به منظور کاهش قیمت ارز؛

آغاز به‌کار رسمی مرکز مبادلات ارزی

با ایجاد مرکز مبادلات ارزی زمینه ای فراهم شده است تا همه صادر کنندگان، شرکت های دولتی ، خانواده ها و اشخاص دارای ارز بتوانند ارزشان را در این مرکز ارایه کنند و با قیمت مناسب در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا هم آنان ارز خود را با نرخ مناسب به فروش برسانند و هم نیاز بازار تأمین شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران،مرکز مبادلات ارزی از صبح امروز به صورت یکپارچه در سراسر کشور رسماً آغاز به کار کرد.

با اجرای این طرح، همه دارندگان و متقاضیان ارز با مراجعه به این مرکز می توانند ارز خود را عرضه و متقاضیان نیز ارز خود را تأمین کنند.

مبنای نرخ عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی 2 درصد کمتر از میانگین نرخ بازار غیررسمی است.

محمود بهمني گفته است:اگر تقاضا کمتر شود قطعاً روز و روزهای بعد ارز با نرخ کمتری عرضه خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ارزی که در این مرکز عرضه می شود مربوط به دولت نیست ، افزوده است: در مرکز مبادلات ارزی ارز بانک مرکزی ، ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی که متعلق به شرکت پتروشیمی است و 14.5 درصد ارز حاصل از فروش نفت و نیز دو تا 10 درصد ارز مربوط به صندوق توسعه ملی عرضه می شود.

در این مرکز در مرحله نخست برای اولویت های سه به بعد ارز اختصاص می یابد و تقاضاها بر اساس ارز موجود پاسخ داده می شود.

بهمني در عین حال گفته است: با ایجاد مرکز مبادلات ارزی زمینه ای فراهم شده است تا همه صادر کنندگان، شرکت های دولتی ، خانواده ها و اشخاص دارای ارز بتوانند ارزشان را در این مرکز ارایه کنند و با قیمت مناسب در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا هم آنان ارز خود را با نرخ مناسب به فروش برسانند و هم نیاز بازار تأمین شود.

همچنين مينو کيايي راد، معاون ارزي بانک مرکزي با تاکيد بر اين که کميته عملياتي در چارچوب ضوابط تعيين شده عمل خواهد کرد، گفت: اين کميته بر اساس ضوابط تعيين شده و اولويت هايي که براي کالاها تعيين شده است، عمليات تخصيص ارز را انجام خواهد داد.

کياني راد با بيان اينکه ارز در مرحله نخست بر اساس اولويت ها به کالاهاي گروه سه ، چهار و پنج اختصاص مي يابد، اين کالاها را شامل کالاهاي سرمايه اي، واسطه اي، مواد اوليه و اقلام ضروري بخش توليد در حوزه صنعت، معدن و کشاورزي اعلام کرد.

وي افزود : با اين سازوکار ، ارز با درصدي پائين تر از قيمت بازار در اختيار متقاضيان واجد شرايط قرار مي گيرد و اين روند به طور قطع بر قيمت بازار نيز اثر گذار خواهد بود.

معاون ارزي بانک مرکزي گفت : عمليات اين مرکز که در واقع بازار بين بانکي است به طور روزانه رصد مي شود و نمايندگان دستگاههاي حاضر در ان بايد در پايان روز کاري گزارش کار ارائه کنند تا با بررسي انها روند فروش ارز به متقاضيان با شرايط اسان تري انجام شود.

در همین حال، محمدرضا فرزین رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملیاظهارداشته است: صندوق توسعه ملی امسال مجاز است 20 درصد منابع ارزی خود را به ریال تبدیل کند و آن را در اختیار متقاضیان ریالی بخش خصوصی قرار دهد. بر این اساس، 20 درصد منابع ارزی صندوق توسعه ملی از طریق بانک مرکزی در مرکز جدید مبادلات ارزی به فروش می رسد.

وی تصریح کرده است: منابع ریالی حاصل از فروش ارز نیز تماماً در اختیار بخش خصوصی، ‌تعاونی و عمومی غیردولتی قرار می گیرد. فرزین بر آمادگی صندوق توسعه ملی برای در اختیار قرار دادن توان این صندوق به بانک مرکزی تأکید کرده و افزوده است: با این اقدام درصدد آن هستیم تا نیاز متقاضیان واقعی ارز به نحو مطلوب تأمین شود./عب

برچسب ها: ارز ، مبادلات ، شروع ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار