مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند خبر داد

افزایش همکاریهای مشترک دوجانبه میان مناطق آزاد ایران و عراق

نشست مشترک مناطق آزاد ایران و عراق در خصوص افزایش همکاری دو جانبه در زمینه تاسیس مناطق آزاد مشترک، افزایش صادرات و ترانزیت برگزار شد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت، نشست مشترک مناطق آزاد ایران و عراق میان فائق ابراهیم اسماعیل معاون سازمان مناطق آزاد عراق و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، و مدیران سرمایه گذاری سازمان های مناطق آزاد ارس و قشم در محل دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد برگزار شد.

در این نشست محبت رئیسی مدیر عامل منطقه آزاد اروند گفت: دو کشور ایران و عراق مشترکات بسیاری در حوزه منطقه ای و تاریخی همچنین منافع مشترک در زمینه تجارت دارند وباید به منظور حفظ منافع مشترک تلاش بیشتری شود.

وی تصریح کرد: 7منطقه آزاد تجاری فعال در کشور فعالیت دارند که هرکدام از آنها برای توسعه فعالیت های بازرگانی، تجاری وگردشگری تعاریف و اقدامات خاصی را برای توسعه صنعت و اقتصاد کشور انجام می دهند که این امر می تواند موقعیت خوبی را برای کشور فراهم کند.

رئیسی تاکید کرد: در منطقه آزاد اروند اولویت فعالیت های زیر ساختی، توسعه حمل و نقل ریلی و دریایی است همچنین با جذب سرمایه گذاری ها در بخش صنعت نفت به خصوص در حوزه صنایع پتروشیمی و پایین دستی روابط دو کشور را گسترش داده و موانع را برداریم.

وی گفت: پایین آوردن عوارض، معافیت مالیاتی در ورود و خروج کالا و ایجاد بانک در مناطق آزاد دو کشور برای مبادلات ارزی به خصوص تسهیلات خاصی برای تجار ، روابط بین دو کشور را مستحکم می کند.

رئیسی خاطر نشان کرد: آمادگی داریم برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور نشست هایی را برای معرفی بهتر خدمات قابل ارائه برگزار کنیم تا مبادلات تجاری بیشتری بین ایران و عراق مهیا شود.

در ادامه فائق ابراهیم اسماعیل معاون سازمان مناطق آزاد عراق با بیان این مطلب گفت: آرزوی دو ملت و مسئولان دو کشور است که در زمینه تحقق بخشیدن به منافع مشترک تجاری گام هایی را بردارد که این امر با امضای قرار داد همکاری تجاری میان مناطق آزاد اروند و منطقه آزاد عراق تحقق می یابد.

وی تصریح کرد: کشور عراق این آمادگی را دارد در هر زمانی که ایران آماده باشد در جهت پیشبرد رقابت مبادلات تجاری وارد مذاکره شود.

اسماعیل خاطر نشان کرد: تاسیس مناطق آزاد تجاری و انجام دوره های آموزشی و تشکیل کمیته مشترک برای مناطق آزاد از جمله اولویت های اساسی دو کشور است که باید با برگزاری نشست های تخصصی این موضوعات را بررسی و عملی سازیم.

همچنین در این نشست شهباز یزدانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به تشریح فعالیت ها و مزیت های مناطق آزاد کشور پرداخت.

یادآور می شود، تفاهم نامه ای از طرف مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به معاون سازمان مناطق آزاد عراق ارائه شد تا پس از بررسی مورد امضا طرفین قرار گیرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: منطقه ، آزاد ، ایران ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار