دبیر شورای عالی فضای مجازی:

شيطنت گوگل علت فيلتر جي ميل بود

وزارت ارتباطات نتوانست در فیلتر کردن youtube از دیگر سرویس های شرکت گوگل تفکیک فنی قائل شود و همه را فیلتر کرد.

 به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران ؛دکتر مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی صبح امروز 12 مهر ماه در نشست خبری مشترک با مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در خصوص فیلتر شدن سرویس گوگل در ایران گفت: وظیفه تصمیم گیری برای فیلترینگ در ایران بر عهده کمیته تعیین مصادیق جرائم رایانه ای وابسته به قوه قضائیه در ایران است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فقط مجری تصمیمات گرفته شده توسط این نهاد است.

وی با اذعان این مطلب که وزارت ارتباطات در خصوص اطلاع رسانی درباره فیلترینگ سرویس گوگل ضعیف عمل کرده است اظهار داشت: وزارت ارتباطات قصد فیلتر کردن جی میل و دیگر سرویس های گوگل را نداشت اما با توجه به شیطنت این شرکت در استفاده از پروتکل امن SSL مجبور به انجام این کار شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: youtube از مدت ها قبل در ایران فیلتر بود اما گوگل پروتکل امنیتی http خود را به SSL تغییر داد و وزارت ارتباط برای فیلتر کردن مجدد سرویس اشتراک فیلم گوگل نتوانست بین اجزای سرویس های این شرکت تفکیک فنی قائل شود .

وی با بیان این که فیلتر شدن Gmail و سایت گوگل ناخواسته بوده است افزود: وزارت ارتباطات باید این مسئله را قبل از حل مشکل و در ابتدای امر تشریح می کرد تا پذیرش آن برای عموم مردم راحتتر باشد.

دکتر اخوان بهابادی ادامه داد: سیاست های شورای عالی فضای مجازی در خصوص راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و نیز فیلترینگ سلبی نیست و ما امیدواریم با تقویت سرویس های بومی بتوانیم با شرکت های خارجی رقابت کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: با راه اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات هیچ کدام از سرویس های مورد استفاده مردم قطع نخواهد شد بلکه امکانات جدیدی با پهنای باند بیشتر در اختیار کاربران قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: اتکا به سرویس های ایمیل خارجی بدون داشتن رزرو خیلی منطقی نیست و به کاربران پیشنهاد می کنیم در کنار استفاده از سرویس های خارجی نگاهی هم به ایمیل های داخلی داشته باشند/ع2
برچسب ها: فضای مجازی ، youtube ، پروتکل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار