گزارش ویژه/

دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 چه زمانی برگزار می‌شود؟

در حالی که اطلاعات پراکنده از احتمال بازگشت گروه 1+5 به میز مذاکرات پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا حکایت می کند، اما همچنان تاریخی برای مذاکرات آتی ایران و 1+5 در نظر گرفته نشده است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه 30 مهر 1391 (21 اکتبر 2012) اعلام کرد که ایران و 1+5 احتمالا اواخر نوامبر مذاکره خواهند کرد.
 
اما مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون تقریبا بلافاصله در مصاحبه ای گفت که تلاش هایی برای از سرگیری مذاکرات در جریان است اما هنوز تاریخی برای این موضوع تعیین نشده است.
 
در عین حال کارشناسان عقیده دارند قطعا تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا در 6 نوامبر 2012 (16 آبان) مذاکره ای میان ایران و 1+5 انجام نخواهد شد اما احتمال اینکه پس از آن تاریخ گروه 1+5 برای آغاز مذاکرات پیش قدم شود وجود دارد.
 
هنوز هیچ گفت گویی در هیچ سطحی درباره زمان و مکان مذاکرات آتی برقرار نشده اما منابع مطلع می گویند طرف اروپایی تلاش هایی را در این راستا آغاز کرده است.
 
از منظر راهبردی، ارزیابی امریکا و اروپا اکنون این است که پس از یک دوره فشار و سخت تر کردن تحریم ها، دوباره نوبت مذاکره فرارسیده است.
 
در تهران، کارشناسان عقیده دارند تا زمانی که دولت جدید امریکا تیم سیاست خارجی خود را مرتب نکند و به سیاست روشنی درباره ایران نرسد مذاکرات، جدی نخواهد شد و این کار حداقل 2 تا 3 ماه زمان می برد.
 
اطلاعات موجود نشان می دهد که هیلاری کلینتون وزیر خارجه فعلی امریکا در دولت آتی اوباما –در صورت پیروی وی- حضور نخواهد داشت و بسته یه اینکه جانشین وی چه کسی باشد ممکن است ترکیب تیم مذاکره کننده امریکا در گروه 1+5 هم تغییر کند.
 
هم اکنون وندی شرمن معاون سیاسی هیلاری کلینتون مسئولیت سرپرستی تیم امریکا در مذاکره با ایران را بر عهده دارد.
 
برخی کارشناسان احتمال می دهند، شرمن در دولت آتی امریکا هم حفظ شود تا ثبات مذاکراتی با ایران برقرار بماند.
 
در عین حال، مهم ترین عامل در از سرگیری مذاکرات ایران و 1+5 این است که تکلیف 3 موضوع چگونه روشن شود:
 
1- امریکا نهایتا یه پیشنهاد ایران در مسکو که قلب آن پذیرش غنی سازی و لغو تحریم هاست چگونه پاسخ خواهد داد؟
 
2- پیشنهاد جدید 1+5 خطاب به ایران که برخی منابع می گویند در امریکا در حال نهایی شدن است، چه خواهدبود؟
 
3- فضای داخلی ایران به چه سمتی خواهد رفت؟
 
 یک دیپلمات در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «ارزیابی ما این است که امریکایی ها تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران وارد مذاکرات جدی و معنادار نخواهند شد».
 
ايران هسته اي مي‌نويسد: بنابراین، با تعیین تکلیف انتخابات امریکا در 16 آبان، تازه دوران صبر –و البته تاثیرگذاری- غرب برای مشاهده نتیجه فرآیندهای سیاست داخلی در ایران آغاز می شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار