زاهدان/

آبگیری برکه‌های زیست تسماح مردابی در رودخانه باهوکلات و کاجو

نزولات جوی اواخر هفته گذشته، موجب جاری شدن سیل در مسیرهای فرعی رودخانه باهوکلات در پایین دست سد پیشین گردید و بستر تشنه رودخانه باهوکلات، خانه گاندو(تمساح)، را بار دیگر سیراب کرد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ،  مديركل محيط زيست سيستان و بلوچستان گفت:، افزود: در پی خشک شدن آب سد پیشین و نتیجتاً مسیر رودخانه باهوکلات، اکثر برکه‌های محل زیست تمساح مواجه با بی‌آبی شده بودند که این امر موجب مهاجرت و جابجایی تمساح‌ها در منطقه و باعث بروز مشکلاتی برای ساکنین حاشیه رودخانه شده بود.
افسری افزود : حضور مأمورین و همیاران افتخاری محیط زیست در منطقه و زنده‌گیری تمساح‌های مزاحم یکی از فعالیت‌های طاقت فرسای روزهای سخت بی آبی در حوزه پراکنش گاندو می باشد.
وی افزود : با راه اندازی مرکز بازدیدکنندگان تمساح ریکوکش، اغلب تمساح‌های زنده گیری شده پس از یک دوره کوتاه مراقبت و نگهداری در استخر سر محیط بانی درگس، به مرکز مزبور انتقال داده می‌شدند.

خسرو افسري اظهار كرد: با توجه به زاد و ولد تمساح‌ها در این مرکز، امسال برای اولین بار جشن تولد و تکثیر در اسارت تمساح مردابی با حضور همیاران، مأمورین و کارشناسان محیط زیست برگزار گردید. در حال حاضر وضعیت زیست نوزادان نگهداری شده مطلوب بوده و بصورت ماهیانه بیومتری و مشخصات آنها ثبت می شوند و در صورت ادامه این روند در پایان سال می‌توان آنها را به طبیعت بازگرداند.

وي در ادامه گفت: انجام این اقدامات ضمن اینکه موجب نجات نوزادان تمساح که پس از تولد در طبیعت بیشترین تلفات متوجه آنها هست، می گردد بستری مناسب را جهت انجام تحقیقات علمی برای علاقمندان طبیعت سیستان و بلوچستان فراهم نموده و وجود خود این مرکز و ادامه فعالیت آن، می تواند مکانی برای بازدید عموم هموطنان باشد که می توانند دیدن تمساح را از نزدیک تجربه نموده و با توضیحات ارائه شده توسط کارشناسان محیط زیست، هر چه بیشتر با عادات و رفتار این خزنده آشنا شوند.

وي خاطر نشان كرد: در آخرین سرشماری انجام شده، از تمساح مردابی بیش از 300سر آن در حوضه های آبی باهوکلات، سرباز و کاجو با همکاری، کارشناسان دفتر حیات وحش و آبزیان معاونت محیط طبیعی سازمان و نیروهای اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست بمدت ده روز شمارش گردیدند.

افسری بیان کرد: عمده زیستگاههای حال حاضر این گونه دریاچه سد پیشین، تالاب‌های بند انحرافی شیرگواز، برکه های پایین دست سد پیشین و هوت گت‌های فاز یک و دو شناسایی شده اند./س

برچسب ها: آبگیری ، برکه ، تمساح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.