قيمت خريد تضميني گندم عقلاني نيست

سياست گذاري هاي نادرست و بدون کارشناسي در خصوص قيمت خريد تضميني گندم باعث کاهش توليد گندم شده است.

محمد مهدي برومندي عضو کميسيون کشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص نياز کشور به واردات گندم افزود: براساس آمار و ارقام وزارت جهاد کشاورزي در خصوص توليد گندم در کشور ما هيچگونه نيازي به واردات گندم در کشور نداريم.

وي افزود: قيمت گذاري خريد تضميني گندم عقلاني و کارشناسي نبوده و باعث شد تا کشاورزان مزارع خود را تبديل به زراعت تابستانه کنند.

عضو کميسيون کشاورزي در ادامه گفت: افزايش بي رويه علوفه از جمله جو که خوراک دامداري ها است باعث شده تا کشاورزان و دامداران گندم هايشان را به غله کشور تحويل ندهند و در انبارها نگهداري کنند تا به مصرف دام برسانند.

برومند افزود: سياست گذاري هاي دولت در خصوص قيمت تضميني خريد گندم هر کيلو 550 تومان مورد اعتراض نمايندگان است زيرا بايد افزايش توليد قيمت خريد تضميني هم افزايش يابد.

وي افزود: قيمت گذاري هاي نادرست باعث کاهش توليد گندم در کشور شده است و بايد قيمت ها کارشناسي تعيين شود و قيمت خريد تضميني 550 تومان براي سال آينده مناسب نيست و بايد تجديدنظر شود.

شايان ذکر است، با توجه به نياز 10 ميليون تني گندم امسال 14 ميليون تن گندم در کشور توليد شده است اما آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکي از نياز واردات است.

با توجه به اينکه گندم يک محصول استراتژيک است واردات باعث نابودي توليد و متضرر شدن توليدکنندگان مي شود.

طي روزهاي اخير شاهد مذاکرات جديد ايران و هند، براي خريد گندم هستيم.

در اين مذاکره ايران قصد دارد 3 ميليون تن گندم از هند خريداري کند که 200 هزار تن آن در ماه دسامبر وارد خواهد شد.

نکته قابل توجه در واردات گندم از کشور هند اين است که ايران از سال 1996 تاکنون به دليل عدم کيفيت مرغوب گندم هند و وجود نوعي بيماري از خريد آن خودداري مي کرد./س
برچسب ها: قیمت ، خرید ، تضمینی ، گندم ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار