حج اولی ها بخوانند

سفر حج یکی از سفرهای معنوی است که بسیاری از مسلمانان مایلند به این سفر بروند و برای یک بار هم که شده این فضا را از نزدیک تجربه کنند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، افرادی که برای نخستین بار می خواهند به این سفر بروند معمولا سوالاتی دارند که مایلند در مورد آن اطلاعات کسب کنند ما هم در بخش مشکلات مردم سئوال های زیادی در مورد عمره داشتیم ، سازمان حج و زیارت استان تهران طبق اعلامیه ای به تمام سئوالات پاسخ گفت:

 

مدیریت حج و زیارت استان تهران با استعانت از درگاه خداوند متعال ، به استحضار شهروندان ارجمند استان تهران می رساند، عملیات اعزام زائرین عمره مفرده انشا ء ا... اواخر دی ماه 1391 در دو مرحله بشرح زیر اعلام می گردد:

مرحله اول اعزام : از تاریخ 91/10/26 لغایت 13/2/92

مرحله دوم اعزام : از تاریخ 14/2/92 لغایت پایان عملیات

 

توجه 1 : اعلام جزئیات گروههای مرحله دوم ، بهمراه ضوابط و شرایط ثبت نام مربوط، متعاقباً در دهه سوم بهمن 1391 برابر اطلاعیه ای اعلام خواهد شد .

توجه 2 : منظور از کارگزار ، دفاتر و شرکتهای خدمات زیارتی ذکر شده در این اطلاعیه می باشد .

توجه 3 : منظور از کارگزار مقدماتی(کارگزار مبدأ)، دفتر یا شرکت زیارتی است که خدمات ذخیره جا (رزرو) را انجام داده و کارگزار عامل (کارگزار مقصد) دفتر یا شرکتی است که مسئولیت عملیات ثبت نام قطعی ، آموزش و اعزام زائر را بر عهده خواهد داشت.

 

 

تذکر مهم : اعزام پذیرش شدگان محترم منوط به صدور بموقع روادید (ویزا) توسط سفارت عربستان در ایران می باشد و در صورت بروز هر گونه موارد پیش بینی نشده شامل ،تأخیردر صدور روادید و یا عدم انجام پرواز یا تغییر در زمان و مقصد مقرر مسئولیتی متوجه مدیریت حج و زیارت استان تهران نمی باشد .

 

الف) مشمولین تشرف مرحله اول :

1- دارندگان اولویت های 1 تا 300 بانک ملت که در ثبت نام عمومی سال 1387 شرکت نموده و کارت ثبت نام دارای اعتبار را در دست دارند ، افراد مذکور به منظور اطلاع از اولویت تشرف خود می توانند با مراجعه به سایت بانک ملت به نشانی : www.bankmellat.ir و یا ارسال شماره ثبت نام خود به مرکز پیام بانک ملت به شماره 200034(از طریق پیامک)

و یا تماس با مرکز ارتباط تلفنی بانک ملت به شماره 1556(مرکز ارتباطات مردمی بانک ملت) از اولویت خود مطلع گردند.

 

2- تمامی کسانی که در عمره گذشته با برگه تشرف صادره در گروههای اعزامی 10/4/91 لغایت 29/4/91 ثبت نام و واریز وجه نموده لیکن به واسطه عدم صدور روادید مشرف نشده اند، فقط در همان استان و با ارائه کد ملی به هریک از کارگزاران ، امکان ثبت نام برای آنان فراهم می باشد و نیازی به مراجعه حضوری به حج وزیارت استان نمی باشد.

 

تبصره :با توجه به فراخوان های مکرر سازمان حج و زیارت طی سالهای گذشته از کلیه دارندگان قبوض بانک ملی ایران مربوط به ثبت نام های سالهای 1363 ، 1376 و 1382 تا 1386 تا تعیین تکلیف نهائی، امکان ثبت نام در گروهها در این دوره فراهم نبوده و در آینده نزدیک تصمیم گیری و اعلام خواهد شد.

 

ب) نحوه پذیرش و ثبت نام :

الف- ذخیره (رزرو) اولیه: متقاضی واجد شرایط ابتدا با مراجعه به یکی از کارگزاران زیارتی مجاز در سطح استان و با ارائه مدارک لازم ، نسبت به انتخاب و ذخیره جا ( رزرواسیون ) در یکی از گروههای اعزامی اقدام نموده و در انتها برگه رزرواسیون اولیه حاوی مشخصات گروه پروازی ، نام و نشانی کارگزار عامل(مقصد) و کد پیگیری را دریافت خواهد نمود.

توجه 1: هر یک از کارگزاران پس از انجام ثبت نام اولیه (رزرواسیون ) برای زائر (انفرادی یا گروهی ) می بایست برگه رزرواسیون را به زائران تحویل نمایند .

 

تذکر:حداکثر رزرو اولیه در هر مرحله 10 نفر می باشد لذا در صورت تمایل به ثبت نام بالاتر از 10 نفر در گروههایی که دارای ظرفیت خالی بیشتری می باشند و ایام خاص نبوده اقدام نمایند.

 

تذکر مهم: ثبت نام اولیه ( رزرو) از طریق تمامی کارگزاران اعلام شده در سطح استان بصورت همزمان اجرا خواهد شد ، لذا کارگزاران مجاز به دریافت مدارک بدون درج اطلاعات در سیستم نمی باشند .

 

ب- ثبت نام قطعی: بعد از انجام رزرواسیون اولیه لازم است متقاضیان در مدت زمان تعیین شده (در برگه رزرو ) با ارائه اصل و رونوشت مدارک اشاره شده جهت انجام ثبت نام قطعی به کارگزار عامل(مقصد) مراجعه و نسبت به دریافت قبض هزینه مابه التفاوت سفر و واریز آن در مدت مقرر(72ساعت) اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم مراجعه متقاضی در مهلت مقرر ، ثبت نام اولیه وی به صورت خودکار از سامانه ثبت نام حذف ،و زائر می بایست جهت ثبت نام ، مراحل قبلی رزرواسیون را مجدداً طی نماید.

 

تذکر مهم: با توجه به اینکه در موسم عمره 92-91 کلیه هزینه سفر زائران از جمله هزینه های تکلیفی در قیمت گذاری نهائی لحاظ گردیده است،لذا کارگزاران محترم مجاز به دریافت هیچ گونه وجهی تحت عناوین ثبت نام اولیه(رزرو)و هزینه آموزش و یا عناوین مشابه نخواهند بود.

 

مدارک مورد نیاز ثبت نام در کارگزار مقدماتی(مبدأ) جهت رزرواسیون:

1- اصل کارت ثبت نام (اصل فیش ودیعه)

2-اصل شناسنامه

3-اصل کارت ملی

 

مدارک مورد نیاز ثبت نام درکارگزار عامل(مقصد) جهت ثبت نام قطعی:

1-برگه رزرواسیون اولیه ممهور به مهر کارگزار مقدماتی

2-اصل شناسنامه و تصویر صفحه اول آن

3- مدرک زوجیت ( شناسنامه یا عقدنامه) برای افرادی که با همسرشان در یک گروه ثبت نام می نمایند

4- اصل و تصویر کارت ملی

5-داشتن گذرنامه معتبر با حداقل 7 ماه اعتبار از تاریخ پرواز (ارائه اصل گذرنامه معتبر هنگام ثبت نام درپروازهای مورخ 25/10/91 لغایت 10/12/91 الزامی می باشد)

6-یک قطعه عکس 4*6 رنگی با زمینه روشن مطابق با عکس گذرنامه

7-دو قطعه عکس 4*3 رنگی با زمینه روشن

تذکر مهم 1:در خصوص افراد فاقد گذرنامه وفق هماهنگی با اداره گذرنامه پس از ثبت نام درکاروان و پرداخت هزینه سفر با ارائه فیش پرفراژ شده ممهور به مهر کارگزارو مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به تسریع صدور گذرنامه آنان اقدام خواهد شد،لذا از مراجعه به حج وزیارت استان تهران جهت دریافت معرفی نامه به گذرنامه اکیداً خودداری گردد.
 
تذکر مهم2 : متقاضیان محترم باتوجه به مفاد جدول شماره دو (هزینه سفر، مقصد و تاریخ پرواز) می توانند به هر یک از کارگزاران قید شده در جدول شماره یک مراجعه و نسبت به ثبت نام اولیه (ذخیره جا)اقدام نمایند.

توجه : ترتیب قرار گرفتن اطلاعات در ردیفهای جدول شماره 1 و 2 هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد.

توجه1: رزرو اولیه از هر دفتر برای گروههای تمامی دفاتر در سطح استان امکان پذیر خواهد بود.

 

توجه 2 : متقاضیان محترم می بایست قبل از واریز هزینه تشرف نسبت به صحت مشخصات خود در قبض واریز هزینه سفر اطمینان حاصل نموده و در صورت وجود هرگونه مغایرت بمنظور پیشگیری از مشکلات بعدی حتماً نسبت به اصلاح آن توسط کارگزار عامل (مقصد) اقدام نمایند.

د) زمان پذیرش و ثبت نام :

1- ثبت نام مرحله اول بطور همزمان ازساعت 8 صبح ( با رعایت نوبت ) روز جمعه مورخ 01/10/91 آغاز خواهد شد و تا تکمیل ظرفیت هریک از کاروانها حداکثر تا ساعت 16 روز چهار شنبه 06 / 10 /91 ادامه خواهد داشت.

2- در ایام مذکور ساعت ثبت نام از 8 صبح لغایت 16 باستثناء (وقت اقامه نماز) خواهد بود.

هـ) توضیحات مهم :

1- مبلغ هزینه سفر با توجه به تاریخ تشرف ، شرایط محل اسکان و مقصد پرواز ( جده / مدینه ) متفاوت می باشد . ضمناً در شرایط خاص ، احتمال تغییر مقصد پروازی از مدینه به جده یا بالعکس وجود خواهد داشت .
2- عدم ارائه هر یک از مدارک لازم هنگام ثبت نام ظرف مهلت مقرر (72 ساعت )، به منزله انصراف از سفر تلقی شده و کارگزاران محترم مجاز به جایگزینی متقاضیان جدید از طریق مدیریت استان تهران خواهند بود .
3- تکمیل ، تنظیم و تحویل قرارداد مربوط ، بین متقاضی و کارگزار الزامیست و زائرین می بایست پس از ثبت نام قطعی در کارگزار مقصد ، نسبت به دریافت ، مطالعه و رعایت دقیق مفاد آن اقدام نمایند .

5- تشرف معتمرین با گذرنامه عادی (بین المللی) خواهد بود .

6- دریافت گذرنامه ، پرداخت عوارض خروج و واکسیناسیون به عهده زائر است .

7- عکس فرزندان زیر 2 سال که به همراه والدین خود نام نویسی می شوند باید در گذرنامه والدین الصاق شده باشد یا دارای گذرنامه مجزا باشند.

8- خروج از کشور مشمولین وظیفه عمومی و پرسنل نیروهای مسلح تابع مقررات مربوط می باشد و پذیرش آنان درپروازهای 25/10/91 لغایت 10 /12/91 ، منوط به ارائه گذرنامه معتبر و اطمینان از داشتن اجازه خروج از کشور خواهد بود .


9- مسئولیت ممنوع الخروج بودن ) تشابه اسمی ، بدهی مالیاتی و . . . ) برعهده شخص زائر خواهد بود .

 

10- قبل از تاریخ اعلام شده ، کارگزاران ، مجاز به پذیرش متقاضیان به هیچ وجه تحت عناوین رزرو ، لیست انتظار و .... نبوده و ثبت نام فقط در روز و ساعت اعلام شده با حضورمدیر عامل دفتر بعنوان نماینده مدیریت حج و زیارت استان تهران مجاز خواهد بود .بدیهی است بازرسان استان نیز بصورت سیستمی و فیزیکی بر روند انجام کار نظارت خواهند داشت.


11- اعزام متقاضیان محترم از طریق دفاتر و شرکتهای خدمات زیارتی مجاز اعلام شده در این اطلاعیه (جدول شماره 1) خواهد بود . لذا هرگونه ثبت نام در غیر از دفاتر و شرکتهای مذکور فاقد اعتبار بوده و مدیریت حج و زیارت استان تهران در قبال اینگونه متقاضیان هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.
 

12- حضور متقاضیان محترم با توجه به شرایط ذکر شده هنگام ثبت نام قطعی ضروری است.
 

13- گروه بندی هتلهای محل استقرار زائرین در مکه مکرمه و مدینه منوره با استاندارد های رایج بین المللی منطبق نبوده و بر اساس امکانات موجود در کشور عربستان درجه بندی

شده است .

14- مدت سفر با توجه به زمان اعزام از مقصد و متناسب با گروه انتخابی و زمانبندی رفت و برگشت از ایستگاه مربوط ممکن است با 12 ساعت کاهش یا افزایش مواجه گردد .

 در خاتمه بار دیگر تأکید می نمایند : اعزام زائرین محترم منوط به صدور روادید (ویزا) توسط سفارت عربستان در ایران خواهد بود و در صورت بروز هر گونه موارد پیش بینی نشده ، تأخیر و یا عدم انجام پرواز مسئولیتی متوجه مدیریت حج و زیارت استان تهران نمی باشد.

برچسب ها: حج اول ، حج و زیات ، عمره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.