روغن‌موتور خوب چیست ؟/آخرین قیمت انواع روغن‌موتور + جدول

نفت خام ماده اولیه تهیه روغن موتور است.این طلای سیاه در دو مرحله تقطیر به ماده اولیه مورد نیاز برای ساخت روغن موتور تبدیل می‌شود و در نهایت روغن‌موتور برای روانسازی پیشرانه‌های مختلف با درجات گرانروی متفاوت روانه بازار می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران؛ به طور کلی روغن‌موتور وظایفی مانند : کاهش سایش قطعات موتور ، خنک نمودن قطعات داخلی موتور ، تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات ، آب بندی بین سیلندر و پیستون ، محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی و کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف را بر عهده دارد .

دسته‌بندی روغن‌موتور بر اساس درجه گرانروی :

به گزارش عصرخودرو،‌ ویسکوزیته یا گرانروی ، مقاوت سیال در مقابل جاری شدن است . از لحاظ گرانروی ، روغن به دو بخش تقسیم می شود .دسته اول به عنوان تک درجه‌ای و دسته دوم به عنوان چند درجه‌ای یا چهار فصل شناخته می‌شوند. با توجه به پیشرفت پیشرانه خودرو‌های روغن‌موتور‌های تک‌درجه‌ای به فراموشی سپرده شده‌اند و بازار در اختیار روغن‌موتور‌های چهار فصل است.روغن‌موتور‌های چار فصل معمولا بر اساس استاندارد SAE (انجمن مهندسی خودرو) دسته بندی می‌شوند . کد اعلامی از سوی این انمن شاید یک حرف و دو عدد می‌شود.در این کد عدد قبل از W نشان دهنده گرانروی روغن موتور در دمای پایین بوده و هرچه این عدد کمتر باشد ، قابلیت استفاده در دمای پایین تر را دارا است . عدد بعد از W ، نشان دهنده گرانروی در دمای بالا بوده و هرچه این عدد بزرگتر باشد ، روغن در دمای بالتر چسنده تر و سفت تر خواهد بود .

چه روغن‌موتوری بخریم ؟
معمولا در هنگام خرید روغ‌موتور فروشندگان راهنمایی لازم را ارائه می‌کنند اما اصولی‌ترین روش مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو و انتخاب روغن‌موتور استاندارد و مناسب برای خودرو است . معمولا در دفترچه راهنمای خودرو‌های مختلف ، روغن‌موتور مناسب با دو کد SAE و API(انیستیتو نفت آمریکا) توسط شرکت مذکور معرفی شده است لذا در هنگام خرید روغن‌موتور حتما توجه داشته باشید که محصول مورد نظرتان حتما با این کد تطبیق پذیر باشد و به سراغ روغن‌موتور‌های دیگر نروید. شرکت‌های خودروسازی همچنین معمولا برند خاصی از روغن را پیشنهاد می‌کنند که این برند روی شیشه عقب خودرو‌هایشان نیز نوشته می‌شود ( برای مثال شرکت رنو استفاده از روغن‌موتور‌های ELF‌را پیشنهاد می‌کند).

چرا باید روغن‌موتور را عوض کنیم ؟
روغن از زمان شروع بکار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی قرار گرفته و روغن پایه آن آلوده شده و از کیفیت آن کاسته می شود وهمچنین مواد افزودنی استاندارد آن نظیر مواد افزودنی پاک کننده نیز، مصرف می شوند . در این حالت خاصیت روانکاری ، پاک کننده و جذب ذرات معلق و ناخالصی ها ، کاهش می یابد لذا به این دلیل باید بعد از اتمام خواص روغن‌موتور در زمان‌های مختلف بسته به نوع روغن نسبت به تعویض آن اقدام کرد .

روغن‌موتور خوب چیست ؟
برای انتخاب یک روغن موتور خوب ، عوامل و پارامترهای مختلفی باید مدنظر قرار گیرد. یک روغن موتور مرغوب ،‌دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخش های مختلف و قطعات متحرک موتور را داراست .

کلیه قیمت‌های اعلام شده دراین مطلب مربوط به هفته‌گذشته و بازار مرجع تهران یعنی خیابان اکباتان یا چراغ‌برق هستند و ممکن است حدود ۲۰‌درصد با قیمت ارائه شده از سوی مغازه‌داران خرده‌فروش تفاوت داشته باشد .

























برچسب ها: روغن ، موتور ، درجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار