پورابراهيمي در نطق ميان دستور؛

شرکت ملي مس به تمام معنا رها شده است/ضرورت تحول در نظام بانکي و بيمه‌اي کشور

نايب رئيس کميسيون اقتصادي گفت: شرکت ملي صنايع مس در شرايط خاصي به سر مي‌برد و ابهاماتي در عملکردها و فعاليتهاي اين شرکت وجود دارد که بايد به آن‌ها رسيدگي شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، محمدرضا پورابراهيمي داوراني نماينده کرمان و راور در مجلس، در نطق ميان دستور جلسه علني امروز (سه‌شنبه 22 اسفند) گفت: خدا را شاکريم که به فضل الهي نظام جمهوري اسلامي ايران در پرتو جايگاه رفيع ولايت و امت پايدار و مستحکم، مسير تعالي و پيشرفت را علي‌رغم خواست دشمن با عظمت و اقتدار مي‌پيمايد.

نايب رئيس کميسيون اقتصادي ادامه داد: حضور پرشور ملت ايران در راهپيمايي 22 بهمن و بيعت مجدد با امام و رهبري، علي رغم تنگناهاي ناشي از تحريم و بعضي سوء مديريت‌هاي اقتصادي کشور، برگ زريني ديگر در تاريخ درخشان ايران اسلامي ايجاد و حرکت تکاملي کشور را به سوي اهداف متعالي اسلام و انقلاب تضمين نمود به نحوي که آثار اين حرکت نتايج مثبت مذاکرات هسته‌اي را در آلماتي رقم زد.

وي ضمن تقدير از گروه مذاکره کننده هسته‌اي کشور تصريح کرد: اميدواريم اين گروه با پافشاري بر حقوق مسلم ملت ايران جهت استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي، با مقاومت بي‌نظير و تدبير ديپلماسي خارجي منافع ملت ايران را در اوج عظمت تضمين کند.

پورابراهيمي افزود: با توجه به اهميت انتخابات رياست جمهوري آتي در کشور که همزمان با انتخابات شوراها برگزار خواهد شد، هوشياري مردم فداکار ايران اسلامي جهت حضور حداکثري در آزمون مقبوليت نظام جمهوري اسلامي ايران امري ضروري و اجتناب ناپذير است.

نماينده کرمان و راور گفت: از گروه‌هاي سياسي اين انتظار مي‌رود که براساس تکليف شرعي و قانوني به معرفي نامزدهاي پيشنهادي خود اقدام نمايند و از هر گونه بداخلاقي‌هاي انتخاباتي و تيره نمودن فضاي انتخابات جلوگيري کنند تا ان‌شالله شاهد جبران تلخي‌هاي گريان فتنه سال 88 باشيم.

نايب رئيس کميسيون اقتصادي ادامه داد: در خصوص اهميت انتخابات درخواست من از فضلاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم که در کلام مقام معظم رهبري به عنوان شجره طيبه نام گرفته‌اند اين است که همانند گذشته به ايفاي نقش محوري خود در تبيين شرايط انتخابات جهت کمک به مردم براي رسيدن به انتخاب اصلح مبادرت ورزند.

وي ادامه داد: ضمن تشکر از رهنمودهاي مقام معظم رهبري در ابلاغ سياست کلي توليد ملي ، حمايت از کار و سرمايه ايراني بايد به شرايط خاص کشور در حوزه مباحث اقتصادي توجه داشت و براي نجات کشور توليد ملي کشور را مد نظر داشت.

پورابراهيمي گفت: علي رغم مشکلات و سختي‌هاي تورم ناشي از کاهش ارزش پول ملي که منجر به تورم وارداتي و تورم ناشي از قيمت‌هاي صادراتي گرديده است، به دليل وجود مزيت‌هاي توليد داخلي نسبت به واردات و همين طور مزيت‌هاي صادراتي، در صورت حل مشکلات اساسي توليد است که کشور مي‌تواند در آستانه جهش توليد ملي قرار گيرد.

نايب رئيس کميسيون اقتصادي گفت: کشور در محورهاي نظام بانکي، نظام بيمه‌اي، نظام تعرفه و گمرک ، نظام ماليات و قانون کار داراي مشکلاتي است که بايد هم به صورت شکلي و هم محتوايي تحول پيدا کند چرا که ضوابط و عملکرد اين نظام‌ها پاسخگوي نياز حرکت روبه رشد اقتصادي کشور نيست.

نماينده کرمان و راور ادامه داد: در خصوص صادرات و نياز به ارزآوري کشور جاي تاسف است که اقدامات غيرکارشناسي وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد محصول مهم صادراتي پسته از ارزآوري اين مهم ممانعت به عمل آورده است همين طور اقدامات غيرمنطقي استاندار تهران در مواجهه با صادرکنندگان پسته به هيچ عنوان توجيه قانوني ندارد.

وي مهمترين موضوع استان کرمان را شرکت ملي صنايع مس ايران خواند و گفت: اين شرکت علي رغم اين که جزء يکي از مهمترين شرکتهاي بورس است که با ارزش بيش از 10 هزار مليارد تومان در فعاليتهاي بازار سرمايه حضور دارد در شرايط خاصي به سر مي‌برد.

پورابراهيمي افزود: شرکت ملي مس ايران به تمام معنا رها شده است و ترکيب حضور سهام داران آن شرايط خاصي براي اين شرکت ايجاد کرده است.

نايب رئيس کميسيون اقتصادي افزود: 20 درصد سهام دولت در شرکت ملي مس در بين وزارت صنايع و وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعي بلاتکليف است، 40 درصد سهام آن متعلق به سهام عدالتي است که افراد آن کارمندان مديرعامل‌اند.

نماينده کرمان و راور گفت: وضعيت ترکيب سهام‌داران شرايط اسف باري در مديريت اين شرکت به بار آورده است به طوري که اين شرکت مجمعي براي پاسخگويي به مديرعامل ندارد.

وي ادامه داد: مديريت فروش به کمترين ميزان عرضه در بورس کالا ابهاماتي در رابطه با اين شرکت به وجود آورده است.

پورابراهيمي گفت: کاهش توليدات و عدم اولويت فعاليت‌هاي سرمايه گذاري در شرکت ملي مس مشهود است چرا که هيچ طرح سرمايه گذاري پايين دستي علي رغم توافقات با وزارت صنعت و معدن و تجارت اجرا نشده است.

نايب رئيس کميسيون اقتصادي تصريح کرد: از رئيس مجمع نمايندگان که مي‌بايست موارد مربوط به اين شرکت را پيگيري مي‌کرد جاي گلايه است چرا که پيگيري‌هاي خود را به کمترين ميزان رسانده است.

نماينده کرمان و راور ادامه داد: وضعيت ارزي شرکت مس در خارج از کشور نامشخص است و در حال حاضر ابهاماتي در شرکت آي تي سي که مجموعه منابع ارزي شرکت مس را انجام مي‌دهد وجود دارد و ما نگران اين شرکت هستيم.

وي افزود: عدم دقت در فعاليت‌هاي مربوط به بهاي تمام شده، هزينه‌هاي شرکت را بالغ بر 60 درصد افزايش داده است.

پورابراهيمي گفت: افزايش تعداد معاونين و حمايت از فعاليت‌هاي غيرمرتبط مانند حضور در جشن درخت دوستي از مواردي است  که بايد به آن رسيدگي شود چرا که منابع مالي زيادي در اين زمينه هزينه مي‌شود.

نايب رئيس کميسيون اقتصادي در پايان خاطر نشان کرد: به دليل اهميت جايگاه شرکت مس در اقتصاد کشور و استان بنده تقاضاي تحقيق و تفحص از شرکت ملي مس را تقديم هيئت رئيسه مي‌کنم تا گزارشات کلي اين ابهامات را به حضور مردم ايران به خصوص استان کرمان ارائه کنم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کمیسیون ، مجلس ، نطق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار