آغاز تولید مس کاتدی از غبار کوره های ذوب

متخصصان شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای مدیریت پسماندهای صنعتی برای نخستین بار در تاریخ صنعت مس کشور، موفق به تولید مس کاتدی از غبار کوره های ذوب شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اردشیرسعدمحمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران که  امروز در مراسم گشایش نمایشگاه بین المللی پسماند، بازیافت و بایومس سخنرانی می کرد با اعلام این خبر افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران طرح های متعددی در زمینه ارتقای استانداردهای زیست محیطی و مدیریت پسماند در دست اجرا دارد که تولید مس کاتدی از غبار یکی از این پروژه هاست.
وی در این مراسم که مهندس محمدی زاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاضت از محیط زیست نیز حضور داشت، پسماندها را یک منبع سودآوردانست و گفت:تولید مس کاتدی از غبار،این هفته آغاز می شود.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت:جمع آوری و امحای روغن های آسکارل، تولید مس کاتدی از خاک های اکسیدی کم عیار، ساخت انبارهای جدید کنسانتره بر اساس آخرین فناوری روز و ایجاد سدباطله برای بازیابی مواد از جمله اقدامات شرکت مس در پیمودن مسیر سبزتوسعه است.
وی ادامه داد: شرکت ملی صنایع مس ایران،نخستین شرکتی بود که در خصوص امحای روغن های آسکارل اقدامات موثری انجام داد و تمام ترانسفورماتورهایی که حاوی این روغن ها بودند نیز از کشور خارج شد.
سعدمحمدی ارتقای رفاه اجتماعی، رشد اقتصادی و ارتقای استانداردهای زیست محیطی را سه رکن توسعه پایدار برشمرد و افزود:شرکت ملی صنایع مس ایران در این راستا و با هدف ایجاد صنعت سبز، یکهزارو 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.
وی گفت:در سالهای گذشته برخی از کوره های ذوب مس بدلیل استفاده ازفناوری قدیمی، مشکلاتی را برای محیط زیست ایجاد کرده بودند که شرکت ملی صنایع مس ایران در اجرای برنامه های توسعه ای خود، نوسازی و بارسازی این کارخانه های قدیمی را در دست اجرا دارد.
وی به سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد تومانی شرکت ملی مس در راستای اهداف توسعه ای اشاره و اظهار کرد: در این پروژه ها از آخرین تکنولوژی ها و متدهای روز دنیا استفاده شده و سیستم های قدیمی ذوب مس با روش های نوین و سیستم های فلش جایگزین می شود.
وی افزود: علاوه بر نوسازی کوره های قدیمی، برنامه ریزی شده تا در مجتمع های مس، کارخانه های تولید اسید نیز ایجاد شود تا گوگرد حاصل از فعالیت کوره ها را تبدیل به مواد اولیه مورد استفاده در صنایع کود کشاورزی کند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به احداث سه سد باطله در خاتون آباد، سونگون و سرچشمه اشاره کرد و همچنین از سرمایه گذاری 70 میلیاردتومانی این شرکت در زمینه تصفیه آب خبر داد.
دکترسعدمحمدی، گفت: بازیافت زباله ها با استفاده از سیستم های مکانیزه از دیگر دستاوردهای زیست محیطی شرکت ملی مس است ضمن آنکه با تمامی دانشگاه ها در خصوص مسائل زیست محیطی در ارتباط هستیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با اقدامات شرکت ملی مس، شرایط زیست محیطی مناسبی برای مردم همراه با توسعه اقتصادی کشور فراهم شود./ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار