خبرهاي خوش براي بازنشستگان صنعت مس

مديرعامل صندوق بازنشستگي شرکت ملي صنايع مس ايران گفت: سال 91 را با اخباري خوش براي بازنشستگان شريف صنايع مس ايران آغاز کرده ايم.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت،عبدالرضا داوري اظهار داشت: بر اساس تصميمات اتخاذ شده ، مستمري بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگي صنايع مس بر اساس طرح طبقه بندي مشاغل که در شرکت مس و براي شاغلين اين شرکت اجرا شده است، تعديل و تطبيق شده و پس از محاسبات لازم ، احکام مربوطه از تاريخ 1 / 1 / 1390 صادر و مابه التفاوت آن نيز پرداخت خواهد شد.
وي افزود: اين تصميم بر اساس تبصره 5 ماده 109 آيين نامه استخدامي وزارت معادن و فلزات که بازنشستگان شرکت مس را تحت پوشش دارد اتخاذ شده و پيش بيني مي شود تا پايان خرداد 91 و پس از انجام محاسبات مربوط ، احکام جديد صادر شده و بلافاصله مابه التفاوت تطبيق طبقه بندي مشاغل به بازنشستگان پرداخت شود.
عبدالرضا داوري تاکيد کرد: تبصره 5 ماده 109 آيين نامه استخدامي وزارت معادن و فلزات ، پيوند خلل ناپذير بازنشستگان شرکت مس با اين شرکت است که تعهدات شرکت مس و صندوق بازنشستگي صنايع مس ايران در برابر بازنشستگان را مديريت مي کند و نقطه اتکاء مناسبي براي پيشکسوتاني است که شکوفايي امروز صنعت مس مديون تلاشها و مجاهدتهاي آنان است.
وي در ادامه اظهار داشت: بر همين مبنا و با استناد به مفاد تبصره 5 ماده 109 آيين نامه استخدامي وزارت معادن و فلزات ، افزايش سنواتي مستمري بازنشستگان صنعت مس با افزايش سنواتي حقوق شاغلين شرکت مس معادل و مساوي مي باشد و در سال 1391 نيز پس از اعمال افزايش حقوق شاغلين شرکت مس ، به همان نسبت مستمري بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگي صنايع مس نيز افزايش خواهد يافت.
مديرعامل صندوق بازنشستگي شرکت ملي صنايع مس ايران افزود: موضوع پرداخت حق شايستگي به بازنشستگان نيز با حمايت شرکت ملي مس قطعي شده که در صدور احکام جديد آنان عملياتي خواهد شد.
عبدالرضا داوري در ادامه تصريح کرد: يکي ديگر از اقداماتي که در سال 91 به سرانجام خواهد رسيد ، موضوع واگذاري سهام ترجيحي شرکت ملي مس به بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگي شرکت ملي صنايع مس ايران است.
مديرعامل صندوق بازنشستگي شرکت ملي صنايع مس ايران در توضيح اين مطلب افزود: در سال 86 و هنگام واگذاري سهام ترجيحي شرکت ملي مس به شاغلين و بازنشستگان اين شرکت ، تنها 0.4 درصد از سهام شرکت ملي مس به بازنشستگان تعلق گرفت ، يعني شاغلين وقت شرکت مس يازده و نيم برابر بازنشستگان سهام ترجيحي دريافت کردند و اين درحالي بود که تعداد شاغلين شرکت مس يک و نيم برابر بازنشستگان اين شرکت بود ! که عليرغم دستور صريح رياست جمهوري و وزير وقت صنايع و معادن براي افزايش ميزان سهام واگذار شده به بازنشستگان ، دستگاههاي مربوط اقدامي در اين ارتباط صورت ندادند و اين موضوع همواره يکي از دغدغه ها و خواسته هاي به حق بازنشستگان شريف شرکت مس بود.
مديرعامل صندوق بازنشستگي شرکت ملي صنايع مس ايران سپس تاکيد کرد: از انجاکه بخشي از مطالبات بازنشستگان صنعت مس از جمله افزايش پاداش پايان دوره اشتغال تا دوماه حقوق به ازاء هر سال اشتغال و دريافت 5 سال سنوات ارفاقي حين بازنشستگي پيش از موعد مربوط به اختيارات و عملکرد معاونت منابع انساني شرکت ملي مس است، اين مطالبات به شرکت ملي مس منعکس شده و از سوي آن شرکت در دست بررسي است و عليرغم آنکه اين مطالبات هيچ گونه ارتباطي با صندوق بازنشستگي مس ندارند اما در عين حال اعتقاد داريم که در خصوص بازنشسته شدن شاغلين در ادوار مختلف لازم است سياستهاي واحدي در شرکت مس اعمال شود و به جز موارد استثنايي و خاص ، نبايد چندگانگي قواعد را در نحوه تعيين پاداش پايان دوره اشتغال شاغلين شاهد باشيم به ويژه آنکه بازنشستگان پيش از سال 1380 که بنيانگزاران صنعت مس در ايران هستند غالبا با شرايطي تبعيض آميز بازنشسته شده اند و نيازمند حمايتي دوچندان از سوي مراجع ذيربط مي باشند.
وي افزود: احياء و تشکيل مجدد امور بازنشستگي ذيل نمودار سازماني شرکت مس نيز يکي ديگر از مطالبات بازنشستگان صنعت مس است که پس از اعلام موافقت اينجانب و هيئت مديره صندوق بازنشستگي صنايع مس با اين درخواست ، در حال حاضر اين موضوع در چارچوب تصميمات هيئت مديره شرکت مس پيگيري مي شود و مديرعامل شرکت ملي مس نيز با تشکيل کارگروهي ويژه اقدامات ارزشمندي را در همين رابطه به انجام رسانده اند.
عبدالرضا داوري اظهار داشت: آن دسته از بازنشستگان صنعت مس که پيش از سال 80 و طي دوران حاکميت دولتهاي موسوم به سازندگي و اصلاحات ، با شرايطي تبعيض آميز بازنشسته شده اند ، سطح مستمري مناسبي نداشتند که پس از آغاز فعاليت دولتهاي نهم و دهم و براساس رويکرد عدالت محور آقاي احمدي نژاد، اصلاح مستمري بازنشستگان صنعت مس در دستور کار قرار گرفت به نحوي که حداقل دريافتي ماهانه بازنشستگان صنعت مس در سال 1390 ، حدود 890 هزار تومان است که شامل اصل مستمري و ساير پرداختهاي مناسبتي مانند پاداش پايان سال ، پاداش 22 بهمن ، پاداش روز بازنشسته ، حق ورزش ، حق سفر و ... مي باشد و از رشد 700 درصدي حداقل مستمري بازنشستگان شرکت مس نسبت به سال 84 حکايت دارد . اين افزايش 700 درصدي درحالي است که نرخ ترکيبي تورم نسبت به سال 84 کمتر از 90 درصد است .
مديرعامل صندوق بازنشستگي شرکت ملي صنايع مس ايران در پاسخ به سوالي در مورد آخرين وضع پرونده اين صندوق در کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي گفت: مديرعامل سابق صندوق بازنشستگي مس در فروردين 89 شکايتي را در کميسيون اصل 90 مجلس ثبت کرد و خواستار آن شد که به جاي صدور احکام مديرعامل و اعضاء هيئت مديره صندوق ازجانب مديرعامل شرکت مس ، احکام اين افراد از جانب وزارت رفاه صادر شود که طي مذاکراتي که با مراجع ذيربط صورت داديم ، صندوق بازنشستگي مس به عنوان تشکيلات وابسته به يک شرکت غيردولتي شناخته شده و بر اساس اعلام نظر مراجع قضايي از اصلاحيه قانون مديريت خدمات کشوري مستثني است و همچنان ذيل چتر شرکت ملي مس فعاليت خواهد کرد.
عبدالرضا داوري به عملکرد شرکتهاي وابسته به صندوق بازنشستگي مس نيز اشاره کرد و گفت: پس از آغاز عمليات اصلاح ساختاري و عارضه يابي شرکتهاي تحت پوشش صندوق بازنشستگي مس در سال 89 ، سود عملياتي شرکتها طي دوسال اخير بيش از 400 درصد رشد داشته است و در عين حال انحلال و ادغام 15 شرکت زيانده و کم بازده نيز به انجام رسيده است.
وي افزود: يکي از دغدغه هاي بازنشستگان شريف مس ، موضوع اشتغال فرزندانشان است که پس از حضور رياست جمهور در منطقه سرچشمه و تاکيد وي بر توسعه صنايع پايين دستي مس و اشتغال زايي ناشي از آن ، کارگروه ويژه اي را در همين رابطه ايجاد کرده ايم تا بستر سرمايه گذاري هاي جديد تا سقف 10000 ميليارد ريال در حوزه صنايع پايين دستي مس را فراهم نموده و معضل اشتغال در خانواده بزرگ صنعت مس را مرتفع کند./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار