کواکبیان در جمع خبرنگاران:

هيچ تضميني برای اقداماتم در دانشگاه‌ها نمي‌دهم/استقلال بانک مرکزي بايد اجرا شود

مصطفی کواکبیان گفت: سيستم بانکي ما معيوب است و دولت بي‌رويه واردات دارد، اين يعني امنيت سرمايه گذاري وجود نداردو کارگر امنيت شغلي ندارد، اينها به هم پيوسته است. موضوع فقط يارانه‌ها نيست، استقلال بانک مرکزي حتما بايد اجرا شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مصطفی کواکبیان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان که عصر امروز به همت اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت اسلامی) در دانشکده ادبیات علامه طباطبایی برگزار شد،  در پاسخ به این سوال که رویکرد شما با اصلاح‌طلبان یکی، است گفت: قطعا فرق خواهد کرد. من براساس اصل 57 قانون اساسی معتقدم که باید قوای سه گانه زیر نظر رهبری باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چطور زمینه اصلاح‌طلبی را احیا خواهید کرد افزود: متأسفانه اصلاحات را شما پروژه می‌دانید در صورتی که اصلاحات یک پروسه و یک روند است و این روند هیچگاه نمرده و ریشه آن خشک نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ارتباط و مذاکره با آمریکا را چطور ارزیابی می‌کنید گفت: بنده طرفدار رویکرد ارتباط هستم و نه مخالف آن؛ این نهضت نظام ما نیست که نامه بدهیم و جواب نگیریم اگر لبنان و سید حسن نصرالله در صدر باشد یا نباشد مهم نیست این یک بحث عقیدتی و ایدئولوژی است نه سیاسی؛ بحث را خلط نکنید نمی‌گویم همین فردا مذاکره می‌کنم، بلکه برنامه‌ریزی خواهم کرد.

کواکبيان در پاسخ به اين سوال که آيا قبول داريد اصلاح‌طلبان از طرح پيشنهادي شما استقبال نکرده‌اند و از سر لجبازي آمديد گفت: ما با کسي لجبازي نداريم ما در تيرماه سال گذشته طرحي را به مجمع روحانيون مبارز ارائه دادیم تا آنها اجرا کنند تا بدين وسيله جلوي اتفاقاتي مانند 88 گرفته شود. براي اينکه اجماعي بشود طرح‌هايي را ارائه داديم و چون استقبال نشد خودمان آمديم.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا مذاکره با آمريکا نمي‌تواند در آرمان ما به ويژه در مسئله فلسطين در سوريه خدشه وارد کند، اظهارداشت: اتفاقا مشکلات ما با آمريکا مسئله فلسطين است، نه آنها دست مي‌کشند و نه ما دست بردار هستيم. ما کوتاه نمي‌آييم به ويژه در مسئله سوريه، در سوريه هم مسئله همين است و بايد گفتگوي ملي در سوريه جدي گرفته شود، بعضي ها تصور مي‌کنند که تمام تخم‌مرغها بايد در سبد بشاراسد ريخته شود، بايد توجه کرد که منافع ما هم مهم است. ضرورتي ندارد که حتما خود بشاراسد باشد، کسي که منافع ما را تأمين مي‌کند کافي است.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: ما در مسئله فلسطين بايد با کمک همه کشورهاي اسلامي مسايل و مشکلات را حل و فصل کنيم و بايد با توسل به ديپلماسي خودمان يارگيري کنيم، نبايد مستقل عمل کرد چون نتيجه‌اي نمي‌گيريم، بايد آرايش آرا را در سازمان ملل به هم بريزيم.

کواکبيان در پاسخ به اين سوال که آيا تقويت نظام از طريق تغيير مباني و اصول است يا راهکارها و رويکردها گفت: من دنبال تغيير رفتارها هستم نه تغيير نظام، اصل نظام بايد حفظ شود. بنده قرار نیست نظرات سروش را قبول داشته باشم يا ليدر فکري من باشد، حتما فصل‌الخطاب نظام، رهبري هستند.

وي در پاسخ به  سوال ديگري که آيا هاشمي رفسنجاني اصلاح‌طلب است يا اصولگرا گفت: نظر آقای هاشمي بعد از 88 به اصلاحات بيشتر شده است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در خصوص اين سوال که تا چه حد نقدپذير هستيد و در خصوص وزيران چه رفتاري خواهيد داشت؟ گفت: من معتقدم که روش ما درون سوابق نشان مي‌دهد که به خرد و عقل جمعي معتقد و پايداريم، ما حزب داريم پس مطمئنا برنامه و مديريت داريم و باور داريم که بايد خرد جمعي را در نظر بگيريم، برخوردهاي دولت فعلي اخلاقي نيست.

کواکبیان در پاسخ به اين سوال که در خصوص فضاي دانشگاه‌ها يکسري وعده‌هايي داديد چه تضميني داريد که به وعده‌هايتان عمل کنيد گفت: بنده هيچ تضميني در خصوص اقداماتم در دانشگاه‌ها نمي‌دهم، تشکل‌هاي‌ دانشجويي بايد تضمين دهنده باشد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي در پاسخ به اين سوال که در خارج از چارچوب اصلاحات کانديدا شديد چطور خود را کانديداي اصلاحات مي‌دانيد، اظهارداشت: تذکرات در خصوص آزادي احزاب و عادلانه بودن دادگاه‌ها از افتخارات من است که اين باعث شد شعار بصيرت و سيرت را از طرف اصولگرايان به من دادند.

وي در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه مذاکره با آمريکا و دشمني آمريکا با مباني نظام چطور مي‌خواهيد روند مذاکرات را ادامه دهيد؟گفت: در فضاي بين‌المللي اصلا مسايل ايدئولوژيک جوابگو نيست و روي مذاکرات منافع  ملي است،‌ حال با حفظ مباني و اصول نبايد از منافع ملي خود عدول کنيم، مذاکره بايد برد برد باشد نه باخت باخت.

کواکبیان در پايان در پاسخ به اين سوال که نقدينگي را چطور مي‌خواهيد کاهش دهيد؟ خاطرنشان کرد: سيستم بانکي ما معيوب است دولت بي‌رويه واردات دارد، اين يعني امنيت سرمايه گذاري وجود ندارد. کارگر امنيت شغلي ندارد و اينها به هم پيوسته است. موضوع فقط يارانه‌ها نيست، استقلال بانک مرکزي حتما بايد اجرا شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: کواکبیان ، پروسه ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار