روزنامه تودي زمان ؛

موضع ترکيه در قبال مصر آن کشور را بيش از پيش در منطقه منزوي خواهد کرد

روزنامه "تودي زمان" ضمن انتقاد از موضع دولت اردوغان در قبال کشورهاي منطقه از جمله مصر و سوريه معتقد است که در صورت ادامه روند کنوني دولت ترکيه بيش از پيش منزوي خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تودي زمان، اين روزنامه چاپ ترکيه در ادامه با اذعان به ادامه انزواي ترکيه در منطقه و اشاره به ارتباط اين مسئله با موضع گيري دولت "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه در قبال تحولات مصر مي افزايد "موضع دولت ترکيه در قبال دولت موقت مصر سبب مي شود تا روابط آن کشور با متحدان آمريکايي و اروپايي اش پيچيده ترشود. اين خطر براي دولت ترکيه وجود خواهد داشت که بسياري از دوستان مطنقه اي و جهاني خود را بدليل مواضع مبهم اش در عرصه سياست خارجي از دست دهد.  انتقاد دولت ترکيه از کنار گذاشتن "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع مصر از قدرت سبب شد تا ترکيه در مقابل کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس قرار گيرد. در اين ميان بخصوص مي توان به عربستان سعودي و امارات متحده اشاره کرد که از برکناري مرسي استقبال کرده بودند. افزايش اختلاف ميان کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس و ترکيه بر سر تحولات مصر مي تواند آينده همکاري هاي اقتصادي و امنيتي ترکيه با آن کشورها را در معرض خطر قرار دهد. از سوي ديگر بايستي اشاره کرد که دولت ترکيه بدليل حمايت از تروريست هاي سوري در سوريه نيز تحت فشار قرار دارد. همچنين روابط دولت اردوغان با دولت "نوري مالکي" نخست وزير عراق نيز کدر شده است. تحولات مصر و موضع گيري ترکيه در قبال آن مي تواند سبب انزواي بيشتر منطقه اي ترکيه در خاورميانه شود." 
روزنامه "تودي زمان" در ادامه به موضع منفي کشورهاي غربي در قبال رويکرد ترکيه در قبال تحولات مصر نيز اشاره مي کند و در اين باره مي افزايد "کشورهاي غربي نيز از موضع آنکارا در قبال تحولات مصر ناراضي هستند. در اين ميان روابط اتحاديه اروپا با ترکيه در وضعيت خوبي قرار ندارد و کشورهاي اروپايي هنوز براي عضويت دائم ترکيه در اتحاديه اروپا متقاعد نشده اند. همچنين اختلافات دولت ترکيه با آمريکا نيز روندي صعودي داشته است. واشنگتن در مورد حوادث پارک گزي" از رويکرد دولت اردوغان ناراضي است. همچنين از نظر روابط ترکيه با سوريه نيز اين رابطه در وضعيت خوبي قرار ندارد. روسيه شريک اقتصادي بزرگ ترکيه محسوب مي شود اما اختلاف نظر دو کشور در قبال بحران سوريه مي تواند آينده روابط دو کشور را در معرض خطر قرار دهد." 
اين روزنامه چاپ ترکيه در ادامه با انتقاد از موضع دولت اردوغان در قبال تحولات مصر مي افزايد "موضع سرسختانه دولت اردوغان در قبال تحولات مصر سبب مي شود تا آن کشور از ساير کشورهاي منطقه از جمله عربستان سعودي و امارات متحده دور شود چرا که عربستان سعودي از جمله اولين کشورهايي بود که از برکناري مرسي از قدرت استقبال کرد و وعده کمکي 5 ميليارد دلاري را به دولت جديد مصر داد. با اين حال در سوي ديگر مقامات دولت ترکيه از ديدار با مقامات دولت موقت مصر سرباز زده اند و اظهار داشته اند که مشروعيت دولت جديد مصر را برسميت نمي شناسند. کويت و ساير کشورهاي حاشيه خليج فارس اظهار داشته اند که کمکي 12 ميليارد دلاري را به مصري ها اعطا خواهند کرد." "بريل اوغلو" تحليلگر روزنامه "ساندي زمان" و از اساتيد دانشگاه "گالاتاسراي" در اين باره معتقد است که دولت ترکيه با سياستي که در قبال مصر اتخاذ کرده هزينه بسياري را متحمل خواهد شد." 
روزنامه "تودي زمان" در ادامه با انتقاد از رويکرد دولت اردوغان در قبال بحران سوريه و تاثير منفي آن بر روابط ايران و ترکيه مي افزايد "دولت ترکيه در مورد بحران سوريه از تروريست هاي سوري حمايت کرده است. اين موضع گيري سبب لطمه ديدن رابطه ترکيه و جمهوري اسلامي ايران شده است. ايران از دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه حمايت مي کند و بارها از موضع دولت ترکيه در قبال بحران سوريه انتقاد کرده است." 
اين روزنامه چاپ ترکيه همچنين با اشاره به روابط دولت اردوغان با اقيلم خودمختار کردستان عراق در حوزه انرژي و تاثير آن بر روابط بغداد – آنکارا مي افزايد "دولت اردوغان با اقليم خودمختار کردستان عراق نيز در حوزه انرژي روابط گسترده اي دارد. اين مسئله سبب تيره شدن روابط دولت اردوغان با دولت "نوري مالکي" نخست وزير عراق شده است." 
اين روزنامه چاپ ترکيه در انتها با ابراز نگراني در مورد ادامه سياست خارجي کنوني دولت اردوغان مي افزايد "تحليلگران مسائل ترکيه قويا تاکيد دارند که دولت اردوغان مي بايستي تجديدنظري اساسي در مورد سياست خارجي آن کشور انجام دهد تا از انزواي بيشتر منطقه اي ترکيه جلوگيري نمايد."  

   




برچسب ها: بین الملل ، ترکیه ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار