همسويي سياست "اردوغان" با آمريکا/"ترکيه" درصدد بهبود روابط با اسرائيل است

نويسنده و روزنامه‌نگار تركيه‌اي با بيان اينکه حزب حاكم "عدالت و توسعه" تركيه درصدد بهبود روابط با اسرائيل است، نوشت: دولت آنكارا براي خرسندي واشنگتن در برخي از سياست‌هاي خارجي خود تجديدنظر مي‌كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "ييلماز پولات"  نويسنده روزنامه "يورت" چاپ ترکيه با  بيان اينکه "اردوغان" براي جاي‌گرفتن در چشم "اوباما" از مواضع خود دست بر مي‌دارد ، افزود: آمريكا نيز عقب‌نشيني "رجب طيب اردوغان" را ناكافي ارزيابي مي‌كند، ولي با آنها مخالفتي ندارد.

به نوشته پولات، "باراك اوباما" رييس‌جمهوري آمريكا در ديدار "اردوغان" در واشنگتن به او توصيه كرد که در مورد بخش يوناني‌نشين قبرس باملايمت برخورد كند.

اين توصيه اوباما از سوي "اردوغان" مورد پذيرش قرار گرفت و حزب حاكم "عدالت و توسعه" "تركيه" يك سري مذاكرات مخفي در مورد بازگشايي بخشي از شهر "ماگوسا" كه پس از درگيري‌هاي قبرس در دهه ۱۹۷۰ در اختيار ترك‌هاي اين كشور قرار دارد و مسدود بود، با بخش يوناني‌نشين قبرس انجام مي‌دهد.
 
اين نويسنده اضافه كرد: نخست‌وزير "تركيه" در اين راستا و در جريان بازي‌هاي كشورهاي درياي مديترانه كه ماه گذشته در شهر "مرسين تركيه" برگزار شد، با شركت بخش ترك‌نشين قبرس در اين بازي‌ها مخالفت و با فراهم آوردن زمينه حضور بخش يوناني‌نشين ، پيامي براي آمريكا و اروپا ارسال كرد.
 
پولات نوشت: ورزشكاران بخش يوناني‌نشين در اين بازي‌ها دو مدال طلا كسب كردند و اين مساله در روزنامه‌هاي بخش يوناني‌نشين با عنوان "در كشور اشغالگر پرچم خود را به اهتزاز درآورديم" منعكس شد.
 
پولات اضافه کرد: ديگر تغيير موضع مهم "اردوغان" در سياست‌خارجي "تركيه" در مورد مصر بود. نخست‌وزير "تركيه" كه از كودتاي ارتش مصر به شدت انتقاد مي‌كند، توسط وزارت‌خارجه تصميم به برقراري روابط با دولت جديد قاهره گرفته است.
 
پولات با اشاره به اينكه "اردوغان" ديگر سخني از ديدار از غزه به ميان نمي‌آورد، گفت: نخست‌وزير "تركيه" در مساله سوريه نيز از سخنان قبلي خود دست برداشته و يك سياست منطبق با آمريكا را دنبال مي‌كند و سخني از منطقه "پرواز ممنوع و مداخله نظامي آمريكا" در سوريه به ميان نمي‌آورد.
 
اين روزنامه‌نگار نوشت: آمريكا از توسعه روابط "تركيه" با "مسعود بارزاني" رهبر اقليم كردستان عراق و دشمني آنكارا با "نوري‌المالكي" نخست‌وزير عراق ناخرسند بود و اوباما در كاخ سفيد به "اردوغان" در اين زمينه نيز هشدار داده است.

وي اضافه كرد: حزب حاكم "عدالت و توسعه" تركيه درصدد بهبود روابط با اسرائيل است و حتي در اين زمينه از كمك‌هاي يك شركت آمريكايي بهره مي‌گيرد و گفته مي‌شود روابط طرفين در آينده نزديك به حالت عادي باز خواهد گشت.
 
انتهاي پيام/
 
منبع: ايرنا
برچسب ها: ترکیه ، آمریکا ، خرسندی ، سیاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.