به رغم گزارش‌ها مبنی بر سردی مناسبات روسیه و آمریکا، وزرای خارجه و دفاع آمریکا امروز با همتایان روس خود دیدار می‌کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  فرانس پرس، واشنگتن و مسکو هرگز متحد یکدیگر نبوده اند. روابط آنها در هفته های اخیر به شدت به سطحی تنزل یافت که عده ای آن را با روزهای جنگ سرد در دوران شوروی سابق مقایسه کردند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی روزهای گذشته، دیدار برنامه‌ریزی شده با ولادیمیر پوتین همتای روس خود را در آستانه نشست سران جی هشت در سن‌پترزبورگ لغو کرد.

اوباما در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: زمان‌هایی وجود دارد که روس‌ها به تفکر دوران جنگ سرد باز می‌گردند.

روسیه ضمن ابراز تاسف از تصمیم اوباما در عین حال اعلام کرد: هیچ یک از طرفین نمی‌خواهد که روابط از بین برود.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت: نشست اوباما و پوتین به دلیل عدم پیشرفت در حل اختلافات با مسکو بر سر دفاع موشکی و کنترل تسلیحات، روابط تجاری و بازرگانی، مسائل امنیت جهانی و حقوق بشر به تعویق افتاده است.

اما به رغم این مسائل جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و چاک هیگل وزیر دفاع این کشور امروز با سرگئی لاوروف و سرگئی شویگو همتایان روس خود دیدار می‌کنند.

آمریکا و روسیه در مورد مسائلی از قبیل موضوع سوریه اختلاف نظر دارند و مسکو در کنار بشار اسد ایستاده و به دولت سوریه سلاح و کمک دیپلماتیک می‌دهد، در حالیکه اوباما و متحدان عرب واشنگتن از مخالفان اسد حمایت می‌کنند.

کری و لاوروف که به رغم جو دیپلماتیک حاکم بر دو کشور ظاهرا رابطه دوستانه صمیمی با هم دارند، مشترکا در تلاش برای میزبانی یک نشست مشترک برای صلح سوریه هستند.

جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: اختلافاتی وجود دارد ولی موضوعاتی نیز هست که روسیه و آمریکا در زمینه آنها هماهنگ هستند.

وی گفت: روسیه به تامین مایحتاج نیروهای آمریکایی در افغانستان کمک می‌کند و در زمینه جلوگیری از گسترش تسلیحات و برخورد با کره شمالی منافع مشترکی با واشنگتن دارد.

جان کری همچنین در زمینه حقوق بشر دیدارهایی را خواهد داشت.

سلسته والاندر استاد دانشگاه آمریکا و معاون سابق وزیر دفاع آمریکا گفت: به رغم لغو سفر اوباما این دیدار می‌تواند مفید و موثر باشد.
برچسب ها: روسیه ، آمریکا ، دیدار ، هیگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار