شين‌هوا: ديپلماسي فعال ايران در قبال سوريه

خبرگزاري شين‌هوا در گزارشي نوشت: وزارت امور خارجه ايران يک ديپلماسي فعال را در خصوص سوريه بر عهده گرفته است تا از تحرکاتي که خواستار حمله به اين کشور عربي و بر افروخته شدن آتش جنگ ديگري در منطقه است، جلوگيري کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين‌هوا، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران با دبير کل سازمان ملل متحد و تعدادي از همتايان خود تماس گرفته و از آنها خواسته است راه حل هايي ديپلماتيک را براي بحران سوريه خواستار شوند.

ظريف در گفتگوي تلفني با بان کي مون دبير کل سازمان ملل متحد گفت ايران آماده است به جامعه بين المللي براي يافتن راه حلي مسالمت آميز براي بحران سوريه کمک کند.

ظريف در اين گفتگوي تلفني استفاده اخير از تسليحات شيميايي در سوريه را محکوم و توسل احتمالي به زور و مداخله نظامي در اين کشور عربي را تقبيح کرد.

وزير امور خارجه ايران گفت مداخله نظامي در سوريه پيامدهايي زيان‌بار و گسترده خواهد داشت که ممکن است از کنترل خارج شود.

وي افزود: ايران از هيچ تلاشي براي کمک به يافتن راهي مسالمت آميز براي خروج از اوضاع کنوني دريغ نخواهد کرد.

بان کي مون نيز به نوبه خود بر لزوم حل و فصل بحران سوريه از راه هاي ديپلماتيک تاکيد کرد.

همچنين، وزيران امور خارجه ايران و ونزوئلا هر گونه حمله احتمالي تحت رهبري آمريکا به سوريه را محکوم و تاکيد کردند راه حلي سياسي براي بحران سياسي اين کشور بايد يافت شود.

"ظريف" و "الياس خاوا ميلانو" در اين گفتگوي تلفني تاکيد کردند بحران کنوني در سوريه را فقط مي توان از طريق راه هاي مسالمت آميز حل و فصل کرد.

وزير امور خارجه ايران با اشاره به لفاظي هاي جنگ طلبانه فزاينده آمريکا عليه سوريه، گفت: توسل به زور پيامدهاي بسيار خطرناکي دارد که کنترل عواقب آن در اختيار شروع کننده آن نيست.

وي افزود هر گونه حمله نظامي مي تواند به امنيت بين المللي لطمه بزند زيرا مغاير مبنايي ‌ترين اصول حقوق بين ‌الملل است.

وزير امور خارجه ونزوئلا نيز به نوبه خود با انتقاد از هر گونه حمله احتمالي آمريکا به دمشق، اعلام کرد تنها راه حل براي بحران کنوني در سوريه، برگزاري گفتگوهايي صلح آميز است.

ظريف روز دوشنبه در گفتگوي تلفني ديگري، با "ارلان ادريسوف" همتاي قزاقستاني خود در خصوص اوضاع منطقه به ويژه سوريه گفتگو کرد.

ظريف استفاده از تسليحات شيميايي را توسط هرکس و به هر قصدي، محکوم کرد و اعلام نتايج تحقيق گروه بازرسي سازمان ملل متحد در سوريه را خواستار شد.

دو طرف بر لزوم مشروعيت هر گونه مداخله نظامي در سوريه تاکيد کردند و تلاش هاي بين المللي را براي يافتن راه حلي سياسي براي متوقف کردن خشونت در اين کشور خواستار شدند.

در عين حال، ظريف به "سرتاج عزيز" مشاور نخست وزير پاکستان در امور خارجي و امنيتي گفت حمله نظامي احتمالي عليه دولت و ملت سوريه ممکن است اين بحران را هر چه بيشتر پيچيده کند و موجب گسترش بي ثباتي، تروريسم و افراط گرايي در منطقه شود.

روز يکشنبه، ظريف هر گونه استفاده از تسليحات شيميايي را "غيرقابل قبول" خواند و مخالفت ايران را با تلاش هاي برخي کشورها براي ايجاد جنگي جديد در منطقه ابراز کرد.

وي اين اظهارت را در تماسي با وزير امور خارجه نيوزيلند بيان کرد.

هيئتي بلند پايه از سوييس با مقامات وزارت امور خارجه ايران ديدار و با آنها در خصوص مسائل خاورميانه گفتگو کرد.

دو طرف بر لزوم برقراري صلح و امنيت در منطقه از طريق ديپلماسي تاکيد و آمادگي خود را براي تقويت روابط دو جانبه سياسي، اقتصادي، فرهنگي و پارلماني ابراز کردند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار