همزمان با افت دما، در استفاده از وسايل گرمايشي هشدارهای ایمنی را جدی بگیرید

سخنگوي شرکت ملي گاز ايران، درباره ضرورت رعایت نکات ایمنی در استفاده لوازم گاز سوز به ویژه بخاری ها هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مجید بوجارزاده  با بيان اين مطلب گفت: آمار کسانی که پارسال گرفتار مرگ خاموش ( گازگرفتگی ) شدند با 42 درصد کاهش در مقایسه با سال پیش از آن به 227 نفر رسید که البته یک نفر هم زیاد است.
 
وی با تاکید بر تامین گاز مصرفی مشترکان گفت : 65 درصد عوامل منجر به مرگ خاموش را انتشار گاز سمی منواکسید کربن در فضای مسکونی و غیرمسکونی تشکیل می دهد که به دلیل استفاده نادرست از دودکش وسایل گازسوز یا نداشتن دودکش اتفاق می افتد.
 
وی افزود : با افزایش توجه مردم به نکات ایمنی امیدواریم روز به روز شاهد حوادث کمتری باشیم.
 
انتشار این گاز سمی علائم خاص و آشکاری ندارد و بیشتر حوادث و مرگ ومیرها بر اثر استنشاق آنی صورت می گیرد که به ان مرگ خاموش گفته می شود.
 
20 درصد علت گاز گرفتگی ناشی از نبود تهویه مناسب در ساختمان است ، 10 درصد علت ان را استفاده نادرست در فضای نامناسب از وسایل گازسوز تشکیل می دهد و 5 درصد هم ناشیز از نواقص لوازم گاز سوز است.
 
با لمس دودکش از گرم بودن آن اطمینان حاصل کنیم و در صورت سرد بودن دودکش فوراً برای خاموش کردن وسیله اقدام شود و نصب صحیح دودکش مورد توجه باشد.
 
شعله کوچکی مانند شمع روشن کنیم در دهانه لوله خروجی قرار دهیم این شعله اگر به درون دهنه لوله کشیده نشود ، دودکش باید اصلاح شود.
 
سرد بودن لوله بخاری روشن نشانه خارج نشدن گازهای آلاینده و وارد شدن آن به داخل اتاق بوده و بسیار خطرناک است و باید برای  اطمینان از ورود هوای تازه به اتاق ؛ باز بودن مسیر دودکش را کنترل کنید.
 
هموطنان برای ایمنی بیشتر باید از لوله های فلزی بدون منفذ استفاده کنند ، اتصالات لوله ها نیز باید محکم باشد و به راحتی جدا نشود.
 
نصب آبگرمکن و سایر وسایل گازسوز در حمام خطرناک و ممنوع است و به هیچ عنوان نباید دودکش آبگرمکن و هود آشپزخانه از یک لوله یا کانال مشترک عبور داده شود.
 
استفاده از لوله های فنری و آلومینیومی برای بخاری هم  خطرآفرین است و مشترکان خانگی برای ایمنی بیشتر  باید از لوله های فلزی بدون منفذ استفاده کنند و اتصالات لوله ها نیز باید به قدری محکم باشد که قابل جدا شدن نباشد.
 
دودکش آبگرمکن و هود آشپزخانه ها نیز نباید از یک لوله یا کانال مشترک عبور داده شود.
 
در یک دوره زمانی 10 ساله - نزدیک به هفت هزار نفر (میانگین 700 نفر در هر سال ) جان خود را به خاطر بی توجهی به نکات و توصیه های ایمنی استفاده از گاز و وسایل گازسوز از دست داده اند.
 
بوجارزاده با توجه به فرارسیدن فصل سرما و اغاز استفاده از بخاری های گاز سوز در برخی مناطق سردسیر کشور توصیه کرد : صرفه جویی منطقی در مصرف گاز، همچنین رعایت توصیه های ایمنی و استفاده از وسایل گازسوز استاندارد در اولویت شهروندان باشد.
 
بوجارزاده با بیان اینکه خوشبختانه مردم همکاری خوبی دارند ، گفت : تامین گاز مشترکان خانگی، در اولویت قرار دارد و البته این بخش خوش حساب ترین مشترک هم است.
 
وی افزود  : با توجه به امادگی پالایشگاه ها، خطوط انتقال و تاسیسات تقویت فشار گاز) و انجام بموقع تعمیرات اساسی، مشکلی در زمینه تامین گاز مشترکان نداریم اما مدیریت مصرف باید در اولویت باشد.
 
سخنگوی شرکت ملی گازایران با اعلام افت دما در برخی نقاط کشور، بر استفاده بهنیه و منطقی گاز و رعایت توصیه های ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمازای گازسوز تاکید کرد و خواستار توجه همه بخش ها به ویژه بخش خانگی به مدیریت مصرف گاز در فصل سرما شد.
 
بوجارزاده با بیان این که در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) استفاده از وسایل گازسوز و مصرف گاز افزایش می یابد، افزود:
 
اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش بخاری ، همچنین دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز در پیشگیری از خطر نشت گاز موثر است.
 
بوجارزاده با بیان این که هنگام نصب وسایل گازسوز به ویژه بخاری، اطمینان از باز بودن مسیر دودکش، اهمیت ویژه ای دارد، بر نصب کلاهک H در پشت بام نیز تاکید کرد.
 
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران درباره خطرهای استفاده از بخاری های بدون دودکش گفت: استفاده از این گونه بخاری ها تنها در مکان هایی مانند دفاتر و مغازه هایی که تبادل هوا به آسانی انجام می شود، مجاز است و استفاده از آنها برای گرم کردن منازل به هیچ وجه توصیه نمی شود.
 
بوجارزاده همچنین نصب آبگرمکن و دیگر وسایل گازسوز در حمام را خطرآفرین و ممنوع خواند و گفت: دودکش آبگرمکن و هود آشپزخانه ها نیز نباید از یک لوله یا کانال مشترک عبور داده شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: هشدار ، گاز ، ایمنی ، بخاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار