آيت‌الله آملي لاريجاني:

بزرگداشت علما و بزرگان حوزه‌هاي علميه عظمت تمدن عظيم اسلامي را به دنبال دارد

رئيس قوه قضاييه احياء نام بزرگان دين و علماي اسلام را موجب تبيين تاريخ تمدن عظيم اسلامي دانست.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله آملي لاريجاني در ديدار اعضاي سياستگذاري كنگره بين‌المللي علامه "ابن شهر آشوب ساروي مازندراني" با تشريح ويژگي‌هاي ديني، علمي و اخلاقي این علامه، گفت: اين عالم بزرگ شيعي مظلوم واقع شده و شناخت موجود از ايشان، در خور نام، شخصيت و ابعاد علمي و اخلاقي ايشان نبوده و نيست.

آيت‌الله آملي لاريجاني با تقدير از دست‌اندركاران برگزاري كنگره بزرگداشت اين عالم شيعي افزود: بزرگداشت علماي اسلامي و شيعي و استمرار اين بزرگداشت‌ها در واقع بزرگداشت و احياء تمدن اسلامي و آشكار كردن زواياي مختلف و چه بسا پنهان اين تمدن است.

رئيس قوه قضاييه علماي بزرگ اسلام را الگوها و مصداق‌هايي از سنت حسنه اسلامي توصيف و تاكيد كرد: آشكار كردن سنت‌هاي تمدن اسلامي فراتر و عميق‌تر از اشخاص است و در اين زمينه بايد از مردم و مسئولان استان مازندران تشكر كرد كه نسبت به اين مسئله اهتمام دارند و البته اميدواريم در ساير استان‌ها نيز با كمك ويژه حوزه‌هاي علميه شاهد شناساندن الگوها و مصاديق برجسته ديني و علمي به مردم و به ويژه جوان‌ها باشيم.

آيت‌الله آملي لاريجاني يكي از خصوصيات برجسته الگوهاي دين را معنا بخشيدن به زندگي در چارچوب سنت‌ها و ارزش‌هاي اسلامي و تبديل شدن‌شان به نمادهايي از اين ارزش‌ها برشمرد و به عنوان نمونه در باب مفهوم والاي شهيد و شهادت گفت: از همان هنگام كه آيات الهي در باب منزلت شهيد و شهادت نازل شد، آرام آرام با شهادت مومنان و مسلمانان در عمل اين مفهوم بار معنايي خاصي يافت كه نمونه ماندگار آن در جهان اسلام بلكه كل بشريت قيام حضرت امام حسين(ع) و شهادت آن حضرت است.

آيت‌الله آملي لاريجاني خودآگاهي و خودشناسي را نتيجه عملي توجه به سنت و تمدن اسلامي و نيز الگوهاي موجود در آن اعلام كرد و افزود: غربي‌ها كه به باور و اعتقاد برخي انديشمندان خود، در جريان مدرنيته، توجه به الگوها و خصوصاً جنبه‌هاي قهرماني را از دست دادند، مفاهيمي همچون شهادت را كه الگوي ماندگاري همچون حضرت اباعبدالله الحسين(ع) دارد درك نمي‌كنند و نمي‌دانند كه قهرماني توام با عبوديت در يك نظام اسلامي چيست.

رئيس قوه قضاييه در پايان ابراز اميدواري كرد دست اندركاران برگزاري كنگره بين‌المللي علامه ابن شهر آشوب ساروي مازندراني با برنامه ريزي مناسب بتوانند نسبت به بزرگداشت هر چه بهتر شخصيت اين عالم برجسته اقدام كنند.

گفتنی است؛ در ابتداي اين ديدار آيت‌الله طبرسي نماينده ولي فقيه در استان مازندران گزارشي از برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته به منظور برپايي اين كنگره ارائه كرد.

همچنینی آيت‌الله طبرسي بزرگداشت عالمان ديني و مفاخر حوزه‌هاي علميه را وظيفه‌اي سنگين براي جامعه اسلامي و به ويژه حوزه‌هاي علميه دانست و بر تلاش براي احياي اين سنت در جامعه تاكيد كرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار