الحاق اجتماعي از مهم‌ترين راه‌حل‌هاي توانمندسازي سالمندان است

الحاق اجتماعي يكي از مهم‌ترين راه‌حل‌هاي توانمندسازي و ارتقاي كيفيت زندگي سالمندان است.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: توانمندی‌سازی، فرآیندی هدفمند و چندبعدی است که به افراد، گروه‌ها و اجتماع‌ها در شناخت و دستیابی به منابع و فرصت‌ها کمک می‌کند تا با کنترل نسبی به شرایط مطلوب رسیده و کیفیت زندگی خود را ‌ارتقا بخشند.

دکتر محمدجعفر صادقی افزود: توانمندسازي افراد به ‌معنی تشویق برای مشارکت بیشتر در تصمیم‌گیری‌هایی است که بر فعالیت آنها مؤثر است یعنی فضایی برای افراد فراهم شود تا بتوانند ایده‌های خوبی را بیافرینند و آنها را به ‌عمل تبدیل کنند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: فرایند توانمندسازی را می‌توان در پنج بعد خود اثربخشی، خودسامانی، پذیرفتن شخصی نتیجه، معنی‌دار بودن و اعتماد اعمال کرد.

دکتر صادقی ادامه داد: عوامل مختلفي بر الحاق اجتماعي سالمندان تأثيرگذار است كه از آن جمله مي‌توان به عوامل بهداشتي، اجتماعي، آموزشی و فرهنگي اشاره کرد.

وی عنوان کرد: الحاق اجتماعي سالمندان از الحاق خانوادگي سالمندان شروع مي‌شود يعني خانواده براي حضور سالمندان در جمع خود آماده باشد.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: براي الحاق اجتماعي سالمندان باید موضوعات احترام به سالمند، مناسب‌سازي خدمات ارائه شده در سازمان‌ها به نحوي كه سالمندان هم بتوانند از آن استفاده كنند، ايجاد تصوير عمومي مناسب و خوب از سالمندان در افكار عمومي، افزايش تعاملات بين نسلي و تعاملات خانوادگي، آموزش عمومي، افزايش مشاركت اجتماعي سالمندان و ارائه خدمات رفاه اجتماعي به سالمندان را در نظر گرفت.

دکتر صادقی با بیان اینکه توجه به سبک زندگی سالم به‌منظور توانمندسازی سالمندان از مهمترین اقدامات است، اضافه کرد: مولفه‌های سبک زندگی سالم در سالمندی شامل روابط اجتماعی و بین فردی، مدیریت تنش، پیشگیری، فعالیت جسمی، تفریح، ورزش، سرگرمی و تفریحات سالم و تغذیه سالم است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار