جشنواره امسال از نظر نظم مانند ساعت كار مي‌كرد

در نشستی با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و هیئت انتخاب، داوران و منتقدان جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جمع‌بندی درباره برگزاری این دوره از جشنواره مطرح و بررسی شد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، هيئت انتخاب، داوران، منتقدان، مدرسين سمينارهاي آموزشي "سي امين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران" در حضور دكتر حجت‌الله ايوبي رياست سازمان سينمايي و امورسمعي و بصري جمع‌بندي خود را از برگزاري اين دوره از جشنواره عنوان كردند.
 
در اين نشست كه دبير جشنواره سي‌ام و رياست سازمان سينمايي به عنوان ميزبان حضور داشتند اظهارنظرات شنيده و در نهايت توسط رياست محترم سازمان جمع بندي شد:

 دكتر ضابطي جهرمي: وظيفه من تربيت نيرو براي سينما و تلويزيون است
 
دكتر ضابطي جهرمي در اين نشست گفت، ضمن آرزوي سربلندي فيلمسازان كشور و آرزوي ايجاد زمينه مساعدتر از فرصت به دست آمده براي ديدن آثار فيلمسازان تشكر وقدرداني  مي كنم.
 
ضابطي گفت من در زمينه پژوهش و آموزش و تربيت نيرو براي سينما و تلويزيون كشور  فعاليت مي‌كنم و به آن افتخار مي‌كنم و حاصل اين جشنواره را به كلاس‌ها مي‌برم و از آن بهره مي گيرم و از دست اندركاران اين جشنواره منظم قدرداني مي‌نمايم.
 
محمد بزرگ نيا: اين پيشرفت جاي تبريك دارد
 
محمد بزرگ نيا عضو هيئت داوران گفت: من مدتي بود فيلم كوتاه نديده بودم. اين مجموعه براي من آموزنده بود، تنوع موضوعي و ساختاري براي من جنبه آموزش داشت. آنچه برآيند آثار ديده شده بود اين است كه محتوا، كيفيت توليد، تنوع موضوع و ساختار  آثار و تمامي بخش‌ها نشان مي‌داد كه جوانان جلوتر حركت مي كنند و استفاده از ابزار و بيان سينمايي و تصويري در آثار درخشان بود.
 
بزرگ نيا با تبريك به تمامي دست‌اندركاران توليد و آموزش فيلم كوتاه گفت: اين پيشرفت جاي تبريك دارد و در مقايسه با خودشان نشان مي‌دهد كه سطح آثار بالاتر از استاندارد است و چيزي براي شركت در عرصه هاي مختلف بين المللي كم ندارند و جاي تبريك دارد براي امكان ورود به عرصه ملي.
 
مهدي كرم پور: ايران بهشت مستند سازان است
 
مهدي كرم‌پور يكي ديگر از اعضاي هيئت داوران گفت: امسال فيلمهاي مستند بسيار خوب بود چون ايران به دليل تنوع اقليم و فرهنگ‌ها بهشت مستند سازان است اما در بخش داستاني آموزش و امكانات كمتر است و بايد جدي تر گرفته شود.

كرم‌پور با ذكر دو آفت در فيلم كوتاه گفت: جشنواره اي شدن فيلمها يكي از آفات فيلم كوتاه است و يكي ديگر اينكه بعضي فيلم كوتاه را پله سينماي بلند مي‌دانند.
 
كرم پور با تاكيد بر اين نكته كه علاقه جوانان به ارسال اثرشان به جشنواره هاي خارجي يك نوع آفت است اضافه كرد: فيلم كوتاه نياز به پاتوق فرهنگي و نمايش فيلم دارد كه علاقه مندان خاص به آنجا بروند و آن آثار را ببينند و تلويزيون نيز مهمترين محل ديده شدن فيلمهاي كوتاه و مستند است و با تفاهم نامه سازمان سينمايي و تلويزيون مي توان حامي فيلمهاي كوتاه بود.
 
وي در ادامه گفت: فيلمهاي اين دوره رشد چشمگيري داشت و اين فيلمسازان، آينده سينماي ايران خواهند بود.
 
 خسرو سينايي: اين جوانها استعداد آن را دارند كه سينماي مستقل، جوان و پرطراوت بسازند
 
خسرو سينايي كه به عنوان استاد سمينار آموزشي در جشنواره سي‌ام حضور داشت نيز صحبت‌هاي خود را با دو خاطره مطرح كرد. او حضورش در ساختمان ارشاد را از سال 46 عنوان كرد وخطاب به ايوبي گفت :به شما تبريك مي گويم كه موقعيتي را به دست آورديد تا به فرهنگ كشور خدمت كنيد.
 
او گفت: بعضي فكر مي كنند كسي كه آن طرف ميز است مقصر است و اين طرف ميز كسي مقصر نيست اما آنچه به وجود مي آيد حاصل فضايي است كه همه ما با هم مي‌سازيم.
 
سينايي به هنرجويي كه در سال هاي دور مي شناخت اشاره كرد و گفت او فردي موفق بود كه به نظر من آينده درخشاني داشت روزي او را در مقام يك كارگردان در جشنواره فجر ديدم و وقتي اثرش را ديدم از بدترين آثار جشنواره بود و به دنبالش بودم تا اورا ببنيم . او را در سينما فرهنگ ملاقات كردم و به او انتقاد كردم و  ولي وي پاسخ گفت: دنبال آن بودم كه وارد حرفه شوم! اين جوانها براي زندگي با اين حرفه بايد وارد حرفه اي شوند و اگر درست نباشد براي امرار معاش و زندگي وارد مرحله اي مي شوند كه از موفقيت دور شده و اين اعتدال بر هم مي خورد . سينماي امروز از سينماي زمان ما بهتر است و در سطح بين المللي است اما كلا تصور مي كنم خيلي از استعدادهاي ما در حرفه و شرايط واقعي نيستند و بايد در شرايط مناسب قرار بگيرند.
 
سينايي از ايوبي خواست به اين استعدادها اعتماد كنند و بگذارند اين استعدادها سينماي مستقل را بسازند و در شرايط مناسب خود قرار بگيرند.
 
وي ادامه داد:اين جوانها استعداد آن را دارند كه سينماي مستقل و جوان و پرطراوت بسازند.
 
دكتر احمد الستي: جشنواره امسال از نظر نظم مانند ساعت كار مي كرد
 
دكتر احمد الستي داور بخش بين الملل و يكي از اساتيد سمينار تخصصي جشنواره گفت: در قسمت داوري بين الملل مي ديديم كه داوران با علاقه فيلمهاي شهرستانهاي مختلف كشور را مي ديدند و علاقه داشتند بدانند اين شهرهاي كجاي ايران است و بايد كاري انجام دهيم كه جغرافياي كشور را تاجاي ممكن براي داوران طراحي و دراختيارشان قرار دهيم.
 
الستي گفت سالهاي زيادي در جشنواره فيلم كوتاه تهران حضور داشته ام و  بدون شك جشنواره و فيلمها رشد قابل ملاحظه اي داشته و برايم جالب بود كه امسال يك فيلم تجربي از كشور جايزه بهترين فيلم را گرفت و اين بدون شك موجب خوشحالي ما ايراني ها است و فيلمسازان بسيار جلو بودند.
 
جا دارد از زحمات برگزار كنندگان اين جشنواره كه مثل ساعت تيك تاك مي كرد تشكر كنم.
 
مهدي جعفري: لازم است اين فيلمها ، با ايده ، ساختار و تكنيك مناسبي كه دارند و از ساختار فيلم هاي سينمايي بالاتر هستند ديده شوند
 
مهدي جعفري كه در بخش انتخاب مستند جشنواره حضور داشت نيز گفت: اين جشنواره با كيفيت خوبي برگزار شد. اما لازم مي دانم در مورد نمايش فيلم كوتاه صحبت كنم. از سال 65 وارد فيلم كوتاه  شدم و در مدار فيلم كوتاه حضور دارم. هرچند رشد كيفي و تكنولوژي در فيلمها هميشه بيشتر مي شود اما آنچه در اين سي سال مشترك است ضعف نمايش فيلم كوتاه است.
 
فيلم كوتاه مستقل است و گذرگاه براي عبور و حركت به سينماي حرفه اي. امروز فيلمساز مي تواند با رشد تكنولوژي خود اثرش را توليد كند و نياز به تهيه كننده ندارد اما اين همه فيلم كجا مي رود؟ فيلم كوتاه نياز به اكران و برنامه ريزي نمايش دارد. لازم است اين فيلمها ، با ايده و ساختار و تكنيك مناسبي كه دارند و از ساختار فيلم هاي سينمايي بالاتر هستند ديده شوند و چون پخش با حمايت از سيستم دولت است و محل خصوصي وجود ندارد نبايد از آن غافل شد و بايد براي آن برنامه ريزي شود و چرخه اي مستقل و وسيع به دست آورد .
 
جعفري در ادامه افزود: در تمام اين سالها ديديم كه بچه هاي زيادي از همين چرخه فيلم كوتاه وارد سينماي حرفه اي شدند چه در فيلمنامه، چه تصوير چه تدوين و چه كارگرداني و چيزي كه سينماي حرفه اي ما به آن اعتراف مي كند مشكل ما در فيلمنامه است  و بايد در كنار بخش هاي تكنيكي زمينه داستان و روايت هم مورد توجه و پيشرفت قرار گيرد و به اين جايگاه توجه شود.
 
دكتر محمدعلي صفورا: مشكل فيلم كوتاه مشكل پخش و نمايش است
 
محمدعلي صفورا عضو هيئت انتخاب و داوري فيلم ها نيز گفت: مشكل فيلم كوتاه مشكل پخش و نمايش است و شبكه نمايش فيلم كوتاه بايد در تلويزيون راه اندازي شود و خواهيم ديد كه اين شبكه رشد مي كند و صنعت فيلم كوتاه پيشرفت مي كند و نمايش آن در تلويزيون مي تواند چرخه اقتصادي و صنعتي فيلم كوتاه را راه بيندازد.
 
دكتر محمدرضا حاتمي: نهضت دوبله فيلم در ايران هم براي فيلمهاي سينمايي و هم فيلم كوتاه امري ضروري است
 
دكتر محمدرضا حاتمي مدير شبكه آي فيلم و داور بخش جهان اسلام و آسيا نيز گفت: فيلم كوتاه بايد نشان داده شود و ما آمادگي كامل براي يك باكس خوب داريم و در جهان عرب و كشورهاي انگليسي زبان هم مخاطب داريم.
 
حاتمي با ذكر اين موضوع كه  هم براي نمايش و هم نقد و اموزش  فيلمها براي علاقه مندان داخلي و خارجي آماده همكاري است گفت:  در خصوص گسترش فرهنگ ايران و انديشمندان ايراني در مديريت افكار در خارج ايران  تا زماني كه محصول كار انديشمندان و هنرمندان از غالب زبان فارسي به زبان عربي نرفت نتوانست در جهان اسلام جايگاه خود را پيدا كند و جهان اسلام مديون انديشمندان مسلمان ايراني است. لذا دو چيز بايد اتفاق بيفتد يكي نهضت دوبله فيلم در ايران هم براي فيلمهاي سينمايي و هم فيلم كوتاه.
 
حاتمي تاكيد كرد: در آن طرف مرزها مردم تشنه فيلم هاي ايراني هستند و موضوع بعدي نمايش فيلم كوتاه است  كه در حال حاضر با پيشرفت تكنولوژي امكان نمايش فيلم به شكل راه اندازي يك شبكه مستقل توسط خود شما  هم وجود دارد و با توجه به آرشيو فيلمي كه در اختيار انجمن است ، انجمن مي تواند يك شبكه نمايش داشته باشد.
 
محمدرضا سكوت: سينماي جوان را خواستگاه خودم و مبدا اوليه عشق و علاقه ام به سينما مي دانم
 
محمدرضا سكوت عضو هيئت داوران و همچنين يكي از اساتيد سمينار آموزشي نيز در اين جلسه گفت: جشنواره فرصت مغتنمي است براي همه ما . سينماي جوان را خواستگاه خودم و مبدا اوليه عشق و علاقه ام به سينما مي دانم. از سال 64 با عشق در انجمن بودم و اميدوارم بتوانم خدمتي به انجمن انجام دهم و كمك كنم جوانان پروبال بگيرند.
 
سكوت در ادامه گفت: آثار اميدوار كننده و خوب بود و به اميد آينده بهتر هستم.
 
حبيب الله بهمني: در فيلمهاي اين دوره تغيير نگاه به سمت مضامين هاي انساني تر و ارزشمند تر مشهود بود
 
حبيب الله بهمني يكي ديگر از اعضاي هيئت انتخاب بخش داستاني نيز گفت:كيفيت خوب جشنواره قابل تقدير است. در آثاري كه در اين دوره بود در مقايسه با ساير جشنواره ها و ساير مراكز از نظر كمي و كيفي با رشد مناسبي روبرو بوديم و نكته قابل توجه اين است كه فيلمهاي اين دوره تغيير نگاه به سمت مضامين هاي انساني تر و ارزشمند تر است .
 
رسول صدر عاملي: اين نويد را مي دهم كه روزي براي ديدن فيلم كوتاه صف كشيده شود و سودآور نيز باشد
 
رسول صدرعاملي از اعضاي هيئت داوران بخش بين الملل جشنواره در اين ديدار گفت: سينماي كوتاه سينماي خلاقيت و جسارت است و احساس مي كنم فيلم كوتاه بايد جسارت خود را داشته باشد و براي توليد و نمايش آنها موانع برداشته شود و فيلمساز با فراغ بال و آزاد در فضاي تجربه دست به توليد بزند.
 
صدرعاملي همچنين گفت: تكنيك در پيشرفت است اما محتوا نيز بايد به اين پيشرفت برسد و در خصوص پيشرفت اين دوره از جشنواره در زمينه نحوه اجرا نيز صدرعاملي گفت: جشنواره بسيار خوب؛ منظم و مرتب اجرا شد و بين المللي بودن اين جشنواره باورپذير است.
 
اين فيلمساز همچنين گفت: فيلم كوتاه را مي توان اكران كرد و با گذشت مدتي آن را سودآورد كرد. نمايش فيلم كوتاه نياز به برنامه ريزي و زمان دارد و مي توان اين نويد را نيز داد كه روزي براي ديدن فيلم كوتاه صف كشيده شود و سودآور نيز باشد.
 
منوچهر اكبرلو: اگر همه جشنواره ها تعطيل شوند اين جشنواره بايد باشد
 
منوچهر اكبرلو يكي از اعضاي جلسات نقد وبررسي در اين نشست گفت: اين جشنواره يكي از مهمترين جشنواره هاي كشور است كه اگر همه جشنواره ها تعطيل شوند اما نبايد اين جشنواره تعطيل شود و بايد هميشه بماند. اكبرلو در تحليل آثار گفت: اين دوره از جشنواره فيلمها داراي كيفيت و كميت بهتري بود. در تصويربرداري، خلاقيت تصويربرداري و استفاده از امكانات آن، استفاده از بازيگرهاي واقعي كه حس و حال را منتقل مي كرد، افزايش آثار بومي در آثار مستند، افزايش كيفيت در آثار ديني، بالارفتن تكنيك در انيميشن و اما در بخش تجربي هنوز مفهوم تجربي گنگ است و نياز به آموزش دارد. كم بود فضاي طنز و شوخ نيز از مشكلات فيلم كوتاه است.
 
هادي منبتي: فيلمهاي كوتاه امكان نمايش در پرديس ملت رادارد
 
هادي منبتي مديرعامل موسسه تصوير شهر و مدير سينما پرديس ملت در اين نشست گفت: از حضور در اين جمع متشكرم و اعلام آمادگي مي كنم با حل مشكلات و آماده شدن زيرساخت هاي لازم و برطرف شدن موانع ، فيلمهاي كوتاه امكان نمايش در پرديس ملت را داشته باشند و با آن همكاري خواهد شد.
 
 
 
جواد مزدآبادي: شاهد رشد فيلم تجربي بوديم
 
جواد مزد آبادي از اعضاي هيئت انتخاب بخش تجربي نيز گفت: در دو دوره قبل در بخش تجربي عضو هيئت انتخاب بودم. امسال با توجه به مشكلات موجود در  تعريف فيلم تجربي اما شاهد رشد فيلم تجربي بوديم.
 
مزد آبادي گفت: در اين چهار سال كمتر از يك ساعت  مديرعامل انجمن  را ديدم. اما مجموع فعاليت هاي ايشان و برخورد ريشه اي با آموزش در انجمن، توزيع مناسب و عادلانه امكانات و دقت ايشان در انجمن و حمايتي كه جوانان از گوشه كنار ايران از ايشان داشته اند اميد به تداوم همكاري ايشان است.
 
دكتر مهناز مظاهري: كار مطالعاتي و تحليل محتوا روي فيلمها بعد از جشنواره ها بايد انجام شود
 
مهناز مظاهري از اعضاي هيئت انتخاب بخش بين الملل نيز گفت: از خانمها و فيلمسازان خانم در تهران و شهرستانها استفاده كنيد.
 
خانمها آثار شاخصي توليد كرده اند و بايد براي آنها وقت گذاشت.
 
مظاهري به مقايسه آموزش در انجمن و مراكز ديگر اشاره كرد و گفت: در دوره هاي آموزشي انجمن تنوع حضور افراد با موقعيت ها و تحصيلات مختلف وجود دارد و همه آنها به دليل نوع آموزش در انجمن و ارائه مطالب و امكان تجربه توليد علاقه مند به شركت در دوره هاي انجمن دارند و جشنواره، فرصت آن، فيلم و زمان آن بسيار عالي است و اما بايد تداوم داشته و كار مطالعاتي و تحليل محتوا روي فيلمها انجام شود و با شناخت آسيب ها و توان ها قدمي به جلو برداشت. 
 
ايوبي: به شما باور و اعتقاد قلبي دارم
 
در ادامه اين نشست رياست سازمان سينمايي نيز با تشكر از حضور افراد متخصص در جمع انتخاب؛ داوري و نقد و بررسي آثار گفت:من تشكر مي كنم از برگزاركنندگان اين جشنواره و تشكيل اين جلسه.
 
 ايوبي ادامه داد: تشكر مي كنم هم از شمايي كه دست اندركار بوديد و هم از شماهايي كه آمديد و وقت گذاشتيد بخاطر عشقي كه به اين مملكت و به جوان هاي اين كشور داريد، به خاطر علاقه اي كه به پيشرفت فرهنگ و هنر و سينماي اين كشور داريد. آمدن شما  فقط ميدانم بخاطر عشقتان به اين كشور است و هيچ دليل ديگري ندارد. مي اييد و مي نشينيد و با حوصله مي بينيد و مي شنويد و نقد مي كنيد.
 
ايوبي با اشاره به لزوم اعتماد به اهالي فرهنگ گفت: ممكن است يك مديري يك فردي، لذت اين اعتماد را نچشيده باشد و بنابراين نياز دارد كه به او گفته شود كه اعتماد كند. من سالهاست كه لذت اين اعتماد را ديده و چشيده ام. خوشحالم كه همه عمر مديريتي ام به مديريت فرهنگي و هنري گذشته. از ابتدا تا  كنون همه جاهايي كه بنده بوده ام محل رفت و آمد همه بزرگان فرهنگ و هنر بود،
 
ايوبي به نقش اعتماد طرفين در روابط اشاره كرد و گفت: به دليل اين بود كه سعي كرديم آن اعتماد قلبي را ايجاد كنيم. مي دانم كه در عرصه مديريت فرهنگي، مدير خوب يك باغبان و سرايدار خوب است كه بتواند جايي را خوب آب و جارو كند كه ديگران بتوانند در آن رفت و آمد كنند و جايي كه اهالي فرهنگ در آن راحت نباشند و رفت و آمد نكنند در آن هيچ اتفاقي نمي افتد. هرچه قدر هم هزينه شود اگر شما نباشيد و با ميل و علاقه نيايد و فكر و ايده ندهيد و كنار ما نباشيد هيچ اتفاقي نخواهد افتاد.
 
رييس سازمان سينمايي همچنين گفت: حالا من در رشته‌هاي ديگر هنري مثل تئاتر و موسيقي و سينما و... سالهاي بيشتري كار كردم البته نه به اندازه الان كه با شما هستيم و در خدمتتان هستيم. باز هم به واسطه شغلم معتقدم كه آموزش مهم ترين كار است و اتفاقا از بين همه نهادهاي مختلف كه زير نظر اين ساختمان هستند، جايي كه براي من نقطه اميدواركننده است يكي از آن جاها همين انجمن سينماي جوان است براي اينكه فكر مي‌كنم مي تواند كمي در اختيار ما باشد، بقيه جاها در اختيار ما نيست.  سينماي حرفه‌اي كار خودش را انجام مي‌دهد و ما فقط بايد موانع را رفع كنيم كه نااميد نباشند و كار كنند و مشكلاتشان هم حل شود، ولي اينجا در اختيار ماست. جوان خودش مي آيد. علاقه مند است و ما مي توانيم به او آموزش دهيم و واقعا اينجا مدرسه سينماي ايران است و فردا و آينده سينماي ايران است و من واقعا به انجمن سينماي جوانان ايران وابستگي و علاقه دارم و فكر مي‌كنم بخش عمده انرژي ام را بايد اينجا بگذارم. با كمك شما اين كار را خواهيم كرد.
 
ايوبي همچنين در خصوص رابطه تلويزيون و سينما گفت:  تلويزيون بايد به سينما كمك كند. شما تفاهم نامه‌هاي بزرگ دنيا را ببينيد، تفاهم‌هاي بسيار دقيق و زيبا. واقعا سينما نياز به كمك تلويزيون دارد. اينكه فقط يك شبكه‌اي فيلم‌هاي مستند ما را پخش كند كافي نيست، چطور پخش كند و حمايت كند و ... مهم است.
 
وي با تاييد گفته هاي صدرعاملي در خصوص جسارت در ساخت اثر گفت: آقاي صدرعاملي حرف درستي زدند، فضا جوري است كه جوان ما دلش شور مي زند و خودش را محدود مي كند كه نكند فيلمم به جشنواره راه پيدا نكند. متأسفانه جوان ما لااقل در اين رشته فقط بايد به جشنواره فكر كند و ما مي دانيم كه هنرمندي كه فقط به جشنواره فكر مي كند و از مردم غافل مي شود عملا كارش نمي تواند در دراز مدت درجه يك باشد. من بر اين باور هستم كه سينما و فيلم كوتاه و بلند در درجه اول براي مردم است. كسي كه براي مردم فكر كند و براي مردم بسازد و فيلمي كه ريشه در جايي دارد و از جايي آمده مي‌تواند به همه جا برود ولي فيلمي كه فقط براي جشنواره ساخته شود شانسش هم كمتر است. بنابراين بايد با دوستان در تلويزيون صحبت كنيم  و همين پاتوق‌هاي  فرهنگي را راه بيندازيم.
 
وي با اشاره به راه افتادن پاتوق فرهنگي براي فيلمنامه نويسي مستند گفت: ما تلاش مي كنيم  يك پاتوق خوب درست كنيم.  پاتوق‌هاي مختلف كه همه هم نبينند، اما لااقل جوان ما مي‌داند كه  منتقدين و مخاطبين خاص مي‌نشينند و فيلمش را مي‌بينند و بررسي مي‌كنند و اين اميدواركننده مي‌شود و بايد كمك كنيم كه اين كار انجام شود.
 
وي در خصوص ارتباط بين افراد و مسئولين نيزگفت: من واقعا فاصله بين اين طرف و آن طرف ميز را خيلي خوب مي‌فهمم. من هم اين طرف ميز هستم، براي آن طرف ميز. چون هم برايم لذت بخش‌تر است و هم خيلي دوست دارم و اصلا جاي من آن طرف ميز است و راحت‌تر هستم و اگر سختي اين طرف ميز را تحمل مي‌كنم فقط براي آن طرف ميز است.
 
ايوبي گفت: قدر اين ميز و صندلي را هم مي‌دانم و افتخار هم مي‌كنم و مي‌دانم يك فرصت طلايي است براي يك فردي كه مي توانست خيلي جاها باشد و ديده نشود، كار نكند و براي كشورش مؤثر نباشد، فرصتي در اختيارش قرار گرفته و صندلي به او دادند كه اين صندلي مي تواند منشأ خدمات فراواني باشد. با اين صندلي مي تواند خيلي كارها بكند.
 
ايوبي ادامه داد:  به شما باور و اعتقاد قلبي دارم و مي‌دانم كه كار ما يك پروژه است و من فقط بخشي از اين پروژه هستم و بقيه‌اش شما هستيد و همه در آن سهيم هستيم.
 
ميرزاخاني دبير جشنواره نيز در ادامه با قدرداني از تمامي اعضاي هيئت هاي كارشناسي كه به طرق مختلف با جشنواره همكاري كردند به نقاط عطف برگزاري اين دوره اشاره كرد و گفت جشنواره سي‌ام با شكلي متفاوت از سه دوره قبل برگزار شد و گفت جا دارد از همه بزرگواراني كه در اين جمع هستند و از همه عوامل اجرايي و برگزار كننده  جشنواره تشكر كنم.
 
ميرزاخاني با اشاره به چهره هاي حضار در جلسه گفت: بعضي از دوستان حاضر  كساني هستند كه سال گذشته هم در خدمتشان بوديم . هدف ما جمع آوردن كساني است كه بتوانند همه نقاط برگزاري جشنواره را به ما گوشزد كرده و تذكر دهند و اگر ما نقصان و كوتاهي داريم بتوانيم برطرف كنيم.
 
دبير جشنواره گفت: سينماي جوان قطعا وظيفه اش هدايت و رشد فضاي پله اول سينماي ايران است. پيدا كردن جوان هايي كه در اقصي نقاط كشور هستند و دوستاني كه در اين جمع هستند خودشان چهره هايي هستند كه از فيلم كوتاه شروع كردند و بعد پا در اين عرصه بيكراني گذاشتند و الان جزو ستاره هاي سينماي ايران هستند. لذا ما سعي كرديم اين جشنواره براي جواناني باشد كه از اقصي نقاط كشور به تهران آمده اند.
 
او در ادامه گفت جشنواره را به استانداردهاي  بين المللي نزديك كرديم و در جشنواره فيلم كوتاه تهران خط شكني شد. و به نمايش آثار به صورت   HD و Full HD   اشاره كرد و آن را جزو اتفاقات بزرگ اين چهار سال خواند.
 
دبير جشنواره به جا به جا شدن جشنواره به سينما آزادي و سپس پرديس سينمايي ملت به دليل فضاي بهتر جشنواره اي آن نيز اشاره كرد وچاپ كتاب جشنواره سي ام، انتشار كتاب سي سال جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران به مناسبت سي امين دوره برگزاري اين جشنواره، ساخت گزارشات تصويري متعدد با رويكرد بزرگداشت سي سال جشنواره؛ تهيه سي تابلوي معرفي سي سال جشنواره، برگزاري 5 نشست تخصصي – آموزشي با حضوراساتيد برجسته، نمايش فيلمهاي كوتاه از 10 سينماگر سينماي بلند، اضافه شدن بخش مناسبتي سي سال سي برگزيده و سي نما از سي نما، برنامه ريزي بخش افق نو و تقدير از سينماگران حوزه فيلم كوتاه وارد شده به سينماي حرفه اي، چاپ تمبر يادبود جشنواره سي ام، برگزاري مراسم افتتاحيه ويژه سي امين سال برگزاري جشنواره، استفاده از شش منتقد و كارشناس در جلسات نقد و بررسي فيلمهاي بخش مسابقه از ديگر موارد ذكر شده توسط دبير جشنواره سي‌ام بود.
 
از تمامي بيرق داران جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران از ابتدا تا كنون  دعوت شده بود
 
ميرزاخاني در خصوص دعوت از دبيران دوره هاي گذشته براي شركت در جشنواره گفت: جشنواره امانتي است كه  الان ما امانت دار آن هستيم و قطعا ما هم بايد واگذار كنيم و خيلي هم دوست داشتيم در خدمت دبيران دوره هاي قبل باشيم، من در همين جا عرض مي كنم كه ما از تمامي مديران عامل و دبيران جشنواره فيلم كوتاه تهران دعوت كرديم كه در آيين اختتاميه حضور داشته و از آنها تقدير كنيم يك سري از دوستان سفر بودند، معذوراتي داشتند و نتوانستند بيايند، وخوشحاليم كه توانستيم  از هر دهه يك نماينده داشته باشيم افتخار مي كنيم، به هر عزيزي كه در اين حوزه فعاليت كرده و اين بيرق را تا به الان رسانده است.
 
 ما هم خدا را شاكريم كه به عنوان نماينده جوان ها توانسته ايم خدمت گذاري كنيم. ان شاء الله كه خداوند كمك كند و كارهايمان را خالص كند تا هر فعاليتي كه براي هنر هفتم و آينده سينماي كشور است روز به روز رشد كند و بتوانيم موفقيت هاي مختلفي را در جهان از طريق سينماي ايران كسب نماييم.
 
 در ادامه با تقدير از دست اندركاران جشنواره فيلم كوتاه تهران لوح تقدير رياست سازمان سينمايي به مديرعامل انجمن و دبير جشنواره از سوي رياست سازمان اهدا شد.
 
قابل ذكر است؛ در اين جلسه خانمها و آقايان: محمد احساني معاون آثار و فعاليت هاي سازمان، اميني مديركل حوزه رياست و اموربين الملل سازمان، صادقي مديركل روابط عمومي سازمان، دكتر ضابطي جهرمي، خسرو سينايي، محمد بزرگ نيا، مهدي كرم پور، احمد الستي، مهدي جعفري، دكتر محمدرضا حاتمي، هادي منبتي، حبيب الله بهمني، رسول صدر عاملي، منوچهر اكبرلو، رضا ايرانمنش، وحيد سعيدي، محمدرضا سكوت، پناه برخدا رضايي، جواد مزد آبادي، مهناز مظاهري، داريوش غريب زاده، كيانوش دالوند، طهماسب صلح جو، سيدناصر هاشم زاده، علي علايي، هادي مقدم دوست، سياوش سرمدي، مسعود نجفي؛ محمدعلي فارسي، محمدعلي صفورا، دكتر فهيمي فر، آرش رصافي، نقي نعمتي، دكتر فرشاد فرشته حكمت، دكتر مجيد شيخ انصاري، سعيد ربيعي، اميرحسين بيدمشكي پور و مژگان زرگر حضور داشتند.
 
گفتنی است؛ سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران توسط انجمن سينماي جوانان ايران و به دبيري هاشم ميرزاخاني از  بیست و دوم تا بیست و هشتم مهرماه در تهران و سراسر كشور برگزار شد.

انتهای پیام/ص
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.