کرمانشاه/

نخودهای سرگردان در صف صادرات

صادر نشدن نخود موجب شده مازاد نخود در استان کرمانشاه وجود داشته باشد و اگر بازارهایی جدید برای این ماده غذایی پیدا نشود، کشاورزان با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

رئیس اتحادیه علافان استان کرمانشاه از وجود نخود مازاد در این استان ابراز گله‌مندی کرد و از مسئولان خواهان رفع موانع و عوارض سنگین در صادرات این محصول شد.

نصرت‌الله رشیدی اظهار داشت: شهرستان‌های دالاهو، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب و مزارع کشاورزی در منطقه سنجابی کرمانشاه از جمله مکان‌هایی است که نخود صادراتی و مرغوب در مزارع آن کشت و برداشت می‌شود و این در حالی است که این محصول به‌دلیل برداشت انبوه و صادر نشدن آن به کشورهای همسایه، بر روی دست نخودکاران باقی‌مانده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته نخود این استان به عراق و پاکستان همواره صادر شده، افزود: شایسته است مسئولان مربوطه زمانی از وقت خود را به شنیدن سخنانکشاورزان در خصوص مشکلات پیش‌روی نخودکاران اختصاص دهند، چراکه سخنان و حرف‌های بسیاری در این راستا وجود دارد که نیازمند توجه است.

 رشیدی با اشاره به وجود عوارض 50 درصدی در زمینه صادرات نخود در استان کرمانشاه، گفت: هم‌اکنون این عوارض با پی‌گیری‌های انجام شده به 20 درصد رسیده که این رقم بازهم برای نخودکاران به‌صرفه نیست.

وی اظهار داشت: در نیمه دوم سال 85، صادرات نخود به کشورهای همسایه با ممنوعیت روبه‌رو شد و این در حالی بود که کشور از مقام هفتم در تولید این محصول و رتبه چهارم در سطح زیر کشت برخوردار بود.

وی اعلام کرد: با پی‌گیری‌هایی که در سال 85 در راستای حل مشکلات صادرات توسط اتحادیه صادرکنندگان نخود و اتاق بازرگانی برگزار شد، بعد از یک‌سال صادرات نخود به‌همراه 30 درصد عوارض اعلام شد که از لحاظ اقتصادی برای کشاورزان مقرون به‌صرفه نبود.

این مسئول با اشاره به اینکه بیشتر صادرات نخود استان به کشورهای اطراف خلیج فارس و پاکستان است، افزود: در گذشته ذائقه کشورهای وارد کننده به مصرف نخود ایرانی راغب‌تر بود که با وجود چنین مشکلاتی در بخش صادرات استان و کشور، این ذائقه به سمت دیگر کشورها برگشت و اعتبار ما دست‌خوش تغییراتی شد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، نخود ، صف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.