سي‌ان‌ان: تحريم‌هاي جديد عليه ايران در سناي آمريکا فعلا تعطیل شد

شبکه خبري سي‌ان‌ان اعلام کرد به نظر نمي رسد که مجلس سناي آمريکا بخواهد تا زماني که مذاکرات اين هفته در ژنو در باره برنامه هسته‌اي ايران جريان دارد تحريم‌هايي جديدي را عليه تهران مطرح کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا با اعضاي برجسته کنگره درباره روابط واشنگتن با تهران و توافق احتمالي با ايران بر سر برنامه هسته‌اي اين کشور گفتگو کرد.

اين در حالي است که گفتگوهاي بين المللي با ايران اين هفته در ژنو از سرگرفته مي شود. 

"اليس لابوت" خبرنگار سي ان ان در وزارت امور خارجه آمريکا درباره هدف از ديدار اوباما با اعضاي کنگره گفت اين ديدار پايان يافت. سناتورهاي کميته هاي امور خارجي، خدمات نيروهاي مسلح ، اطلاعاتي و بانکي مجلس سنا با اوباما ديدار کردند. آنها مي خواستند درباره توافق احتمالي بر سر برنامه هسته اي ايران بيشتر بدانند. در مطبوعات و رسانه‌ها مطالب زيادي درباره اين توافق احتمالي مطرح شده است. يکي از گلايه‌هاي قانونگذاران آمريکايي اين است که با آنها مشورت نشده است و اين نگراني وجود دارد که دولت آمريکا امتيازات زيادي به ايران بدهد. اوباما نيز به نوبه خود از کنگره مي‌خواهد در خصوص اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران فعلا دست نگه دارند زيرا در هفته‌هاي اخير حرف هاي زيادي درباره تلاش کنگره براي  اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران وجود داشته است. اوباما و جان کري وزير امور خارجه آمريکا و ديگران مي گويند ما الان واقعا به اين انعطاف‌پذيري نياز داريم. مذاکراتي که روز چهارشنبه آغاز مي‌شود در مرحله‌اي بسيار حساس است و آنها اميدوارند که اگر تحريم‌هاي جديدي در روزهاي آينده عليه ايران وضع نشود شايد اين مذاکرات به حصول يک توافق موقتي با ايران بينجامد و بعد از آن فرصتي براي مذاکرات درباره يک موافقت نامه جامع درباره برنامه هسته اي ايران به دست آيد.

لابوت در پاسخ به اين سوال سي ان ان که آيا احتمال دارد کنگره با اين خواسته دولت آمريکا موافقت کند، گفت برخي از سناتورهايي که در اين نشست حضور داشتند، به ويژه باب کورکر عضو برجسته و جمهوريخواه کميته روابط خارجي مجلس سنا گفتند هنوز نگراني‌هايي دارند. آنها مي‌گويند از اين گفتگوها و مشورت ها راضي هستند و حالا کمي بيشتر درباره اين توافق احتمالي مي دانند. دولت آمريکا مي‌گويد اين توافق ، موقت خواهد بود که جلو پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران را خواهد گرفت و در ازاي آن مقدار کمي از تحريم‌ها کاهش خواهد يافت. هر کسي مي تواند از اين توافق تفسير خود را داشته باشد.

سناتور کورکر گفت بعد از اين نشست حالا تصوير روشن تري از توافق احتمالي دارد اما هنوز هم نگراني هايي دارد. حالا به نظر نمي رسد که تا قبل از شروع مذاکرات ژنو تحريم هاي جديدي عليه ايران در سنا مطرح شود. مطرح نشدن تحريم‌هاي جديد به تقويت اين مذاکرات کمک خواهد کرد اما مشکل اين است که اگر توافقي به دست آيد بعدش چه خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار