تائید خبر تصرف "شهر بور" ازسوی شورشيان سودان جنوبي

«موسیسروای لات» سخنگوی شورشیان سودان جنوبی اعلام کرد شورشیان کنترل شهر راهبردی بور در ایالت جونگلی را به دست گرفتند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه ؛ وی گفت :« بور تحت کنترل ما قرار دارد.»

فیلیپ اگوئر سخنگوی ارتش سودان جنوبی نیز بلافاصله این خبر را تکذیب و اعلام کرد درگیری ها پایان نیافته است.»

شورشیان سودان جنوبی درحالی کنترل بخش هایی از شهر مهم و راهبردی بور را به دست گرفتند که ضرب الاجل کشورهای همسایه سودان جنوبی برای پایان یافتن خصومت ها در این کشور و برگزاری مذاکرات صلح نزدیک است.

ناآرامی ها دو هفته گذشته در جوان ترین کشور جهان تاکنون بیش از هزار کشته و 200 هزار آواره داشته و نگرانی های را در مورد آغاز یک جنگ داخلی در این کشور و متشنج شدن بازارهای نفت به علت درگیری ها در سودان جنوبی ، به وجود آورده است.

اتحادیه آفریقا روز دوشنبه تهدید کرد آنهایی که تحریک به خشونت در سودان جنوبی می کنند و به تلاش های بین المللی برای پایان دادن به درگیری ها در این کشور از طریق مذاکره ضربه می زنند با تحریم هایی روبرو خواهند شد. نیال ماجاک نیال شهردار شهر بور در مصاحبه با رویترز گفت :«‌ هنوز بخش هایی از این شهر در اختیار ماست و شورشیان نیز کنترل بخش هایی از آن را به دست گرفته اند.»

وی افزود تعداد جنگجویان شورشی در ارتش آزادیبخش خلق سودان زیاد است و دولت معتقد است آنها متعلق به « ارتش سفید » هستند که در گذشته از ریک ماچار رهبر شورشیان سودان جنوبی حمایت کرده است. مایکل ماکوئی وزیر اطلاع رسانی سودان جنوبی نیز گفت شورشیان صبح امروز به طرف مرکز شهر بور پیشروی کردند و درگیری در این شهر همچنان ادامه دارد.

کشورهای همسایه سودان جنوبی تا روز سه شنبه به طرفین درگیر در این کشور هشدار فرصت داده اند سلاح های خود را زمین بگذارند و مذاکرات را آغاز کنند اما هنوز هیچ نشانه ای از پایان یافتن این خصومت ها مشاهده نمی شود. لحظه دقیق پایان یافتن این ضرب الاجل مشخص نیست.

درگیری ها در سودان جنوبی 15 دسامبر با درگیری میان گروهی از سربازان در جوبا پایتخت این کشور آغاز شد. این خشونت خیلی سریع به نیمی از ده ایالت سودان جنوبی کشیده شد و این کشور را به دو گروه وابسته به قبیله نوئر وابسته به ریک ماچار رهبر شورشیان و سالوا کر رئیس جمهور تبدیل کرد.

یوری موسوینی رئیس جمهور اوگاندا روز دوشنبه گفت کشورهای شرق آفریقا موافقت کردند در صورتی که ماچار آتش بس پیشنهادی دولت را نپذیرد ، وارد عمل شوند و او را شکست دهند. هنوز دیگر کشورهای شرق آفریقا چنین توافقی را تایید نکرده اند. اما این اظهارات موسوینی نشان دهنده میزان نگرانی منطقه ای از درگیری ها در سودان جنوبی است که به بخش هایی از میادین نفتی این کشور نیز گسترش یافته و باعث کاهش تولید نفت شده است.

اتیوپی در تلاش ها برای پایان دادن به درگیری های شدید در سودان جنوبی با هدف کنترل بر برخی مناطق نفت خیز به ویژه در شمال این کشور پیشتاز است. سازمان ملل متحد ، آمریکا و چین نیز به درخواست برای آغاز مذاکرات صلح بین طرفین درگیر در سودان جنوبی ملحق شده اند.

سودان جنوبی هیئتی را برای مذاکرات صلح با اتیوپی اعزام خواهد کرد و دولت اتیوپی نیز اعلام کرد ریک ماچار هم هیئتی را برای مذاکرات صلح به آدیس آبابا پایتخت اتیوپی اعزام می کند.

انتهای پیام / 
برچسب ها: سودان ، بور ، تصرف ، شهر ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار