معاون وزير راه و شهرسازي:

فرار از زلزله چاره ساز نيست بايدبا آن زندگي کنيم/ فرايند ناقص مديريت شهري بايد اصلاح شود

معاون وزير راه و شهرسازي در بيستمين برنامه «مناظره» در شبكه يك سيما اظهار داشت: موضوع انتقال پايتخت بايد بر اساس اصلاح فرايند مديريت شهري شكل بگيرد و براي حل مشكلات شهري بايد از تكرار اشتباهات مديريتي جلوگيري كنيم و صرفا با انتقال پايتخت مشكلات حل نمي‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، پيروز حناچي روز گذشته  در برنامه «مناظره» در شبكه يك سيما با موضوع «انتقال پايتخت» سخن مي گفت، تصريح كرد: تا قبل از اينكه دولت ماموريت انتقال پايتخت را به وزارت راه محول كند، ما در موضع مخالف بوديم اما پس از آن در موضع مطالعه انتقال پايتخت هستيم.

معاون شهرسازي و معماري وزير راه و شهرسازي با اشاره به آمارهاي تهران اعلام كرد: براساس آمارهاي مجموعه شهري تهران در مناطق 22گانه، 9.8 درصد جمعيت كشور و كل مجموعه شهري استان تهران 20 درصد جمعيت كشور را در خود جاي داده است. 

وي در ادامه افزود:  27 درصد توليد ناخالص بدون احتساب درآمدهاي نفتي در اين تهران توليد مي‌شود و اشتغال مجموعه شهري تهران در حوزه صنعت 30 درصد و خدمات 40 درصد است.

حناچي در ادامه اظهار داشت: بنده تصور مي‌كنم مشكل ما ناشي از مديريت شهري است در حد فاصل سال‌هاي 82 تاكنون كه حدود 10 سال مي‌گذرد تهران از 32 شهرداري و 12 فرمانداري و يك استان تبديل به شهري با 58 شهرداري، 18 فرمانداري و دو استان شده است. اينها را در كنار افزايش يك ميليون مسكن مهر در ورودي تهران و افزايش تراكم مسكوني در سطح شهر بگذاريد.

معاون شهرسازي ومعماري در ادامه تصريح کرد: قبل از انقلاب شورايي به رياست نخست‌وزير وقت مسائل شهري را اداره مي‌كرد كه بعد از انقلاب وظايف آن به كميسيون ماده 5 منتقل شد و البته مورد اعتراض وزير كشور وقت قرار گرفت.

دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي با اشاره به اينکه كساني كه به فكر مشكلات تهران هستند، بايد براي انتقال پايتخت به سوابق رجوع كنند؛ افزود: در اواخر دهه 60 بحث انتقال پايتخت تا مرحله مكان‌يابي نيز پيش رفت، امروز هم اگر از هر كسي بپرسيد چه راهي براي خروج از وضعيت كنوني تهران وجود دارد، همه با انتقال پايتخت موافقت مي‌كنند اما در اين مسير بايد به عناصر تاثيرگذار توجه كنيم چرا كه در غير اين صورت از مسير خارج خواهيم شد.

وي با اشاره به موارد متعدد در زمينه انتقال پايتخت‌هاي جهان بيان كرد: اين انتقال پايتخت‌ها مربوط به سال‌هاي 1923 تا 1983 است كه عمده دلايل انتقال با دلايل ما متفاوت است. به عنوان مثال بحث برلين مربوط به مساله فروپاشي بود يا در قزاقستان به دليل زلزله اين كار را انجام دادند اما دليل اصلي نوسازي بود. در حال حاضر نيز در ژاپن مباحثي در خصوص انتقال پايتخت مطرح است.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه  در حال حاضر 8 هزار خودرو آلوده كننده داريم كه به صورت سه شيفته كار مي‌كنند و آلودگي را بيشتر مي‌كنند، در سال 82 نيز مجدد خودروهاي دودزا شماره‌گذاري شدند،افزود: ما براي حل مشكلات شهري بايد از تكرار اشتباهات مديريتي جلوگيري كنيم بيشتر از بزرگراه به توسعه حمل و نقل عمومي نياز دارد.

دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي در ادامه تصريح کرد: كشورايران زلزله‌خيز است، اكثر مناطق كشور روي خط زلزله هستند و اين نشان مي‌دهد كه ما بايد با زلزله زندگي كنيم نه اينكه از آن فرار كنيم.

وي با اشاره به اينكه بنده بحث انتقال پايتخت را رد نمي‌كنم، ابراز كرد: تا زماني كه فرايند مديريت شهري ناقص است پروژه انتقال پايتخت پاسخ نمي‌دهد چرا كه ما در حال حاضر معضل آلودگي در اصفهان، اراك، تبريز و اهواز را داريم و نمي‌توان گفت كه صرفا با انتقال پايتخت اين مشكلات حل مي‌شود.

معاون وزير را ه و شهرسازي افزود: مداخلات شهري، نبود آزمون‌هاي قطعي، محدود بودن راه‌حل‌هاي بالقوه و نبود ضوابط براي تشخيص درست از جمله عناصر تاثيرگذار در بحث انتقال پايتخت است.

در ادامه برنامه «مناظره» در شبكه يك سيما در بخش سوال‌هاي مردمي از معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي سئوال شد؛ «اگر اجراي طرح انتقال پايتخت نهايي شود براي جلوگيري از سوءاستفاده افرادي كه به دنبال خريد زمين در آن شهر هستند، چه مي‌كنيد؟» پاسخ داد: مباحث كارشناسي نبايد به صورت سليقه‌اي بررسي شود، لذا چون تا به حال مكان ‌يابي انجام نشده اين بحث‌ها مطرح نيست ضمن اينكه موضوعاتي از اين دست كه زيربنايي است بايد بررسي تمام دستگاه‌ها را داشته و لايحه نهايي به اندازه كافي چكش خورده باشد.
وي ادامه داد: در مورد اين طرح‌ها ممكن است مشكلي حل شده و مشكلي ديگر زياد شود كه اهميت تخصيص منابع را نشان مي‌دهد.

همچنين حناچي به سوال اينكه " اگر تهران فردا زلزله بيايد از حرف‌هاي خود پشيمان نمي‌شويد؟" پاسخ داد: خير، چون مطالعات در اين زمينه صورت گرفته است. سناريوي زلزله در تهران تدوين شده است و طبق اين سناريو روي شبكه‌هاي آب، برق و گاز كارهاي جدي صورت گرفته است. ما بايد ياد بگيريم كه با زلزله زندگي كنيم نه اينكه از آن فرار كنيم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: زلزله ، مدیریت ، شهری ، اصلاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار