"کم کاری تیروئید"، زایمان زودرس را به دنبال دارد

تغذیه مناسب با میزان کافی ید که می‌تواند با مصرف انواع ماهی‌ها، ‌میگو و دیگر آبزیان و همچنین مقدار توصیه شده نمک ید دار تصفیه، تامین شود، ضامن سلامت جنین و مادر باردار است.

دکتر ندا مقتدر اصفهانی، متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بارداری منجر به تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی می‌شود که بر عملکرد تیروئید تاثیر می‌گذارند به همین دلیل تفسیر نتایج آزمایش تیروئید یک خانم باردار، باید با دقت صورت پذیرد. 

وی افزود: در طی ۳ ماهه اول بارداری، جنین کاملا وابسته به هورمون‌های تیروئید مادر است که از جفت عبور نموده و به جنین می‌رسد. 

پس از پایان ۳ ماهه اول بارداری، نمره تیروئید جنین فعالیت خود را شروع نموده و هورمون تیروئید تولید می‌کند از این زمان تا پایان بارداری، جنین برای تولید هورمون تیروئید نیاز به ید دارد که باید از طریق مادر به او برسد. 

دکتر مقتدر اصفهانی خاطر نشان کرد: در خانم‌های بارداری که دچار بیماری کم‌کاری تیروئید بوده و یا مقادیر کافی ید دریافت نمی‌کنند، جنین آن‌ها با خطر بروز بیماری مادرزادی کم‌کاری مادرزادی تیروئید و اختلال در رشد مغز و دستگاه عصبی روبرو هستند. 

وی همچنین تصریح کرد: از عوارض کم‌کاری تیروئید در دوران بارداری می‌توان به زایمان زودرس، سقط خود به خود، مرگ داخل رحمی جنین، تولد نوزاد زودرس و غیره اشاره کرد. 
همچنین از عوارض کم‌کاری تیروئید به زایمان زودرس، ‌سقط، جدا شدن زودرس جفت، زجر جنین، تولد نوزاد زودرس و غیره اشاره کرد. 

دکتر اصفهانی اذعان کرد: درمان به موقع و مناسب بیماری‌های تیروئیدی، ‌در دوران بارداری، از بروز کلیه عوارض پیشگیری می‌نماید، با انجام غربالگری، بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید، ‌در روزهای ۳ تا ۵ تولد، ‌از عقب ماندگی ذهنی ناشی از این بیماری پیش‌گیری می‌نماید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار