"کم کاری تیروئید" شایعترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی

كم كاري مادرزادي تيروئيد يكي از شايع ترين علل قابل پيشگيري عقب ماندگي ذهن در تمام دنيا است و تنها درصورت تشخيص و درمان زودرس و به موقع قابل پيشگيري است .

ظفر پریسای کارشناس ارشد اپیدمیولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود:كم كاري مادرزادي تيروئيد يكي از شايع ترين علل قابل پيشگيري عقب ماندگي ذهن در تمام دنيا است و تنها درصورت تشخيص و درمان زود رس و به موقع قابل پيشگيري است .

 وی گفت: نوزادان هيپو تيروييد اكثرا ظاهري طبيعي دارند و علائم باليني در بدو تولد در آنها كم و غير اختصاصي است، بنابراين در صورتي كه تشخيص فقط بر مبناي علايم باليني صورت گيرد ، نوزاد دچار عوارض جبران ناپذيري همچون كري و عقب ماندگي ذهني خواهد شد .

وی تصریح کرد: امروزه غربالگري جهت تشخيص كم كاري مادرزادي تيروئيد در بسياري از كشورهاي جهان و کشورمان بطور روتين انجام مي شود.براي جلوگيري از عوارض غير قابل برگشت كم كاري تيروئيد روي سيستم عصبي ، در مان با هورمونهاي تيروئيد را بايد هرچه زودتر شروع کرد.

این کارشناس ارشد اپیدمیولوژی اظهار کرد: اين برنامه از جهت حفظ سرمايه هاي بالقوه معنوي جامعه و هم از نظر اقتصادي حائز اهميت است. زيرا هزينه نگهداري و درمان بيماران و عوارض ناشي از كم كاري تيروييد و عقب افتادگي ذهني به مراتب بيشتر از هزينه غربالگري برآورد شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
با سلام بنده ۴۷سله هستم و کم کاری تیروییددارم قبلا پدکاربودکه رادیواکتیو کم کارشد مدام بالا می ره وباقرص میارمش پایین نرمال میشه ولی زمان نرمال هم احساس خوبی ندارم همش انگاریم توی ابه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه رفیعی
۰۰:۲۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
سوال دارم من بچه دارنمیشم جنین فیریزشده دارم ولی تیروئدکم کار دارم چکارکنم
آخرین اخبار