وزير صنعت،‌معدن و تجارت:

كمبود گاز كارخانه‌هاي فولادي/ توان طراحي 80درصد تجهيزات كارخانه‌هاي فولاد را داريم

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه می توانیم 80 درصد تجهیزات کارخانه های فولادسازی را در ایران طراحی و تولید کنیم، گفت: در دو سه ماه اخیر اغلب واحدهای فولادی با مشکل کمبود گاز مواجه بودند، به همین دلیل به سمت مصرف سوختهایی رفته اند که مشکلات زیست محیطی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نعمت زاده در چهارمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با تاکید بر ضرورت ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد کشور گفت: در برنامه چشم انداز باید ظرفیت تولید فولاد خام در ایران به 55 میلیون تن برسد.

وي ادامه داد: امروز ظرفیت تولید 24 میلیون تن اما تولید حدود 15 میلیون است که نشان دهنده فاصله 8 تا 9 میلیون تنی است. این فاصله به دلیل نابه سامانی ها رخ داده است.
 
وی افزود: باید توازن در زنجیره تولید فولاد کشور ایجاد شود که در دو سه فاز این کار انجام خواهد شد. از سوی دیگر متاسفانه در دولت قبل کارخانه های فولاد را در مناطقی احداث کرده اند که نه آب دارد و نه گاز و برق و این اشتباه بوده است.
 
وی افزود: در دو سه ماه اخیر اغلب واحدهای فولادی با مشکل کمبود گاز مواجه بودند. به همین دلیل به سمت مصرف سوختهایی رفته اند که مشکلات زیست محیطی ایجاد شده است. قرار بود پروژه های گاز کشور به موقع اجرا شود که این اتفاق رخ نداد و مشکل ساز شد.
 
نعمت‌زاده با اشاره به اینکه می توانیم 80 درصد تجهیزات کارخانه های فولادسازی را در ایران طراحی و تولید کنیم، گفت: بنابراین از شرکتهای خارجی درخواست می کنیم تا در ایران اقدام به احداث ساخت کارخانه و تولید تجهیزات کنند، وگرنه فروش صرف تجهیزات کاری است که از گذشته نیز وجود داشته و ادامه دارد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه می شد قراردادهای طرحهای فولادی استانی را به ارقام کمتری اجرایی کرد، گفت: حتی در این زمینه به آقای کرباسیان هم اعتراض کردم که می شد با قیمتهای پایین تری این طرحها را اجرا کرد اما به هر صورت وقت زیادی نداشتیم و باید سریعتر تکلیف این طرحها را مشخص می کردیم. متاسفانه در دولت قبل حتی برای زمین طرحهای فولادی مالکیت آن کسب نشده بود.
 
نعمت زاده با اشاره به اجرای سه طرح فولادی در خرمشهر که هنوز به بهره برداری نرسیده اند، عنوان کرد: این طرحها در منطقه ای ایجاد شده اند که بیشترین نرخ بیکاری را در کشور دارد. از سوی دیگر اغلب کشورهای اطراف ایران حداقل یک میلیون تن تولید آلومینیوم دارند اما ما برای اجرای یک طرح 300 هزار تنی هنوز مشکل داریم.

به گفته وی با اجرایی شدن طرحهای نیمه تمام فولادی برای 90 هزار نفر به صورت مستقیم و برای 800 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: صنعت ، معدن ، فولاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار