مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ۴ اسفند؛

از سقوط ویندوز ۸ تا نگرانی‌های امنیتی درباره خرید فیسبوک

نظارت بر محتوای آهنگ های پیشواز، جذابیت بازی با صفحات لمسی برای کودکان، نگرانی‌های امنیتی درباره خرید فیسبوک، ویندوز 8 در حال سقوط و... از جمله مهمترین عناوین فناوری اطلاعات در روز 4 اسفند است.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ مهمترین اخبار فناوری اطلاعات امروز یکشنبه ۴ اسفند ماه را می توانید در ادامه بخوانید.






نظارت بر محتوای آهنگ های پیشواز/ نشر دیجیتال را قانونمند می کنیم

امیر سیاح مدیر بخش امور رسانه‌های همراه و هوشمند مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به توضیح وظایف این بخش پرداخت و گفت: یکی از ماموریت‌های مهم مرکز بحث رگولاتوری محتوا است؛ ما می‌توانیم برای بخش‌های مختلف وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت ارشاد تولید محتوا کنیم. مثلا سامانه‌ای را برای دفتر شعر و موسیقی وزارت ارشاد طراحی کرده‌ایم که در آن، این دفتر می‌تواند بر روی محتوای آهنگ‌های پیشواز نظارت داشته باشد.



علی جنتی نیز در واکنش به توضیحات سیاح اظهار داشت: در حال حاضر ما قانون تبلیغات را به صورت یک لایحه به دولت داده‌ایم تا بتوانیم از طریق آن ساماندهی تبلیغات را داشته باشیم. مسوول واحد رسانه‌های برخط این مرکز نیز در حضور وزیر ارشاد، اضافه کرد: ما در بحث تولید محتوای فضای مجازی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی بسیار عقب هستیم. وزارت ارشاد هزاران کار در حوزه کتاب انجام می‌دهد اما در این حوزه فعالیت چشمگیری انجام نداده است.

جاودانی مدیر بخش نشر دیجیتال نیز در بازدید وزیر ارشاد از این بخش به رسمیت شناخته نشدن ناشران دیجیتال اشاره و تصریح کرد: ما ناشران دیجیتال را به عنوان ناشر می‌شناسیم اما قانون، مالیات و بیمه آنها را به عنوان ناشر نمی‌شناسد. وزیر ارشاد نیز در پاسخ گفت: باید سعی کنیم این موضوع را قانونمند کنیم با توجه به اینکه یک قانونی در این زمینه وجود دارد می‌توان از مجلس برای ناشران دیجیتال نیز استفساریه گرفت و یا با مسئولان اداره مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی طی جلساتی این موضوع را حل کرد.

جاودانی نیز در ادامه توضیح داد: ما قبلا با مسئولان مالیاتی صحبت کرده‌ایم و آنها به این شرط که مرکز رسانه‌های دیجیتال تنها مرجعی باشد که مجوز برای ناشران دیجیتال صادر کند‌، این موضوع را پذیرفتند.


اسباب بازیها منسوخ شدند / جذابیت بازی با صفحات لمسی برای کودکان

نظر سنجی انجام شده حاکی از آن است که بیش از 60 درصد والدین مدعی اند کودکانشان از نمایشگرهای صفحه لمسی استفاده می کنند. در این بررسی آمده است وسایل ارتباطی صفحه لمسی از عروسک، چهره های اکشن، بازی روی تخته و صفحه و دیگر اسباب بازی های عادی سبقت گرفته و این روند همچنان ادامه دارد. شرکت "گروه مایکل کوهن"  (MCG) نتایج یک بررسی را در آمریکا منتشر کرده که در آن از 350 والد در مورد عادات بازی فرزندان 12 ساله و کمترشان سئوال شده است.



بیشترین زمان کودکان در استفاده از وسایل صفحه لمسی می گذرد به طوریکه بیش از 60 درصد والدین می گویند کودکانشان "اغلب" از نمایشگرهای صفحه لمسی استفاده می کنند. حدود 38 درصد از والدین نیز استفاده کودکشان از این گونه فناوری ها را "بیشتر مواقع" می دانند. کوهن که افزایش استفاده از صفحه لمسی را باور نکردنی می داند می گوید وسایل صفحه لمسی اکنون نخستین اولویت فعالیت کودکان محسوب می شود. وی افزود: ما کودکان را حدود 30 سال مورد بررسی قرار داده ایم اما هرگز تغییرات دنیا را به سرعت زمان حال ندیده ایم.

30 سال طول کشیده است تا تلویزیون در دسترس همه قرار بگیرد اما فناوری های صفحه لمسی سریع ترین فناوری بوده که شاهد آن بوده ایم. محققان دریافته اند بیش از 70 درصد کودکان در تمامی کشورها در خانه خود تلفن هوشمند و 55 درصد نیز تبلت دارند. به طور فزاینده ای این کودکان از وسایلی صفحه لمسی که به خودشان تعلق دارد استفاده می کنند به طوریکه از بین کودکانی که به این وسایل دسترسی دارند 36 درصد از وسایل شخصی خود بهره مند می شوند و نکته جالب اینجاست که این رقم فقط در سال گذشته شکل گرفته است.


نگرانی‌های امنیتی درباره خرید فیس‌بوک

خرید جدید شرکت فیس بوک نگرانی متخصصان امنیتی را به همراه داشته است. شرکت فیس بوک چند روز گذشته از خرید اپلیکیشن واتس‌اپ به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار خبر داد و این خرید گران قیمت علاوه بر تحسین‌ها با انتقادهای امنیتی نیز روبرو بوده است. واتس‌اپ در وب‌سایت خود اعلام کرده است که ارتباط بین دو تلفن همراه هوشمند از طریق این اپلیکیشن کاملا ایمن است زیرا تمامی اطلاعات در این سرویس کدگذاری شده است.



واتس‌اپ در همین حال به کاربران خود هشدار داده است که هنگام استفاده از این خدمات مراقب باشند زیرا ممکن است دستگاه گیرنده پیام ایمن نباشد، این در حالی است که واتس‌اپ تاکید کرده است که به هیچ عنوان پیام‌های کاربران را ذخیره نمی‌کند. اطمینان‌های واتس‌اپ در حالی صورت می‌گیرد که متخصصان امنیتی معتقد هستند که ممکن است در سیستم واتس‌اپ آسیب‌پذیری‌هایی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاول جوارگو، متخصص امنیتی شرکت Praetorian در وبلاگ خود در این خصوص گفت: امنیت واتس‌اپ و کدگذاری در این اپلیکیشن ایده‌آل نیست و در بخش SSL ایراداتی وجود دارد. در همین حال یک کمیسیونر اطلاعات در آلمان اظهار کرد: خرید جدید فیس بوک نگرانی‌های امنیتی جدی را به همراه داشته است و واتس‌اپ از قوانین حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا پیروی نمی‌کند.



ویندوز 8 در حال سقوط است

برخی منابع نا‌شناس گفته ‌اند شرکت مایکروسافت قصد دارد قیمت مجوزهای ویندوز ۸ خود را برای سازندگان ابزارهای همراه و رایانه ‏ای کاهش دهد. البته این منابع تاکید کرده‌اند که این کاهش قیمت فقط شامل حال ابزارهای ارزان قیمت سطوح پایینی بازار خواهد شد. ویندوز ۸ تاکنون عملکرد ضعیفی در بازار داشته است، بطوری که از بدو عرضه در اکتبر ۲۰۱۲ تاکنون تنها ۲۰۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. این در حالی است که آمار فروش ویندوز ۷ تا یک سال پس از عرضه به ۲۴۰ میلیون نسخه رسیده بود.



بر اساس این گزارش، مایکروسافت قصد دارد قیمت ویندوز 8.1 خود را برای ابزارهایی که قیمت آن‏‌ها کمتر از ۲۵۰ دلار است از ۵۰ دلار به ۱۵ دلار کاهش دهد. این حرکت ممکن است شرایط بازار تبلت‌های ارزان‏ قیمت را تا حدی به نفع مایکروسافت تغییر دهد و سازندگان ابزارهای همراه را قادر سازد تبلت‌های ویندوزی ارزانی روانه بازار کنند. کاهش قیمت ویندوز ۸ همچنین می‌‏تواند فضای بازار لپ ‏تاپ‏‌ها و نوت‏ بوک‏‌ها را تغییر دهد، چرا که هم ‏اکنون سازندگان این ابزار‌ها به سمت تولید نوت‏بوک‏‌های ارزان قیمتی مثل کروم بوک‏‌های گوگل در حال حرکت هستند.

مثلاً سامسونگ هم ‏اکنون در حال تولید یک کروم‏بوک ۲۳۰ دلاری است که تحت سیستم عامل کروم است. اگر این رایانه تحت ویندوز ‏بود، بخش زیادی از هزینه ساخت آن صرف خرید مجوز ویندوز می‌‏شد و قیمت آن نیز از ۲۳۰ دلار فرا‌تر می‌‏رفت. به نظر می‌‏رسد عرضه این لپ‏ تاپ ۲۳۰ دلاری از جمله دلایلی است که مایکروسافت را وادار به کاهش قیمت ویندوز کرده است. پیش‏‌تر نیز برخی منابع گزارش کرده بودند که کاهش ۷۰ درصدی قیمت ویندوز بخشی از سیاست مایکروسافت برای بازنگری در سیاست قیمت‏ گذاری مجوزهای این سیستم عامل است.



ارسال پیامک انبوه منوط به تایید محتوا توسط وزارت ارشاد شد

حسن نجفی سولاری در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس اظهار داشت: آیین‌نامه پیامک تبلیغاتی انبوه آماده و ابلاغ شده است و اپراتورها اکنون مکلف به اجرا هستند. رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال افزود: شیوه‌های نظارت وزارت ارشاد در مرکز توسعه فناوری اطلاعات بر پیامک‌های تبلیغاتی انبوه در این آیین‌نامه تبیین شده است.



وی توضیح داد: سامانه‌ای طراحی شده که سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل بدون تأیید وزارت ارشاد اقدامی در رابطه با ارسال پیامک انبوه انجام ندهند، زیرا پس از آن مشکل محتوا پیش می‌آید و مردم دچار خسارت می‌شوند. وی ادامه داد: در این سامانه، هر پیامک انبوه از طرف اپراتورها روی سامانه قرار می‌گیرد، پس از کنترل در سامانه و تأیید، پیامک ارسال خواهد شد.






هر شب ساعت ۲۰ آخرین خبرهای فناوری اطلاعات را از صفحه دریچه دنبال کنید. از طریق
کپی کردن لینک زیر در شبکه‌های اجتماعی این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار