بخش دوم/ قدمیاری گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

هیچ جریان غیرقانونی حق فعالیت در دانشگاه آزاد ندارد/ وابستگی برخی تشکل‌ها براساس تأمین مالی

عدم آگاهی دانشجویان در برخی مسائل جامعه موجب نگرانی بدنه دانشگاهی است،‌ اما با توجه به اینکه دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین مجموعه دانشگاهی است، تاکنون در مسائل امنیتی و اجتماعی با کم‌ترین دغدغه‌ها روبه رو بود است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به منظور روشن‌تر شدن فضای کاری در تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران گفتگوی تفصیلی را با "علی قدمیاری" رئیس تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد ترتیب داده که روز گذشته بخش اول آن در همین سایت منتشر شده و امروز بخش پایانی آن را می‌خوانید.

نحوه فعالیت تشکل‌های دانشجویی در شرایط خاص کشور مانند انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طبق آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکل‌هایی که انتخابات دارند و دارای هویت و اساس‌نامه مشخص هستند درخواست حضور اشخاص مد نظرشان را برای سخنرانی در دانشگاه به هیئت نظارت بر تشکل‌های همان واحد می‌دهند. هیئت نظارت بر تشکل‌ها از 3 نفر تشکیل شده از نماینده ولی فقیه و نماینده تشکل‌ها است که درخواست تشکل‌ها را بررسی کرده و تصویب و بودجه لازم را اتخاذ می‌کنند تا برنامه‌شان را برگزار نمایند.   
 
با توجه به این که مدیریت جدید دانشگاه آزاد به دنبال این است تا فضای باز سیاسی ایجاد و ظرفیت‌ها احیا شود؛ تحقیقاتی صورت می‌گیرد تا جهت‌گیری‌های جدید مشخص شده و عملکردها طبق آن‌ها انجام پذیرد. یکی از جهت‌گیری‌های جدید این است که سیاست معتدلی در فضای دانشگاه حاکم شود و از افراط و تفریط‌ها جلوگیری کند. دوم اینکه هیچ جریان غیرقانونی حق فعالیت در دانشگاه آزاد را ندارد. ارتباط قانون‌مند با احزاب بیرونی یکی دیگر از رویکردها است تا به عنوان عقبه تشکیلاتی در مجموعه دانشگاه دیده نشوند. هر تشکلی که سلیقه سیاسی خاصی دارد، باید هویت دانشجویی خودش را حفظ کند و مستقل باشد. تاکنون وابستگی برخی تشکل‌ها براساس تامین مالی بوده، اما از این پس امکانات و منابع مالی تشکل‌ها را خودمان برای‌شان به طور عادلانه فراهم می‌کنیم به گونه‌ای که تمام تشکل‌های قانونی طبق مصوبات بودجه دریافت می‌کنند.   
 
احیای شورای دبیرخانه تشکل‌ها در جلوگیری از سلیقه محوری امری ضروری است. با توجه به مناسبت‌های فرهنگی و سیاسی تقویم سالانه ارائه و از تشکل‌ها درخواست کردیم تا برنامه‌های‌شان را طبق این تقویم تنظیم کنند تا مورد حمایت قرار بگیرند. بودجه تشکل‌ها نسبت به سنوات گذشته حدود سه برابر افزایش داشته که این مسأله برای اولین بار اتفاق افتاده است. نزدیک به 550 تشکل فعال در کشور داریم که با توجه به این میزان تنها 10 نشریه فعالیت می‌کنند و دانشگاه آزاد از تمامی تشکل‌ها درخواست کرده تا هر تشکل نشریه‌ای تهیه کند که قطعأ مورد حمایت قرار خواهد گرفت. اجرایی کردن سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها که یکی از ماموریت‌های تشکل‌ها است چرا که معتقدیم تشکل‌ها قبل از سیاسی بودن، اسلامی هستند. تشکل‌های دانشجویی به عنوان ارگان ساماندهی شده دانشجویان برای اولین بار می‌خواهند رابطه مدیریت دانشگاه با بدنه دانشجویی را برقرار کرده و مطالبات، نظارت و مشکلات دانشجویان را به گوش مکانیسم ارشد دانشگاه برسانند. همچنین  مدیریت قصد دارد تا با دانشجویان نشست‌ و گفتگو داشته باشد تا دانشجویان دغدغه‌های صنفی، سیاسی و ..... خود را به طور مستقیم مطرح کنند که چندین دوره آن برگزار شده است.
 
افزایش ضریب نفوذ مشارکت دانشجویان در تشکل‌ها از نکات مهمی است چراکه تنها کمتر از یک سوم جمعیت دانشجویان در تشکل‌ها عضو هستند که به دلیل انگیزه کم آن‌هاست. دانشجویان در دوره‌های گذشته فکر می‌کردند که عضویت آن‌ها در تشکل‌ها به عنوان سابقه سیاسی برای‌شان محسوب می‌شود و به همین دلیل فعالیت سیاسی دانشجویی مظلوم شناخته می‌شد که این باور در حال اصلاح است. افزایش فعالیت رویکرد فرهنگی تشکل‌ها به طور جدی دنبال می‌شود که این مساله در دوره‌های مدیریتی گذشته با ضعف روبه رو بوده که مدیریت جدید دانشگاه آزاد از لحاظ ارکان فعالیت‌های فرهنگی زمینه‌هایی را هم‌چون افزایش بودجه فعالیت‌های فرهنگی، ایجاد شورای فرهنگی و ارتقاع جایگاه مسئولان فرهنگی دانشگاه فراهم کرده است.   
 
همان طورکه اشاره کردید یک‌سری از دانشجویان از ترس برچسب سیاسی در تشکل‌ها عضو نمی‌شدند، این مسئله را چگونه مدیریت می‌کنید؟

عدم آگاهی دانشجویان در برخی مسائل جامعه موجب نگرانی بدنه دانشجویی شده که ممکن است مشارکت سیاسی دانشجویان را درگیر حوادث کند و هزینه‌هایی را متحمل شوند و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین مجموعه دانشگاهی است اما در مسائل امنیتی و اجتماعی با کم‌ترین دغدغه‌ها روبه رو بود و تعداد کسانی که به دلایل مختلف امنیتی و سیاسی بازداشت هستند کمتر از انگشتان دست می‌باشند. نکته مهمی که دانشگاه آزاد پیگیری می‌کند، تعریف منشور حقوق دانشجویی با کمک معاونت دانشجویی است تا دانشجویان به حقوق‌شان اشراف داشته و از حق خود دفاع کنند. مدیریت جدید دانشگاه آزاد معتقد است که فضای سیاسی باید برای حوزه دانشجویی بازتر شود به شرطی که بسترسازی سالم صورت بگیرد و هر چه ظرفیت‌ها قانون‌مندتر باشد دانشجویان بهتر عمل می‌کنند. حفظ حریم خصوصی دانشجویان امر مهمی است که رئیس دانشگاه آزاد تنها عاملی که مانع تحصیلات دانشجویان می‌شود را حکم دادگاه می‌داند و به واحدها دستور داد تا وارد حریم دانشجویان نشوند تا به بهانه‌های مختلف به کمیته‌های انضباطی مراجعه نکنند.

بسته‌های تشویقی برای فعالان سیاسی در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها استفاده از تسهیلات صندوق رفاه داتشجویی برای فعالان تشکل‌های سیاسی است که مقدمات آن انجام شده و فعالان تشکل‌ها به زودی از این بسته تشویقی برخوردار می‌شوند. برای ادامه تحصیل فعالان تشکل‌ها در رشته‌های مرتبط اولویت‌هایی در نظر گرفته شده که با تخفیف شهریه‌ها همراه است؛ امتیازات نقل و انتقال‌ دانشجویی و همچنین دانشجوی مهمان از جمله موارد بسته تشویقی برای فعالان تشکل‌ها است که دانشگاه آزاد قصد دارد تا با این تسهیلات دانشجویان را به فعالیت‌های سیاسی دل‌گرم کند و نشان دهد که نگاه کلان دانشگاه در جهت تقویت مشارکت سیاسی دانشجویان است. با توجه به اینکه بیشتر فعالان دانشجویی در حوزه‌های غیرمرتبط علوم سیاسی تحصیل می‌کنند و دانش مناسبی در پایه علوم سیاسی ندارند؛ از این‌رو دانشگاه آزاد به دنبال افزایش آموزش سیاسی در قالب برگزاری اردوهای عقیدتی، دوره‌های آموزشی و تهیه کتابچه‌های راهنمای سیاسی است تا دانشجویان علاقه‌مند به این‌گونه فعالیت‌ها حداقل دانش علوم سیاسی را داشته باشند. تعامل و همکاری با نهادهای مرتبط با تشکل‌های دانشجویی یکی‌دیگر از اقدامات دانشگاه آزاد در جهت تشویق دانشجویان برای مشارکت سیاسی بوده و باعث افتخار است که این مجموعه همکاری مناسبی را با نهادهای رهبری، مجموعه شورای انقلاب فرهنگی و مجموعه فعالان سیاسی دارد.   
 
در مورد بودجه‌ تشکل‌ها کمی صحبت کنید.

در دوران گذشته مدیریت دانشگاه آزاد کمتر از 150 میلیون تومان از 2.5 میلیارد بودجه تشکل‌ها، به صورت یارانه به آن‌ها داده شد که این مساله شبهات زیادی را در بردارد.
 
طبق قوانین موجود در تشکل‌ها، به هر تشکل 3 یارانه تعلق می‌گیرد که 1.5 الی 2 میلیون به تشکل‌های قانون‌مند دارای انتخابات برای حفظ تشکل به عنوان یارانه در نظر گرفته می‌شود و نکته دیگر این است که حدود 200 الی 300 هزار تومان یارانه بابت حمایت از نشریات دانشجویی در هر دوره تحصیلی داده شده و هم‌چنین یارانه‌های مناسبتی نیز به آن‌ها ارائه می‌شود. تشکل‌های سیاسی دانشگاه‌ آزاد در مدیریت گذشته در انتخابات ریاست جمهوری، با هزینه این مجموعه از برخی جریانات خاص سیاسی حمایت کردند که برای بازگرداندن این هزینه‌ها به دانشگاه آزاد، پیگیری‌های حقوقی و قضایی انجام می‌شود. بله برای عضویت در تشکل‌ها  شخص باید دانشجوی دانشگاه آزاد باشد اما برای انتخابات و شرکت در شورای مرکزی تشکل، شرایط ویژه‌تری وجود دارد. عضو شورای مرکزی تشکل‌ها باید از چند مرجع آموزشی، کمیته انضباطی در این شورا شرکت کنند و همچنین باید سوابق آموزشی قابل توجهی داشته باشد در صورتی که در گذشته اشخاصی که در شورای مرکزی فعالیت می‌کردند،  استاندارد و کیفیت لازم را نداشتند.
 
شرایط تاسیس یک تشکل دانشجویی جدید در دانشگاه آزاد چگونه است؟
 
دبیرخانه تشکل‌ها به هیچ عنوان برای تشکیل هیچ تشکلی ورود نمی‌کند؛ چرا که دانشگاه آزاد از ایجاد تشکل‌های فرمایشی با جدیت اجتناب می‌کند و ماموریت این مجموعه بسترسازی ایجاد فضای مناسب است. حتی اگر در واحدی از دانشگاه آزاد تشکلی وجود نداشته باشد دبیرخانه تشکل‌ها ماموریتی مبنی بر ایجاد تشکل‌ در آن واحد ندارد.  باید در دو طیف، تغییر در بینش‌ها صورت بگیرد؛ یکی اینکه بدنه دانشجویی از مشارکت سیاسی نترسند و به مشارکت سیاسی علاقه‌مند شوند و این مساله بخشی از هویت خودشان بدانند و در تحولات جامعه نقش داشته و برای قبول مسئولیت‌های اجرایی آینده ظرفیت‌سازی کنند. رویکرد دیگر این است که به دنبال مردمی‌کردن دانشگاه آزاد هستیم و حاکمیت این مجموعه برای فرد یا گروه خاصی نیست و مالک اصلی این دانشگاه مردم هستند که مدیریت آن را طبق قوانین و مقررات به مسئولان سپرده‌اند. دانشگاه آزاد می‌تواند به عنوان یکی از کارخانه‌های کادرسازی مدیریت اجرایی کشور در آینده محسوب شود. چرا که ویژگی‌های خاصی دارد و برای مثال دو سوم نمایندگان مجلس یکی از مقاطع تحصیلی‌شان را در این مجموعه گذرانده‌اند و دیگر خانواده‌ای وجود ندارد که در آن حداقل یک فرد در دانشگاه آزاد تحصیل نکرده باشد. مسئولان واحدهای دانشگاه آزاد علاقه‌مندی کمتری به فعالیت تشکل‌ها داشتند و برای جلوگیری از حواشی، فضا را بسته‌تر می‌کردند که با تاکید رویکرد مدیریت جدید دانشگاه آزاد، نگاه مسئولان واحدها تغییر می‌کند.
 
چه سیاست‌های تشویقی برای حضور دانشجویان در تشکل‌ها دارید؟
 
قطعا مسئولان باید به فعالیت دانشجویان و تشکل‌ها اعتماد داشته باشند و باید نسل‌های اول کمک کنند تا انتقال نظام مدیریتی اتفاق بیفتد تا نسل‌های آینده را توان‌مندسازی کنیم. نسل جدید تشکل‌ها به دلیل سابقه و مشارکت کم در فعالیت‌های سیاسی، قابلیت لازم را ندارند و این مساله آسیب بزرگی به شمار می‌آید که باید تربیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان به اندازه تربیت علمی و آموزشی آن‌ها اهمیت پیدا کند. بستر فعالیت تشکل‌های دانشجویی، افراد را برای پذیرش مسئولیت‌های در نظام اجرایی کشور آماده‌تر می‌کند. قطعا آینده‌ای روشن پیش روی تشکل‌ها است چراکه مدیریت دانشگاه آزاد پیگیر نشاط و افزایش ضریب مشارکت دانشجویان در مسائل سیاسی است. دانشگاه آزاد اسلامی سعی می‌کند تا شاخص‌های برنامه‌محور را ارائه دهد و یکی از چالش‌هایی که خودمان به آن اذعان می‌کنیم این است که هنوز بدنه مدیریتی دانشگاه آزاد به اندازه ریاست مجموعه این دانشگاه،  فعالیت‌های دانشجویی را باور ندارند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار