رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی خبرداد

ایران به عنوان "هماهنگ کننده منطقه زیستی اقیانوسی" انتخاب شد

با تایید مدیریت پروژه جهانی(سامانه اطلاعات مکانی زیستی اقیانوسی) (OBIS) جمهوری اسلامی ایران به عنوان هماهنگ کننده منطقه ای (OBIS) این پروژه در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان (PEGO-OBIS) انتخاب گردید.

وحید چگینی رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی  باشگاه خبرنگاران گفت: با تایید مدیریت پروژه جهانی (OBIS) و با هدف پر نمودن خلاء هاي موجود به ویژه در حوزه علوم زیستی دریا، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در دی ماه 1392 به عنوان هماهنگ کننده منطقه ای سامانه اطلاعات مکانی زیستی اقیانوسی (OBIS) در آب های خلیج فارس و دریای عمان (PEGO-OBIS) انتخاب گردید.  

وی افزود: سامانه اطلاعات مکانی زیستی جهانی (Ocean Biogeographic Information System) و یا OBIS که بخشی از بدنه سامانه جهانی داده ها و اطلاعات اقیانوسی (International Oceanographic Data and Information Exchange: IODE)در کمیسیون بین دولتی اقیانوسی (IOC) است راه اندازی گردید تا کشورها را در ارزیابی های ملی و منطقه‌ای و تشخيص نقاط حاصلخیز تنوع زیستی، یاری نماید. 

در حال حاضر فاصله سامانه اطلاعات مکانی زیستی اقیانوسی در بیش از 80 کشور و در قالب مراکز منطقه ای و با حضور بیش از 3000 محقق در حال فعالیت است. 

چگینی درادامه تصریح کرد: با توجه به سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران در انتشار داده ها و اطلاعات طرح های پژوهشی، در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تعریف گردید تا کلیه اطلاعات زیستی منتشر شده در آبهای ایرانی خلیج فارس و دریای عمان را به مدت یک سال جمع آوری نماید. 

وی اظهار داشت: وجود یک بانک اطلاعاتی زیستی منسجم و هم سو با استانداردهاي بين المللي می تواند در دراز مدت کشور را در شناخت و رصد گونه های مهاجم دریایی که ممکن است از طریق آب توازن کشتی ها و يا چسبیدن به پیکره شناورهای بزرگ نفتی و تجاری ( بيوفولينگ) منتقل شوند یاری نماید. 

چنانچه کارشناسان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی بر این باورند که وجود چنين بانك اطلاعاتي زيستي در مقیاس جهانی نیز اهمیت فراواني دارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار