معاون آموزشی وزارت بهداشت:

ابلاغ سند راهبردی رشته و مقاطع مورد نیاز سلامت تا پایان سال

ضیایی گفت: سند راهبردی رشته و مقاطع مورد نیاز سلامت تا سال 1400 آماده شده و عمده‌اش در رشته‌های بین رشته‌ای است و این سند تا آخر سال ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، سید امیر محسن ضیایی معاون آموزشی و پزشکی وزارت بهداشت در حاشیه نشست خبری با خبرنگاران گفت: در این چند ماهی که از دولت تدبیر و امید می‌گذرد تغییرات زیادی در حوزه سلامت مشاهده کردیم که یکی از آن همدلی در بخش‌های مختلف کشور در مورد سلامت  است.

وی افزود: دولت جدید در موضوع سلامت تمرکز کرده و در سال آینده شاهد قدم‌های مثبتی در بین  بخشی و فرابخشی خواهد بود.

وی ادامه داد:در وزارت بهداشت آموزش پزشکی ملحق به سلامت است و خود را پاسخگو به نظام سلامت مردم می‌داند و هر اقدام نظام سلامت را پشتیبانی می‌کند.

وی اظهار داشت:اگر نیروهای ارائه کننده خدمات اشکال کیفی داشته باشد هزینه‌های سلامت بالا خواهد رفت چه در بخش دولتی چه غیر دولتی و ما مصمم هستیم در ارتقای کیفی آموزشی همت کنیم.

وی ادامه داد: سند ارتقای کیفی آموزش پزشکی آماده است و نقش وزارت بهداشت و نقش دانشگاه‌ها را مشخص می‌کند و این در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و همایش آموزش پزشکی مطرح شد.

وی در مورد سند آمایش سرزمین گفت: این چیزی است که در دوره‌های قبل آماده شده بود اما بعضی از قسمت‌های آن مورد توجه قرار نگرفت و به شدت دچار تورم واحدهای آموزش عالی سلامت در کشور قرار گرفت، این سند آماده است تا در بخش‌های بالا بخشی مثل شورای عالی فرهنگی تصویب شود و ما آن را تا آخر امسال تقدیم خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در این سند ماموریت برای دانشگاه‌ها، سطح بندی آموزش و قطب‌های نظام سلامت تقسیم شده‌اند.
در حال حاضر دغدغه ما ارتقای کیفی است و توسعه کمی را با آهنگ کندتر و به صورت هدفمند ادامه می‌دهیم.

ضیایی گفت: بازار ارائه خدمات ما به تعادل نرسیده ما به جای اینکه افراد در کشورهایی که سطح آموزشی پایین دارند، تحصیل کنند‌، دانشگاه‌های ما می‌توانند این کار را انجام دهند، استانداردهای ما در دانشگاه‌ها باید رعایت شود و ما به هیچ وجه حداقل‌ها را کاهش نمی‌دهیم اما دانشگاه‌های ما اجازه دارند از ظرفیت مازاد خود استفاده کنند.

وی اظهار داشت: ما دانشگاه‌هایی داریم که به آنها با عملکرد بین‌الملل می گوییم که محدود هستند و شاخص‌هایی که برایشان گذاشته شده است، سخت است، یعنی باید سطح آموزش ملی زیاد باشد و بتواند رتبه‌بندی‌های بین‌المللی داشته باشد.

ضیایی در مورد رشته‌های جدید در مقاطع مورد نیاز سلامت گفت: سند راهبردی رشته در مقاطع مورد نیاز سلامت تا سال 1400 آماده شده و عمده‌اش در رشته‌های بین رشته‌ای است و این سند تا آخر سال ابلاغ می‌شود. یکی از ضعف‌های نظام سلامت این است که ارتباط بین رشته‌ای ما کم شده است که احتیاج  به مهارت‌های فرد دارد یعنی امروز بدون آموزش نمی‌توانیم کاری داشته باشیم و این در نظام سلامت بیشتر صدق می کند.

وی گفت: بیشتر رشته‌ها احتیاج به توسعه دارد، 400 مهارت است که ما باید داشته باشیم که نیاز به آموزش و مدرک دارد.

ضیایی گفت: ما چون فعلا خیلی دانش آموخته به خارج از کشور نمی‌فرستیم بنابراین بازار سلامت ما بسته است و وزارت بهداشت ماموریت دارد در بازار کار نظارت کند. هم افزایش نیروی انسانی ارائه خدمات را تهدید می کند و هم کمبود آن باعث تهدید است پس نیاز است تا ما به شدت به بازار سلامت نظارت داشته باشیم.

کشیده شدن ترمز افزایش ظرفیت‌ها در سه رشته

ضیایی گفت: ما ترمز افزایش ظرفیت رشته‌ها را کشیده‌ایم  و فقط در سه رشته داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

ضیایی  اظهار داشت: در اعتبارات دانشگاه‌ها رشد داشته‌ایم اما معادل رشد وزارت بهداشت نیست و ردیف‌های ما کاهش پیدا کرده است.

دانشگاه آزاد 30 درصد در بخش آموزش سلامت نقش دارد

ضیایی گفت: دانشگاه آزاد یک خدمت برای نظام آموزشی ما است ما تعداد زیادی داوطلب داشتیم و بخش دولتی نمی‌توانست همه آن را تامین کند و باید گفت دانشگاه آزاد  از نظر کمی 30 درصد در بخش آموزش سلامت نقش دارد و باید در کنار وزارت بهداشت قرار بگیرد و وزارت بهداشت به عنوان مسئول در این موضوع دخالت کند.

وی افزود: هر رشته‌ای که تصویب شود در"نظام  شورای گسترش وزارت بهداشت" باید  نظارت بر روی آن انجام شود.

ما آموزش غیر معتبر نباید داشته باشیم

 ضیایی گفت: آموزش معتبر یعنی اینکه از اولین بخش پذیرش دانشجو  باید معتبر باشد آن وقت خروجی آن چیزی می‌شود که ما می خواهیم کسی که می خواهد پروانه پزشکی بگیرد باید مهارت‌های لازم را بگذارند و ما تا پایان این 4 سال  تمام قطب‌ها را  به مراکز ارزیابی مهارت‌ها مجهز می‌کنیم.

 ارتقاء اخلاق پزشکی سخت‌ترین بخش آموزش تغییر در نگرش است

 ضیایی گفت: در بحث کیفی با دو موضوع دچار  اشکال هستیم ، اخلاق حرفه‌ای که آموزش دادن آن کار سختی است و الگوها باید وجود داشته باشد، رفتار حرفه‌ای که باید یکسری کدها رعایت شود مثلا باید در بیمارستان‌ها  با همراه مریض درست رفتار شود.

دکتر ضیایی در پایان خاطر نشان کرد: سالها ارتباطی بین ما و وزارت علو مدر مورد رشته اپتیک  بود که  اعتقاد بر این بود که این رشته در سلامت مردم دخالت می‌کند و در دوره‌های قبل  بین وزارت بهداشت و علوم توافق شد که رشته اپتیک متوقف شود و یک تعدادی که در حال تحصیل بودند وارد" رشته اپتومتری" شوند . براي اينكه مشكل برطرف شود اين افراد طي يك آزمون در رشته اپتومتري وارد مي شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار