آقا محمدی در گفتگوی ویژه خبری عنوان کرد

هوشیارترین تدابیر در نظام برای سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی/ دولت در صدد کم کردن تورم است + فیلم و تصاویر

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هوشیارترین تدابیر در نظام برای سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که بتوانیم در بلند مدت بر روی پای خود بایستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "مولفه‌های اقتصاد مقاومتی" شب گذشته (20 اسفند ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "علی آقامحمدی" عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آقامحمدی در پاسخ به سوالی پیرامون اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی تدبیری است برای اینکه مخاطرات گوناگونی را که در اقتصاد جهان به وجود می‌آید برطرف سازد و از قابلیت تاب‌آوری برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی از قابلیت‌ تاب‌آوری برخوردار است، افزود: تاب‌آوری به معنای این است که باید اقتصاد بتواند در مقابل تکانه‌ها خود را حفظ کند و ادامه حیات بدهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نباید اقتصاد با فروپاشی مواجه شود، اظهار داشت: متاسفانه در سال 90 شاهد جنگ اقتصادی دشمن بر علیه کشور به خصوص در صنایع خودروسازی و داروسازی بودیم این در حالی است که خوشبختانه کشور در مقابل این تکانه‌ها به خوبی عمل کرد.

آقامحمدی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی تنها مربوط به ایران نمی‌شود، خاطرنشان ساخت: اقتصاد مقاومتی امری جهانی است به گونه‌ای که تکانه‌های جهانی قابل اندازه‌گیری و زمان‌بندی نیست.

وی با اشاره به وقوع بحران جهانی در سال 2008 گفت: این بحران جهانی سبب شد تا در سال 2009 رشد اقتصاد ترکیه به منفی 9 درصد برسد.

*تاب‌آوری امر جهانی است

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تاب‌آوری امری جهانی است، ادامه داد: موضوع اجلاس داووس در سال جدید و سال گذشته تاب‌آوری اقتصادی بود.

آقامحمدی با اشاره به اینکه دشمنان ایران در صدد متوقف کردن مراحل رشد و پیشرفت کشور هستند، خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران با همه مشکلات در صدد جهانی شدن است.

وی با اشاره به زورگویی‌های غرب در قبال جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در بحران آسیای جنوب شرقی کره جنوبی استقلال خود را از دست داد یعنی این کشور به هیچ کشور شرکتی تبدیل شد این در حالی است که تا قبل از بحران آسیای جنوب شرقی در این کشور قانونی وجود داشت که شرکت‌ها 51 درصد متعلق به کره‌ای‌ها باید باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کره جنوبی پس از بحران آسیای جنوب شرقی با بحران مالی متعددی روبرو شد، گفت: این کشور نیاز به وام داشت تا بتواند مشکلات خود را تا حدودی برطرف سازد.

*هوشیارترین تدابیر در نظام برای سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است

آقامحمدی با بیان اینکه ایران از جمله کشورهایی است که سریع و به موقع اقدام به اتخاذ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کرده است، افزود: هوشیارترین تدابیر در نظام برای سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که بتوانیم در بلند مدت بر روی پای خود بایستیم.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به 13 مورد صادرات اشاره شده است، اظهار داشت: در این سیاست‌ها بر روی روابط خارجی تکیه شده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه اقتصادها با همه ابعاد و مزیت‌های مختلف در معرض خطرهای ناشی از تکانه‌های اقتصادی قرار دارند.

*سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به یک برنامه زمان‌بندی شده تبدیل شده است

آقامحمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برنامه زمان‌بندی شده اقتصاد مقاومتی چگونه باید تحقق پیدا کند؟ افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به یک برنامه زمان‌بندی شده تبدیل شده است.

وی با اشاره به سرمایه‌های معطلی که در کشور وجود دارد، خاطرنشان ساخت: مهم‌ترین سرمایه کشور نیروی انسانی محسوب می‌شود به گونه‌ای که در بعد از دوران انقلاب سرمایه بزرگی را به دست آوردیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عمر متوسط مردم در دوران اول انقلاب 59 سال بود، افزود: خوشبختانه اکنون امید به زندگی در ایران به 74 سال رسیده است یعنی عمر هر ایرانی به طور متوسط 15 سال اضافه شده است.

آقامحمدی با اشاره به اینکه متاسفانه در دوران اول انقلاب سطح سواد جمعیت کشور بسیار پایین بود، گفت: خوشبختانه اکنون سطح سواد از لحاظ نرخ بسیار برجسته‌ شده است به گونه‌ای که اکنون بخش زیادی از جمعیت کشور با سواد محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه متوسط نرخ بی‌سوادی در جهان 11 درصد است، خاطرنشان ساخت: متوسط نرخ بی‌سوادی در ایران 3.2 دهم درصد است به گونه‌ای که متوسط سواد در ایران بالاتر از سطح جهانی محسوب می‌شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در آینده نزدیک ایران به یکی از کشورهای دارای سطح سواد بالا تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: هر ایرانی به طور متوسط 77 میلیون تومان تسهیلات دانشگاهی هزینه می‌کند به گونه‌ای که اگر تسهیلات دبیرستان و ابتدایی را هم اگر حساب کنیم هزینه تسهیلات هر نفر به حداقل 150 میلیون تومان می‌رسد.

*نرخ بیکاری در نسل جوان 26 درصد است

آقامحمدی با اشاره به اینکه باید سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص ملی تبدیل شود، ادامه داد: نرخ بیکاری در نسل جوان 20 تا 24 ساله 26 درصد است به گونه‌ای که این نرخ در مورد بی‌سوادها 10.5 درصد است.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در مورد جوانان تحصیل‌ کرده دانشگاهی 3.5 درصد است، ادامه داد: متاسفانه وضعیت اشتغال جوانان کشور بد است. باید اقتصاد مبتنی بر دانش باشد و براین اساس به جلو پیش برود لذا جمهوری اسلامی ایران توانسته به موفقیت‌های عظیمی دست پیدا کند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه متوسط سن جوانان هسته‌ای کشور 26 تا 28 سال است، گفت: پیچیده‌ترین کارها از سوی جوانان به خوبی انجام می‌شود مثلا در زمینه پرتاب موشک اکنون به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌ایم.

*باید ساختار کشور تغییر یابد

وی با بیان اینکه باید ساختارهای کشور تغییر پیدا کند به گونه‌ای که متناسب با اقتصاد مقاومتی پیش برود، ادامه داد: باید در کل اقتصاد تمرکز کرد تا اقتصاد دانش‌بنیان هم نیز شکل بگیرد و نوع نگاه و جهت‌گیری‌هایمان را تغییر دهیم چراکه دولت باید نقش خود راپیرامون این موضوع تغییر دهد به گونه‌ای که باید اصل 44 قانون اساسی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به خوبی در کشور اجرایی شود.

آقامحمدی با اشاره به اینکه باید هزینه دولت به تولید ناخالص تبدیل شود، ادامه داد: باید خدمات دولت به حوزه‌های بالاتر انتقال یابد. بودجه شرکت‌های دولتی به 70 درصد می‌رسد و دولت باید به کارهای اصلی خود بپردازد به گونه‌ای که باید نقش پشتیبانی خود را به خوبی ایفا کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید مباحث مربوط به آب، محیط زیست و کشاورزی به عنوان یک اصل نگریسته شود، خاطرنشان ساخت: باید از ابتدای امر به این حوزه‌ها توجه اساسی می‌شد.

آقامحمدی با اشاره به اینکه برنامه‌های اقتصادی باید متناسب با دستگاه‌های مختلف پیش برود، افزود: دستگاه‌ها باید خطوط راهنما را ترسیم کند و مردم را در راستای اجرای آن هدایت و پشتیبانی کند لذا باید برنامه‌های اقتصاد مقاومتی برای حوزه‌های مختلف مورد تعریف قرار بگیرد.

*باید سیستم نظارتی خوبی در اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید سیستم نظارتی خوبی در اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد، ادامه داد: باید ساز و کارهای لازم برای نظارت از سوی دستگاه‌های ناظر وجود داشته باشد.

آقامحمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دستگاه‌های ناظر چه ساز و کارهایی را باید برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در پیش بگیرند، ادامه داد: در درجه اول باید بر روی شاخص‌ها نظارت وجود داشته باشد به گونه‌ای که بخش مهم این شاخص‌ها جمع‌آوری اطلاعات محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز آمار و بانک مرکزی باید در این رابطه اقدامات مفیدی را انجام دهند، گفت: باید تمامی شاخص‌های اقتصادی هم از لحاظ نقاط قوت و هم از لحاظ مخاطرات مورد بررسی قرار بگیرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نحوه رسیدگی دادگاه‌ها باید موثر باشد، ادامه داد: باید گمرک و نیروی انتظامی در راستای حمایت از تولید اقدامات مفیدی را انجام دهند به گونه‌ای که محصولات داخلی به بازار ورود پیدا کند.

*رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ناظر بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

آقامحمدی به سهم 14 الی 19 میلیارد دلاری قاچاق کالا در کشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه باید تغییرات اساسی در امور صورت بگیرد، تصریح کرد: آیین‌نامه‌های نظارت از سوی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است و مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیت نظارت بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اشراف و نظارت کلی بر مباحث اقتصاد مقاومتی خواهند داشت،‌ ادامه داد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سایر سیاست‌ها متفاوت است.

آقامحمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه باید موانع پیش روی فعالین اقتصادی ایران را برداشت، گفت: ثبات در اقتصاد کلان یکی از موضوعات بسیار مهم به حساب می‌آید به گونه‌ای که دولت فعلی نمی‌خواهد این ثبات اقتصادی کلان به هم بخورد به همین دلیل با احتیاط و صبر و حوصله پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه دولت در صدد کم کردن تورم است، گفت: اگر ثبات کلان اقتصادی حفظ شود بسیاری از امور به خوبی پیش می‌رود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید تبادل علم و دانش به خوبی شکل بگیرد، ادامه داد: ضروری است تا میدان سرمایه‌گذاری را به درستی تعریف کنیم.

*تاکید بر نقشه جامع علمی کشور در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

آقامحمدی با اشاره به اینکه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید بسیار زیادی به نقشه جامع علمی کشور شده است، افزود: در نقشه جامع علمی کشور سی حوزه مورد تعریف قرار گرفته است به گونه‌ای که 10 مورد از این حوزه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه سیستم بانکی کشور به اعتبارات خود پاسخگو نیست، گفت: دامدار و زارع نیازمند وام است به گونه‌ای که باید به موقع وام آنها پرداخته شود تا آنها بتوانند به امورات خود بپردازند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بانک کشاورزی در خیابان‌های شمال تهران مشغول تجارت است، ادامه داد: این بانک متاسفانه به بانک تجاری تبدیل شده است و پاسخگو نیست.

آقامحمدی با اشاره به اینکه باید بانک‌ها پاسخگو و جوابگو باشند، ادامه داد: در سال باید یک میلیون مسکن مورد نیاز مردم تامین شود این در حالی است که مردم نمی‌توانند پول مسکن را بدهند و به تدریج باید مورد پرداخت قرار گیرد. بانک مرکزی باید اعمال حاکمیت کند و باید وضع جدیدی را درست کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح نظام پولی کشور ادامه داد: باید تغییرات وسیع ساختاری در بانک‌های تخصصی صورت گیرد و کل سیستم پولی و بانکی کشور مورد کنترل قرار بگیرد چراکه هیچ موسسه‌ای خارج از اداره بانک مرکزی نباید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید اقدام به مدیریت کند، گفت: ضرورت دارد در این حوزه فرهنگسازی و گفتمان‌سازی صورت گیرد و چهره درستی از اقتصاد مقاومتی ارائه شود تا به اهداف سند چشم‌انداز توسعه دست یابیم به گونه‌ای که وضع اقتصادی مردم هرساله 8 درصد بهبود یابد.

آقامحمدی با اشاره به ضرورت گفتمان‌سازی در سطح کلان اظهار داشت: باید گفتمان‌سازی در چارچوب اصولی همچون دفاع مقدس صورت گیرد به گونه‌ای مردم نقش خودشان را در اقتصاد به خوبی ایفا کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: در مسیر گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی علاوه بر صدا و سیما و مطبوعات سایر دستگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی هم باید اقدام به اجرای گفتمان‌سازی کنند تا نهضتی در این عرصه انجام شود.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار