رحمانی فضلی در نشست خبری مطرح کرد؛

آغاز فعالیت خانه احزاب از سال آتی/ خبرهای خوشی از مرزبانان ایرانی خواهیم داشت

وزیر کشور با بیان اینکه وزارت کشور در مذاکرات مستقیم و غیر رسمی در راستای آزادی این ۵ مرزبان اقدامات گسترده‌ای را انجام داده و شرایط به گونه‌ای پیش رود که ما خبر خوشی را داشته باشیم، گفت: تا به امروز هیچ فعالیتی از سوی مجامع بین المللی در زمینه آزادی ۵ مرزبان ایرانی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره افزایش کشفیات مواد مخدر در سال ۹۲ گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مسیر ترانزیت موادمخدر قرار دارد، ما تلاش کرده‌ایم که در این راستا با توجه به گستردگی مرز‌ها اقدامات مثمر ثمری انجام دهیم.   
 
وی افزود: در سال ۹۲ وزارت کشور در راستای کنترل مرز‌ها و ساماندهی مناطق شرق کشور اقدامات بسیاری را انجام داد، به گونه‌ای که شاهد بودیم مسیر ترانزیت موادمخدر به آبهای آزاد منتقل شده است.   
 
وزیر کشور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند تمام نیروی خود را برای مواردی در مرز‌ها بکار ببرد که نیروهای بین المللی برای آن اقدامی انجام نمی‌دهند.   
 
وزیر کشور همچنین درباره دستاوردهای اخیر اجلاس وین اظهار داشت: در این اجلاس جمهوری اسلامی ایران حضور پررنگی داشت و ما توانستیم اقدامات خوبی را انجام دهیم.   
 
وی تصریح کرد: در این اجلاس برخی از کشور‌ها خواهان لغو اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر و قانونی کردن مصرف برخی از موادمخدر بودند که ایران مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد.  

وزیر کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در اجلاس وین مخالفت خود را با لغو اعدام قاچاقچیان موادمخدر و قانونی شدن مصرف موادمخدر اعلام کرد چرا که ما بر این باوریم که طبق قانون باید قوانین اعدام در کشورمان اجرایی شود.  
 
رحمانی فضلی اظهار داشت: در حوزه قانونی کردن مصرف موادمخدر به طور شفاف و صریح جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را مطرح و تاکید کرد که امکان قانونی کردن این موضوع وجود ندارد. 
 
وزیر کشور تصریح کرد: در اجلاس وین ما یک جلسه‌ای میان ما، پاکستان و افغانستان پیرو گسترش روابطمان در ساماندهی بحث مبارزه با موادمخدر شکل گرفت که جلسه بسیار خوب و سازنده‌ای بود.  
 
وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره گسترش تجهیزات مبارزه با مواد مخدر گفت: در این باره اقدامات سازنده‌ای صورت نگرفته است.  
 
وی درباره آمار دقیق معتادان در کشورمان گفت: ما در وزارت کشور مشکل آمار داریم و نمی‌توانیم به طور دقیق میزان معتادان را بیان کنیم.  
 
رحمانی فضلی درباره برنامه این وزارتخانه و ستاد مبارزه با موادمخدر در حوزه مصرف مواد روانگردان گفت: ما در حوزه پیشگیری و درمان راهی جز گرفتن کمک از مردم نداریم، لذا معتقدیم در حوزه مصرف داروهای موادمخدر روانگردان باید آگاهی بخشی کنیم و اطلاعات لازم را به مردم بدهیم.  
 
وی افزود: متاسفانه اطلاعات مردم ما درباره روانگرد‌انها بسیار کم است، از این رو وزارت کشور گروه‌های مرجعی را تشکیل داده و با آن‌ها تفاهم نامه‌هایی را امضاء کردند تا وارد تعامل سازنده با آن‌ها شویم.  
 
وزیر کشور خاطرنشان کرد: در حوزه حمایت از معتادین نیز جلسات خوبی را با کمیته امداد و خیرین داشته‌ایم تا بسترسازی کنیم که معتادین به گذشته خود برنگردند، از این رو درصدد هستیم NGO‌ها را وسعت دهیم.  
 
رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره اولویت کاری این وزارتخانه از نظر سیاسی در سال آینده اظهار داشت: انشاءالله ما درصدد هستیم قانون احزاب را مورد بررسی جدی قرار داده و اوایل سال آینده آن را جمع بندی و تقدیم مجلس کنیم.  
 
وزیر کشور خاطرنشان کرد: در بحث تشکیل خانه احزاب نیز مقرر شده دوستان ما مجمع را تشکیل دهند و انشاءالله در سال آینده فعالیت خود را آغاز کنند.  
 
رحمانی فضلی افزود: در حوزه انتخابات نیز ما در تلاش هستیم تا قانون انتخابات را مورد بررسی قرار دهیم و اصلاحاتی که در آن وجود دارد را انجام دهیم.  
 
وی تاکید کرد: فرآیند الکترونیکی کردن انتخابات از موضوعات دیگری است که با توجه به اینکه زیرساخت‌های آن فراهم شده است و سبب می‌شود سرعت، دقت و شفافیت افزایش پیدا کند.  
 
وزیر کشور تصریح کرد: فعال کردن فضاهای سیاسی به وسیله شفاف سازی از موضوعات دیگری است که در دستور کار ما قرار دارد و امیدواریم در این راستا دانشگاه‌ها و رسانه‌ها همراه ما باشند.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ۵ مرزبان ربوده شده و اینکه آیا سازمان ملل در این قضیه ورود پیدا می‌کند، گفت: بنده از ابتدا گفته‌ام که این ۵ نفر جزء فرزندان ما هستند و ما تمام فعالیت‌های لازم را برای آزادی آن‌ها انجام داده‌ایم.  
 
وی افزود: وزارت کشور در مذاکرات مستقیم و غیر رسمی در راستای آزادی این ۵ مرزبان اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است، لذا به نظر می‌رسد شرایط به گونه‌ای پیش رود که ما خبر خوشی را داشته باشیم.  
 
رحمانی فضلی تاکید کرد: تا به امروز هیچ فعالیتی از سوی مجامع بین المللی در زمینه آزادی این ۵ مرزبان صورت نگرفته است.  
 
وزیر کشور درباره اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی این وزارتخانه در سال آینده گفت: انشاءالله وزارت کشور پرچمدار بحث سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال آینده خواهد بود.  
 
وی افزود: استانهای ما در سراسر کشور دارای شرایط اقتصادی، مالی و طبیعی فوق العاده‌ای هستند اما به نظر می‌رسد که نظام برنامه ریزی و تمرکز زدایی مشخصی در استان‌ها وجود ندارد و باعث شده است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به خوبی اجرا نشود.  
 
رحمانی فضلی اظهار داشت: مجموعه اینگونه اتفاقات باعث عدم تعادل در شرایط اقتصادی کشور شد لذا مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند از این رو این رویه باید با اتکا به برنامه‌های توسعه محور پیگیری شود.  
 
وی گفت: اولین جلسه وزارت کشور با استانداران سراسر کشور در سال ۹۳ پیرامون بحث اجرایی کردن بحث اقتصاد مقاومتی انجام خواهد شد.  
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه دولت در راستای مقابله با مقوله موادمخدر گفت: در دولت تمامی هماهنگی‌های لازم در راستای مبارزه با موادمخدر وجود دارد و ان شاءالله بعداز عید جلسه‌ای را با رئیس جمهور در این زمینه تشکیل خواهیم داد.  
 
وی درباره اخراج دانش آموزان معتاد از سوی آموزش و پرورش گفت: وزارت کشور آمادگی کامل را دارد که در این زمینه با وزارتخانه آموزش و پرورش تفاهم نامه‌ای را امضاء و وارد همکاری شود.  
 
وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش اعتیاد میان بانوان اظهار داشت: متاسفانه آمار‌ها نشان می‌دهد که اعتیاد در بانوان دوبرابر شده است که این موضوع بسیار جای تعجب دارد.  
 
وی با اشاره به اینکه پنهان کاری در مقوله اعتیاد بانوان بسیار زیاد است تاکید کرد: وزارت کشور درصدد است نهاد‌ها و NGO‌های مربوط به زنان را در این زمینه فعال کند و همچنین در راستای اختصاص به این مقوله مشاور زنان و کمیسیون خانواده را در وزارت کشور تشکیل داده‌ایم.  
 
وزیر کشور خاطرنشان کرد: هر NGO و خیریه‌ای که در حوزه بانوان معتاد وارد عمل شود وزارت کشور از آن‌ها حمایت خواهد کرد.  
 
وی در پاسخ به سوالی درباره مشکل کمپ معتادین گفت: کمپ اخوان از سوی وزارت کشور فاز دوم کمپ اخوان در راستای درمان معتادین آغاز شده است و ما در این زمینه نیز بخش خصوصی را فعال کرده‌ایم و قرارداد بسته‌ایم تا کمبود نداشته باشیم.  
 
وی درباره تولید موادمخدر صنعتی در کشورمان گفت: حدود ۳۱۷ واحد تولید موادمخدر صنعتی در کشور منهدم شده است و کشفیات ما در این زمینه نیز ادامه دارد.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت لایحه پوشش بیمه‌ای معتادان گفت: ما بیمه‌ای به نام بیمه معتادان نداریم و بنده از آن اطلاع ندارم.  
 
وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت کشور برای چهارشنبه سوری اظهار داشت: ما جلسات متعددی را با شورای تامین گذاشته‌ایم و هم در حوزه پیشگیری و هم برخورد اقدامات مثمر ثمری را انجام داده‌ایم.  
 
وزیر کشور تاکید کرد: نیروی انتظامی نیز در راستای مقابله با عوامل فروش مواد غیرمجاز اقدامات سازنده‌ای را انجام داده است.  
 
رحمانی فضلی تاکید کرد: ما امیدواریم در قضیه چهارشنبه سوری به عنوان یک نشاط اجتماعی برای مردم استفاده شود.  
 
وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره قضیه انسداد مرز‌ها گفت: درتلاش بودیم که مرز‌ها را منسجم کنیم و تقریبا در این راستا ۸۰ درصد درگیری‌ها را به مرز‌ها منتقل کردیم که این موضوع برای ما خوشایند است.  
 
وی افزود: زمانی که در درگیری‌ها به مرز‌ها اختصاص پیدا کند سبب می‌شود که گستردگی آن در مناطق دیگر ایجاد نشود.  
 
رحمانی فضلی اظهار داشت: سال ۹۳ تمام تلاش خود را برای ساماندهی منطقه شرق کشور به کار خواهیم بست تا از لحاظ کنترل مرز‌ها به صورت لحظه به لحظه وارد عمل شویم.  
 
وزیر کشور اظهار داشت: بحث ایجاد جاده‌های مرزی، خط فیبر نوری و کنترل مرز‌ها از طریق مراکز استان‌ها و تهران اولویت‌هایی است که در سال ۹۳ به آن‌ها توجه می‌کنیم.  
 
وی درباره تغییرات لازم وزارت کشور برای حفظ جان شهروندان در سفرهای نوروزی گفت: ما الآن در مرحله‌ای از انجام سفرهای نوروزی هستیم و امیدواریم که مردم با خاطری آسوده سفر کنند.  
 
وی تصریح کرد: تمامی نیروهای ما در آماده باش کامل به سر می‌برند و پلیس راه تمام جاده‌ها را تحت کنترل دارد.  
 
رحمانی فضلی تاکید کرد: حضور ماموران ما در مناطق حاصلخیز چشمگیر است و امیدواریم مردم به خصوص رانندگان رعایت قوانین و مقررات را انجام دهند تا نشاط سفر نوروزی از بین نرود.  
 
وزیر کشور گفت: این وزارتخانه در حوزه امنیت قضایی پیش بینی‌های لازم را در استانهای پرسفر تدارک دیده است و ما ترافیک شهری را در این استان‌ها مدیریت کرده‌ایم.  
 
وی افزود: همه شرایط برای یک سفر خوب و پرنشاط برای هم میهنانمان وجود دارد.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره اینکه احزاب اصلاح طلب و اصولگرا در روند برگرای مجمع عمومی خانه احزاب با یکیدگر اختلاف دارند، گفت: در مسائل صنفی نباید احزاب و تشکل‌های سیاسی با هم اختلاف داشته باشند.  
 
وی افزود: همه احزاب به دنبال احقاق حق هستند و معتقدند باید در چارچوب تشکیل خانه احزاب مشکلات خود را حل کنند لذا باید اختلافات خود را حل کرده و در مسیر مسالمت آمیزی گام بردارند.  
 
وزیر کشور تصریح کرد: در جلساتی که بنده با نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی داشتم، اختلافی را ندیدم و قرار شد که آن‌ها تشکیل جلسه دهند و انشاءالله به صورت قانونی فعالیت خانه احزاب را از سر بگیرند.  
 
وی در پاسخ به سوالی درباره کاهش رنج سنی معتادان اظهار داشت: متاسفانه آمار‌ها حکایت دارد که رده سنی معتادان کاهش پیدا کرده است که ما درصدد هستیم با آگاهی سازی در راستای مقابله با این موضوع وارد عمل شویم.  
 
وزیر کشور درباره ایجاد تحول در حوزه مبارزه با موادمخدر در سال ۹۲ گفت: ما امسال توانستیم ۵۳۲ تن مواد را کشف کنیم که این موضوع آمار قابل قبولی است.  
 
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اعتیاد کودکان کار گفت: آماری درباره کودکان کار نداریم اما به طور حتم از NGO‌ها و تشکل‌هایی که در این راستا وارد عمل شوند حمایت می‌کنیم و برای آن‌ها بودجه در نظر بم گیریم.  
 
وی تصریح کرد: ما در وزارت کشور سیاست‌های عمومی را داریم که ایجاد آرامش در کشور یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آن است.  
 
وزیر کشور خاطنرشان کرد: من نمی‌پذیرم وزارت کشور منبع ناآرامی باشد لذا امنیت و آرامش روحی جامعه در اولویت کاری ما قرار دارد.  
 
رحمانی فضلی تاکید کرد: رسانه‌ها باید نقش تاثیرگذاری را در انعکاس اخبار داشته باشد و امیدواریم سیاست‌های برنامه ریزی شده وزارت کشور در این راستا با رسانه‌ها ادامه پیدا کند.  
 
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: مردم خوب و عزیزمان باید در سال ۹۳ در راستای تقویت ارزش‌های دینی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی وارد عمل شوند و وزارت کشور نیز حمایت از آن‌ها را در دستور کار قرار داده است.  
 
وی اظهار داشت: ما در مواردی که باعث تخریب ارزش‌های دینی شود مقابله می‌کنیم از این رو جلسه اول شوای اجتماعی در سال ۹۳ برگزار خواهد شد و امیدواریم با یک حرکت جمعی شاهد بهبود وضعیت کنونی حجاب در کشور باشیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار