گزارش/

قرعه استانداری خراسان رضوی بعد از 6 ماه چگونه به نام "رشیدیان" افتاد؟

دولت یازدهم پس از گذشت 6 ماه ، سرانجام "علیرضا رشیدیان" را به عنوان استاندار خراسان رضوی انتخاب کرد تا پرونده انتخاب استانداران دولت تدبیر و امید بسته شود.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران تاخیر در انتخاب استاندار استان خراسان‌رضوی به عنوان یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین استان‌های کشور در ادوار گذشته گریبانگیر دولت‌ها بوده است، موضوعی که دولت تدبیر و امید نیز با آن مواجه بود.

به گفته مسئولین دولت یازدهم، استان خراسان رضوی و به طور مشخص مشهد مقدس فراتر از یک استان و شهرستان معمولی در کشور است، چرا که این استان تراز ملی خاصی دارد که باید در انتخاب استاندار آن دقت نظر بسیاری به کار گرفته می‌شد، موضوعی که دولت یازدهم نیز برآن اهتمام ویژه‌ای داشت.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم در سخنانی در اولین کنفرانس مطبوعاتی اش به ویژگی استانداران دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: "نگاه اقتصادی، سابقه مفید، قبول داشتن برنامه‌های دولت، پاکدست بودن، داشتن قدرت تعامل مهم‌ترین خصوصیات استانداران منصوب من هستند."

رحمانی فضلی اما این را هم گفت که "در شرایط مساوی نیروهای بومی در اولویت هستند". امری که به نظر می رسد در تغییرات صورت گرفته تا به امروز تا حد زیادی مورد توجه قرار گرفته است و استانداران معرفی شده علاوه بر آنکه دارای سوابق اقتصادی هستند مورد تایید مجمع نمایندگان استان‌ها و ائمه جمعه نیز قرار دارند.


پس از گذشت حدود 6 ماه از عمر دولت یازدهم و در حالی که استانداران همه استان‌های کشور معرفی شده‌اند، هیئت وزیران در جلسه امروز (چهارشنبه)  خود "علیرضا رشیدیان" را به عنوان گزینه تصدی استانداری استان خراسان رضوی معرفی کرد.

در مدت سپری‌شده از زمان آغار فعالیت دولت یازدهم و در اثنای انتخاب استانداران، تاخیر در انتخاب استاندار خراسان رضوی موضوعی بود که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت، نمایندگان خراسان رضوی بارها بر این نکته تاکید کردند که استاندار خراسان رضوی باید در اسرع وقت انتخاب شود اما این انتخاب در هیئت دولت تا امروز به تعویق افتاد.

پیش از معرفی "رشیدیان" به عنوان استاندار خراسان رضوی، افرادی همچون علی‌عسگری مشاور پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، اسماعیل نجار استاندار سابق کرمان و فروزان‌فر استاندار سابق خراسان رضوی به عنوان گزینه‌های استانداری این استان مطرح بودند.

حسین مظفری نماینده سابق نیشابور، حمیدرضا مومنی معاون اسبق برنامه ریزی استانداری خراسان رضوی و عبدالمجید حلمی رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز از جمله افرادی بودند که نامشان به عنوان گزینه احتمالی استانداری خراسان رضوی مطرح شد، اما قرعه فال به نام "علیرضا رشیدیان" افتاد تا وی سکان استانداری یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور را برعهده بگیرد.

چند روز پیش و در همین راستا حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در خصوص علت تأخیر در انتخاب استاندار خراسان رضوی، به ظرفیت اقتصادی این استان اشاره کرده و گفته بود که خراسان رضوی از جایگاه بلندی هم در کشور و هم در جهان اسلام برخوردار است. سالانه میلیون‌ها نفر چه از اهل تشیع و چه از اهل تسنن به این استان سفر می‌کنند و حتی روحانیون و علمای کشور نگاه ویژه‌ای به این استان دارند.

به گفته امیری در خراسان رضوی بحث اقتصادی کلانی وجود دارد و علاوه بر آن نیز این استان با چند کشور هم‌مرز است و این شرایط باعث شده که به‌دنبال کسی در تراز ظرفیت‌های این استان باشیم تا بتواند این استان را اداره کند.

رحمانی فضلی هفته گذشته و در حاشیه مراسم سخنرانی رئیس‌جمهور در ورزشگاه تختی هرمزگان در خصوص علت تاخیر در انتخاب استاندار خراسان‌رضوی گفت: به هر حال حساسیت‌ها در این استان بالاست. استان مهمی است و باید با دقت استاندار خراسان‌رضوی انتخاب شود و اجماع نسبی برای انتخاب صورت گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران "رشیدیان" در دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی مدتی به عنوان مدیر‌کل اطلاعات استان خراسان بزرگ فعالیت کرده و در دوران اصلاحات نیز معاون وزیر اطلاعات وقت بوده است.

با توجه به انتصاب "رشیدیان" به عنوان استاندار خراسان رضوی و علی‌رغم اینکه تا به امروز نامی از وی در لیست گزینه‌های احتمالی نبوده است، باید منتظر بود تا عملکرد "رشیدیان" را در مدیریت یکی از پهناورترین و حساس‌ترین استان‌های کشور مشاهده کرد البته در این بین تعامل میان "رشیدیان" با نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی که بیشتر در طیف مخالف دولت قرار دارند نیز جای سوال دارد...

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.