ابراز نگرانی امریکا از حضور نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین

دولت امریکا درباره گزارش افزایش حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین به شدت ابراز نگرانی شدید کرده و می‌گوید شاید مسکو قصد حمله به اوکراین را داشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ تونی بلینکن، معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا باراک اوباما گفت: «بسیار نگران‌کننده است که ببینیم حضور نظامیان روسیه در مرز [اوکراین] افزایش یافته‌ است.»

وی افزود شاید ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای اقدام بیشتر آماده می‌شود.

بلینکن گفت: «این اقدام قابلیت بالقوه‌ای برای حوادث و بی‌ثباتی ایجاد می‌کند. این امکان وجود دارد هدف از اقدام روسیه، ترساندن اوکراین باشد. ممکن است آن‌ها [روسیه] خود را برای حمله به اوکراین آماده می‌کنند.»

وی این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که فرمانده عالی نیروهای ناتو در اروپا درباره تهدید حمله روسیه به منطقه جدایی‌طلب ترنسنیستریای مولداوی هشدار داد.

فیلیپ بریدلاو، ژنرال نیروهای هوایی امریکا و فرمانده ارشد نیروهای ناتو در اروپا گفت: «نیروهای کافی در مرز شرقی اوکراین مستقر هستند تا اگر تصمیم گرفته شد به ترنسنیستریا حمله کنند. این مسئله بسیار نگران‌کننده است.»

در همین حال، وزیر خارجه دولت موقت اوکراین نیز هشدار داده است که احتمال بروز جنگ تمام عیار بین کیف و مسکو در حال افزایش است.

آندره دشچیتسیا، وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌اس امریکا گفت: «وضعیت اکنون نسبت به یک هفته پیش بیشتر انفجارآمیز است.»

با این حال، وی  افزود دولت اوکراین «برای پاسخ آماده است.»

وزیر خارجه اوکراین گفت: «هنگامی که نظامیان روسیه به منطقه شرقی حمله کنند، بسیار دشوار است از مردمی که در آن‌جا زندگی می‌کنند بخواهیم که به این تهاجم نظامی پاسخ ندهند.»

همچنین، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا گفت این کشور هیچ برنامه‌ای برای حمله به کشورهای دیگر ندارند و به توافقنامه‌های بین المللی خود پایبند است.

آناتولی آنتونوف، معاون وزیر دفاع روسیه نیز روز شنبه گفت: «وزارت دفاع روسیه به همه توافقنامه‌های بین المللی که شمار نظامیان در مرزهای [روسیه] با اوکراین را محدود می‌کند، پایبند است.»

این در حالی است که اوضاع اوکراین به بزرگ‌ترین بحران بین روسیه و غرب پس از جنگ سرد تبدیل شده است.

روسیه کشورهای غربی را به کمک به نیروهای سیاسی هوادار غرب در اوکراین برای سرنگونی دولت ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور پیشین این کشور متهم می‌کند. دولت یانوکوویچ روابط نزدیکی با روسیه داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار