حاشیه های سینمایی در اسفندماه ۹۲؛

درخواست "حاتمی‌کیا" از رئیس جمهور/ سرنوشت ابهام برانگیز خانه سینما

درخواست حاتمی کیا از رئیس جمهور و سرنوشت ابهام برانگیز خانه سینما و... مهم ترین وقایع آخرین ماه سینمایی بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، در اسفند ماه بعد از پایان جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینمای ایران در دانشگاه تهران به انتقادهای تند علیه جریان سینمایی کشور و مدیریت جشنواره فیلم فجر در این هفته سینمایی پرتنش پرداخت و گفت: وقتی می بینم یک نوع اراده‌ای هست که از من به عنوان یک فیلمساز وابسته تعریف کنند و می‌خواهند من از دست رئیس‌جمهور جایزه بگیرم و نه از دست همکارانم، خب هوشمندی به من می‌گوید که به نام نامی بچه‌های جنگ غریب بایستم کنار و جلو نیایم. 

وی خطاب به حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی نیز این چنین گفت: آقای روحانی! جریان فرهنگی ما مردان بزرگ می طلبد نه مردانی که 24 ساعت پای حرف خود نمی‌ایستند. من بابت این نوع سخن گفتن هزینه داده‌ام و افتخار من این است که با همین حرف‌هاست که اسم من پیش شما جوانان عزیز مطرح می‌شود. 

ابرهیم حاتمی کیا جز آدم هایی است که زمانی که لب به سخن می گشاید حرف ها تند و تیزی از او می شنوی همانطور که بعد از اتمام جشنواره فیلم فجر سکوتی را حاکم کرد یک یکبار این سکوت شکسته شد و اظهاراتی را در مورد فیلم های رستاخیز و عصبانی نیستم، داوری جشنواره و محتوای آن، ابراز پشیمانی خود از ساخت فیلم "چ" و علی معلم را در سخنرانی های خود در طول یک هفته در جاهای مختلف کشور مطرح می کرد. 

رئیس‌ سازمان سینمایی وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه مرز بسیار باریکی بین کوتاه آمدن و مصلحت‌اندیشی وجود دارد، گفت: پای حرف‌هایمان ایستاده‌ایم و باز هم می‌ایستیم پس سینماگران خیالشان راحت باشد.... 

علی جنتی درباره‌ی اظهارات ابراهیم حاتمی‌کیا - کارگردان سینما - نیز اظهار کرد: من مستقیما صحبت‌های او را نشنیده‌ام، اما به هر حال او گفته که کار فرهنگی باید به اهلش سپرده شود، اعتقاد ما نیز همین است. در حال حاضر نیز کسانی در معاونت‌های حوزه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال هستند که در رشته‌ی خودشان تخصص و سواد لازم را دارند و حوزه‌ی کاری خود را به‌خوبی می‌شناسند. در هر صورت، آقای حاتمی‌کیا سلیقه‌ی دیگری دارد و ابراز سلیقه هم ایرادی ندارد. 

اما اخبار نمایش تصاویر اهل بیت (ع) در فیلم "رستاخیز" موضوعی بود که مراجع و مداحان واکنش منفی نسبت به این موضوع نشان دادند و به همین جهت مدیران سینمایی برای رفع این مشکل دیداری را با آیت‌الله مکارم شیرازی و حتی آیت‌الله سیستانی ترتیب دادند و بعد از این دیدار تصمیم گرفتند که با رفع اشکالات وارد شده به این فیلم ، برای اکران عمومی، نظرات، اشکالات و دغدغه‌های مراجع عظام تقلید را در نظر بگیرند. 

در مقابل سینماگران نیز از جمله رضا میرکریمی در پی برخی حواشی مطرح شده اخیر به ویژه برای فیلم «رستاخیز» در نوشتاری واکنش نشان داد و گفت: از برخوردهای اخیر با سینماگران برجسته کشور بوی بی‌اخلاقی و تعصب‌های سیاسی به مشام می‌رسد. 

آیت‌الله نوری‌همدانی یکی از مراجع عظام تقلید، منصور ارضی عبدالرضا هلالی - مداح اهل بیت (ع) - نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) را در فیلم‌ها جایز ندانست و نسبت به این موضوع معترض بودند. 

اما حاشیه های فیلم "رستاخیز" باعث شد که آیت‌الله علم‌الهدی در دیدار با مسوولان و سینماگران حاضر در جشنواره‌ی فیلم بسیج هنرمندان (اختران) درباره‌ی این فیلم سخنانی را عنوان کند: می‌بینید بعد از نمایش این فیلم، چقدر حملات به وزارت ارشاد آغاز شده و آن‌ها باید پاسخگو باشند، در حالی که فیلم ارزشمندی است و هنگام ساخت از مقام معظم رهبری استفتاء کرده‌اند و آقا نوشته‌اند اگر وهن نباشد، ایراد ندارد که تصویر نشان داده شود و فیلم ساخته شده و حالا همه‌ی مداحان روی سر فیلم ریخته‌اند و بیچاره درویش - کارگردان فیلم رستاخیز - گیر افتاده است. 

آغاز یک ماجرای چالشی برای جشنواره فیلم فجر، اواسط مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر نامه ای از رضا درمیشیان تهیه‌کننده فیلم «عصبانی نیستم!» خوانده شد مبنی بر اینکه برای حفظ آرامش سینمای ایران از جوایز خود گذشتیم. 

این نامه با توجه به حواشی و اتفاقات روزهای قبل برای هیچ‌کس عادی نبود و برخی سایت‌ها اعلام کردند که درمیشیان با فشار دبیر جشنواره و برخی مسئولین مجبور به نوشتن این نامه شده است؛ تا اینکه فرامرز قریبیان (دیگر عضو هیئت داوران) صراحتا از انتخاب نوید محمدزاده با اتفاق آرای هیئت داوران به عنوان بهترین بازیگر جشنواره سی و دوم خبر داد و از اتفاقات و حواشی که مانع از اعلام نام او شد، انتقاد کرد. 

به دنبال این صحبت‌ها رضا عطاران گفت: این سیمرغ متعلق به من نیست زیرا رای هیئت داوران جشنواره فجر انتخاب نوید محمدزاده به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره بوده، به همین خاطر این جایزه را متعلق به ایشان می‌دانم، نه خودم.  

اما حاشیه "عطاران" به این جا ختم نمی شود صحبت‌هایی که او در یکی از نشست های خبری جشنواره فیلم فجر مبنی بر انجام هر کاری برای خنداندن مردم مطرح کرد، باعث شد "جمشید مشایخی" حرف های او را بی اخلاقی بداند و از اهدای سیمرغ به او ابراز تاسف کند. 

با نزدیک شدن به عید نوروز بسیاری از صاحبان فیلم‌هایی که در جشنواره سی‌و‌دوم فیلم فجر حضور داشتند، در تلاش هستند تا بهترین زمان اکران سال را در اختیار بگیرند و در این میان سرگروه اکران نوروزی فیلم "طبقه حساس" به سینما "استقلال" رسید اکران عمومی «معراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی از جمعه دوم اسفند ماه با سرگروهی "سینما قدس" در تهران و شهرستان‌ها آغاز شد. 

قرارداد اکران فیلم "چ" در دفتر فیلمیران بسته شده است و قرار است این فیلم به عنوان گزینه نوروزی سرگروهی "آزادی" همزمان با آغاز اکران‌های نوروزی به روی پرده برود. "دو ساعت بعد مهرآباد" اولين ساخته بلند سينمايي عليرضا فريد است که اکرانش را در گروه سينمايي "آفريقا" آغاز خواهد کرد. 

همچنین اصغر فرهادی نشان عالی هنر و ادبیات فرانسه (officer of Arts and Letters) را از وزیر فرهنگ این کشور دریافت کرد.

این ماه سینما که ابتدا خبر خوش برگزاری مجمع عمومی خانه سینما بود که با غیر قانونی دانستن این مجمع، وضعیت این خانه را دچار ابهام کرد و با وجود اینکه اعضای خانه سینما این مراسم را برگزار کردند اما از سوی مجلس این مجمع غیر قانونی تلقی شد به همین منظور این مجمع انتخاباتی را برگزار نکرد و همان اعضا سابق به مدت یکسال دیگر برای ایجاد نشدن تشنج دوباره ابقا ماندند.

ابراهیم حاتمی‌کیا که انتقادات تندش علیه شیوه برگزاری جشنواره فجر بازتاب گسترده‌ای داشته و در هیچ کدام از مراسم‌های سازمان سینمایی از جمله اختتامیه جشنواره فجر حضور نیافته بود اما در جشن رونمایی از فیلم‌های اکران نوروزی سینما حاضر شد.

بنابر این گزارش، سازمان سینمایی اولین‌بار پس از 10 سال از اجرای طرح اکران نوروزی امشب مراسم رونمایی از 5 فیلم «چه»، «طبقه حساس»، «خط ویژه»‌، «معراجی‌ها» و «با دیگران» را برگزار کرده که حاتمی‌کیا به همراه دست‌اندکارانش در فیلم سینمایی «چ»‌ در این مراسم حاضر شد و خوش و بش گرمی را با ایوبی رئیس سازمان سینمایی انجام داد.

آخرین ساخته‌ی محسن امیریوسفی (22 اسفندماه) در برنامه‌ی نمایش فیلم برای اهالی رسانه در سالن سازمان سینمایی در حالی به‌نمایش درآمد که قرار بود، فیلم «گزارش یک جشن» ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا پخش شود؛ اما ساعتی قبل از آن، اعلام شد که به جای فیلم حاتمی‌کیا «آشغال‌های دوست‌داشتنی» اکران می‌شود و تا حدی کیفیت نمایش فیلم نامناسب بود که اعتراض کارگردان را به همراه داشت.




انتهای پیام/اق

برچسب ها: اسفند ، حاشیه ، سالنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.