حاشیه های سینمایی در بهمن ماه ۹۲؛

بی تدبیری در طرح "سینما سلام"/ ماراتن سی و دومین جشنواره فیلم فجر

ماراتن سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و انتخاب داوراناین دوره بدون حاشیه نبوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، یک هفته مانده به برگزاری سی و دومین جشنواره  بین‌الملل فیلم فجر مهم ترین رویداد سینمایی ایران اسامی داوران بخش نگاه نو (مسابقه فیلم‌های اول) و سودای سیمرغ  معرفی شدند و محمدعلی باشه‌آهنگر، عزیزاله حمیدنژاد، ابوالحسن داوودی، پیمان قاسم‌خانی و اکبر نبوی برای فیلم‌های اول و فرهاد توحیدی، محمد داوودی، مجتبی راعی، محسن شاه ابراهیمی، پرویز شهبازی، کیانوش عیاری، فرامرز قریبیان و هوشنگ گلمکانی برای بخش سودای سیمرغ داوری کردند. 

از نکات جالب انتخاب داوران امسال حضور افرادی که احتمال افزایش لابی را بالا می‌برد چراکه فیلم‌هایی که در بخش مسابقه راه یافته‌اند عواملشان یک ارتباطی با داوران دارند و یا حتی در فیلم‌های قبلی خود با آنها همکاری داشته‌اند و این نکته را نباید نادیده گرفت اما در دیگر اسامی نیز نام کسانی به چشم می خورد که تاکنون تجربه داوری نداشته‌اند و این تاحدی داوری را سخت می‌کند. 

با آغاز تحویل حضوری بلیت های فجر، جشنواره یک قدم به جلو حرکت کرد و در این هفته جدول نمایش مردمی فیلم های جشنواره ارائه شد و همچنین کارت های اهالی رسانه داده شد کارت هایی که جای گله گذاری هم داشت چراکه نوع ارائه کارت ها و سهمیه ندادن به رسانه مورد پسند قرار نگرفت و یا تنظیمات نامناسبی را در این مورد اعمال کردند. 

همچنین؛ در این ماه اسامی فیلم‌های راه یافته به دو بخش اصلی بین‌الملل شامل «جام جهان نما» و «سینمای سعادت» جشنواره‌ی سی و دوم مشخص شد و «فیلم‌های سینمایی «رستاخیز» احمدرضا درویش، «زندگی جای دیگری است» منوچهر هادی و «با دیگران» ناصر ضمیری در بخش سینمای سعادت و «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا، «میهمان داریم» محمدمهدی عسگرپور و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روح‌اله حجازی تا در بخش جام‌جهان‌نما با سایر فیلم‌های خارجی رقابت کنند.  

12فیلم از جمله «سایه روشن»، فرزاد موتمن «شب بیرون»، کاوه سجادی حسینی و «ماهی و گربه»، شهرام مکری در بخش (جدید ) نوعی تجربه در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور یافتند.

اتفاق تلخ دیگر که در روزهای پایانی سال بیشتر به گوش رسید و یکی از این اخبار به درگذشت مازیار پرتو، فیلم‌بردار قدیمی سینمای ایران اختصاص داشت. 

متاسفانه در این ماه پرتو مهتدی (مترجم و منتقد قدیمی سینما) در گذشت و در میان بغض و اندوه جمعی از سینماگران و همکارانش از مقابل خانه سینما تشییع شد.  

مدیران سالنهای سینمای جشنواره فیلم فجر با مسئولان سازمان سینمایی و با هدف هماهنگی هرچه بیشتر در ایام جشنواره در محل سازمان سینمایی تشکیل جلسه دادند. 

عمده‌ترین مباحثی که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت تأكيد بر تکریم تماشاگران در سالنهای سینما، تجهیز دقیق و استاندارد سالنهای سینما به سیستم‌های اطفای حریق، بهینه سازی سیستم بلیط فروشی در گیشه و کنترل ادزحام احتمالی در بیرون سالنهای سینما بود. 

دکتر "حجت‌الله ایوبی" معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با مهندس"عزت‌الله ضرغامی" رئیس سازمان صدا و سیما دیدار و گفت‌وگو کرد و رئیس سازمان صدا وسیما در این نشست، از آرامش ایجاد شده بر فضای سینمای کشور و به کارگیری مدیران صاحب نام و کارآزموده به عنوان دستاوردی مهم یاد کرد و جو حاکم بر سینمای امروز ایران را امیدوار کننده برشمرد. 

همچنین در این ماه دیداری با «ماسیمو برای» وزیر میراث، فعالیت های فرهنگ و گردشگری ایتالیا در موزه سینما داشت. 

در این ماه برای دونفر از اهالی سینما بزرگداشت برگزار شد یکی از آنها از سوی خانواده شهدا برای ابراهیم حاتمی کیا و فریبرز عرب نیا از سوی فرهنگسرای ارسباران صورت گرفت که استقبال بسیاری از این مراسم شد. 

طرح هدیه سازمان سینمایی به مردم که با عنوان «سینما سلام» مطرح شد، در تاریخ 10 بهمن ماه و در آستانه جشن پیروزی انقلاب اسلامی در تمام استان های ایران اجرایی شد اما اجرایی که دردسرهایی را هم به خاطر پیش بینی نکردن اتفاقات غیر منتظره رخ داد و ازدحام جمعیت برای استقبال از این طرح به شکستن شیشه ها و درهای سالن های سینمایی ختم شد. 

سی و دومین جشنواره فیلم فجر کار خود را در هفته دوم سینمایی آغاز شد و همه چیز برای برگزاری 10 روزه جشنواره آماده بود حتی کسانی به برج میلاد می آمدند که شاید ربطی به سینما نداشته باشند اما علاقمند به فیلم و سینما بودند همانند محمد غرضی،  احمد مسجد جامعی، محمدرضا عارف و حتی عادل فردوسی پور.     

امسال برای برخی از خبرنگاران، مترجمان و عکاسانی که طبق سهمیه‌های اولیه و حداقلی برخی رسانه‌ها ثبت‌نام کرده و همه مراحل اداری را طی کرده بودند، کارت پوشش جشنواره صادر نشد و کارت برخی از آنان نیز با نقص و مشخصات اشتباه به دست آنان رسید که عملا استفاده از برخی از کارت‌های صادرشده را غیرممکن ساخت. 

با وجود اینکه رئیس سازمان سینمایی از "جواد شمقدری" برای تولید فیلم و حضور در جشنواره دعوت کرده بود اما "جواد شمقدری" این موضوع را تکذیب و عنوان کرد که هیچ کسی از من برای حضور در جشنواره دعوت رسمی نکرده است و علاوه بر او نیز "محمدرضا عباسیان" اعلام کرد به عنوان فیلم ساز در این دوره حضور داشته و هیچ گونه دعوتی نیز از او انجام نشده است.

در این ماه فیلم هایی به نمایش درآمدند که برخی از آنها خوشایند مخاطبان بود همچون "چ" و "شیار 143" و برخی دیگر با دست های اعتراض آمیز تماشاگران و ترک سالن روبرو می شد، همانند فیلم های "متروپل"، "پنجاه قدم آخر" ، "رنج و سرمستی" و شاید نمونه ای دیگر که شاید موضوعی مذهبی و عاشورایی را به تصویر می کشید اما آنطور که باید برای مخاطب دلنشین نبود. 

هرساله دبیران جشنواره برای توضیحات روند برگزاری پاسخگوی رسانه ها بودند بطوری که با حضور در کاخ جشنواره خودی نشان می دادند اما امسال روال سابق را طی نمی کند و دبیر جشنواره به نوعی خود را از همه پنهان می کند، حتی زمانی که رئیس سازمان سینمایی برای بازدید به برج میلاد آمد به استقبال او هم نرفت.  

موضوع دیگری که در جشنواره فیلم فجر حائز اهمیت است نشست های پرسش و پاسخ آن است که برخلاف سال گذشته به انجمن منتقدان سپرده شده است اما این نشست ها در هر بار برگزاری حاشیه هایی هم داشت که از جمله آن می توان به حضور خبرنگاران جعلی، برگزار نشدن نشست به دلیل حضور نداشتن کارگردان ( مسعود کیمیایی) و حتی توهین های یک کارگردان به رسانه ها ( کیومرث پور احمد) اشاره کرد. 

سرانجام فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان به دلیل جو رسانه ای و حاشیه های به وجود آمده از دور رقابت خارج شد و به خواسته تهیه کننده برای حفظ آرامش سینمای ایران از جوایز خود گذشت کردند و کسانی که این جو حاشیه ای را ایجاد کرده بودند نیز از وزیر ارشاد و مسئولان برگزاری قدردانی کردند. 

اما احمدرضا درویش و ابراهیم حاتمی‌کیا از غایبان مراسم اختتامیه بودند که فیلم‌هایشان بیشترین جوایز را دریافت کرد. ابتکار عمل دبیر جشنواره برای جلب رضایت همه اهالی سینما اهدا دو سیمرغ و یا اهدای 2 دیپلم فتخار در برخی از بخش ها بود که جای بحث داشت. 

اهدای جوایز با توجه به مصلحت سینما حاشیه هایی را در برداشت که ایوبی رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به چنین اتفاقاتی گفت تدبیر و اعتدال اقتضا می‌کند که در خیلی جاها مصلحت سینما را بر مصلحت یک فرد یا یک فیلم ترجیح دهیم.

که البته صحبت هایی از وزیر ارشاد در مورد فیلم‌های "رستاخیز" و "عصبانی نیستم" مطرح شد که بعد از لحظاتی از انتشار خبر، روابط عمومی ارشاد آن را تکذیب کرد. 

در حالی که برخی سایت ها از درگذشت کشاورز خبر داده بودند، خود محمد علی کشاورز این خبر را تکذیب کرد.



انتهای پیام/اق
برچسب ها: سینما ، حاشیه ، بهمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.