تکرار/

فارن پالسی: شکست برنامه آمريکا برای کاهش صادرات نفت ايران

پایگاه اینترنتی فارن پالسی درگزارشی نوشت:دولت اوباما احتمالا امیدوار است تحریم صادرات نفت ایران، این کشور را به اعطای امتیاز برسر برنامه هسته‌ای خود وادارد اما تهران در حال حاضر بیش ازهر زمان دیگری نفت صادر می‌کند و این موضوع تردیدها را درباره اینکه راهبرد تحریم‌ها تاچه حد موثر بوده افزایش داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی به قلم "کیت جانسون" درباره اینکه برنامه آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران به نظر نافرجام مانده است. نوشت:بر اساس گزارشی که آژانس بین المللی انرژی روز جمعه منتشر کرد افزایش خرید نفت ایران از سوی چین ، هند و کره جنوبی موجب شده است تا صادرات نفت خام ایران در ماه فوریه به یک میلیون و 650 هزار بشکه در روز افزایش یابد که این میزان فراتر از حدود روازنه یک میلیون بشکه نفتی است که دولت آمریکا در چارچوب کاهش تحریم های تهران در دوره توافق موقت شش ماهه برای برگزاری گفتگوهای هسته ای تعیین کرده است. 

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد اطلاعات اولیه نشان می داد صادرات نفت ایران در ماه مارس به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد اما با دریافت اطلاعات کامل تر مشخص شد این رقم احتمالا بیشتر از یک میلیون بشکه و برابر با حجم صادرات نفت این کشور در ماه فوریه بوده است به بیان دیگر صادرات نفت ایران از زمان اعلام توافق موقت این کشور و غرب در اواخر سال گذشته روند صعودی داشته و این روند همچنان حفظ شده است. 

صادرات نفت منبع اصلی درامد ایران بشمار می‌رود. 

صندوق بین المللی پول این ماه پیش بینی کرد اقتصاد این کشور حدفاصل امسال و سال آینده رشد اقتصادی متوسطی داشته باشد. 

"جنیفر ساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد میزان نفت خامی که ایران فروخته به یک دوره بیش از شش ماه باز می گردد و در این مدت میزان فروش نفت ایران به طور متوسط به یک میلیون بشکه رسیده است. تغییر ماهانه در بازار نفت امری عادی است .

در چارچوب توافق هسته ای موقت ، آمریکا کاهش هرچه بیشتر صادرات نفت ایران را متوقف و در عین حال اعلام کرد ایران نمی تواند مادامیکه مذاکرات ادامه دارد حجم بیشتری از نفت را به فروش برساند. 

این در حالی است که آمار و ارقام آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد به رغم تلاش های آمریکا برای کاهش میزان مصرف نفت هند و چین این دو کشور همچنان خریدار بزرگ نفت ایران بشمار می روند. 

این آژانس اعلام کرد چین احتمالا در سه ماهه نخست سال 2014 میلادی روزانه حدود 500 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است که در مقایسه با واردات 430 هزار بشکه ای این کشور در سال گذشته افزایش نشان می دهد. 

خرید نفت ایران توسط هند نیز به رغم تلاش های دیپلماتیک آمریکا و تعهد هند برای محدود کردن واردات نفت ایران افزایشی قابل توجه داشته است. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد هند در سه ماهه نخست امسال روزانه حدود 340 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است . این در حالی است که واردات نفت این کشور از ایران سال گذشته به 190 هزار بشکه در روز می رسید. 

مقامات دولت اوباما بخش اعظم توجه خود را بر این موضوع متمرکز کرده اند که میانگین صادرات نفت خام ایران در مدت شش ماهه مذاکرات بر حدود یک میلیون بشکه در روز حفظ شود اما به نظر می رسد صادرات ایران از این میزان فراتر رفته است. 

صادرات نفت ایران در حالی افزایش یافته که مسکو تلاش ها به رهبری آمریکا را برای ادامه فشار بر ایران به چالش کشیده است.

بنا بر گزارش‌ها ، روسیه و ایران از ابتدای امسال گفتگوها درباره معامله تهاتری نفت در برابر کالا را آغاز کرده اند .

برخی نمایندگان کنگره آمریکا همچون سناتور "رابرت منندز" و "مارک کرک" این هفته از "باراک اوباما" خواستند به روسیه در صورت تلاش برای نادیده گرفتن محدودیت ها در زمینه فروش نفت هشدار داد. 

وزیر دارایی روسیه با بی اعتنایی به این هشدارها اعلام کرد کشورش تنها تحریم های سازمان ملل علیه ایران و نه محدویت های آمریکا بر صادرات نفت این کشور را به رسمیت می شناسد. 

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار