شایعترین سن مسمومیت در کودکان زیر 6 سال است/ برخی مسمومیت‌ها بدون علامت رخ می‌دهند

والدین باید در هر سنی مراقب کودک خود باشند چرا که در دسترس بودن داروها برای کودکان می‌تواند آنها را به مرگ نزدیک کند.

شهیده امینی پزشک داروساز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از موارد که منجر به بروز آسیب‌های جدی می‌شود مسمومیت‌های دارویی است. که می‌تواند طیف وسیعی از عوارض و بروز آسیب‌های جدی و مرگ‌ومیر را دربرگیرد.

امینی افزود: آمارها نشان می‌دهند که مسمومیت‌ها در اکثر موارد اتفاقی و تصادفی رخ می‌‌دهد. و سن شایع مسمومیت در کودکان زیر شش سال است. 

وی تصریح کرد: از چند دلیل مهم برای ایجاد مسمومیت در کودکان می‌توان به سن کودک اشاره کرد. 
وقتی کودک در سن پایین‌تر است احتمال بلعیدن قرص‌ها بیشتر است و وقتی که سن او کمی بیشتر می‌شود و راه رفتن را کاملا یاد می‌گیرد می‌تواند به تمام نقاط منزل راه برود و کابینت‌ها را باز کند و قرص‌ها را خودش بردارد. بنابراین والدین باید نظارت خود را شدیدتر اعمال کنند. دلیل دیگری که می‌تواند کودک را به مسمومیت دارویی نزدیک کند شکل‌ و رنگ و ظاهر قرص‌ها است. چرا که بعضی از آنها بسیار خوش‌رنگ و زیبا هستند و کودک آنها را با شکلات اشتباه می‌گیرد. بنابراین به والدین توصیه می‌شود که به هیچ عنوان نباید هنگام دادن قرص یا دارو به کودک برای راضی کردن او به خوردن آنها را به شکلات یا تنقلات تشبیه کنید. 

وی ادامه داد: سومین عامل شکل و رنگ و ظاهر داروها است که منجر به افزایش احتمال مسمومیت می‌شود. عامل چهارم بسته‌بندی داروهاست. توصیه می‌شود که دارو در ظرف خود قرار داده شود و بعد از بستن درب آن حتما آن را درون کمد یا جایی مطمئن قرار دهید. 

این متخصص داروساز اظهار داشت: پرخطرترین داروها برای مسمومیت کودکان داروهای قلبی و عروقی، اعصاب و روان یا قرص‌های خوراکی برای کنترل دیابت است. قرص آهن هم نباید در دسترس کودکان قرار گیرد حتی خوردن چند عدد آن هم برای کودک ده کیلویی مشکل‌زا می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه مسمومیت‌ها با چه علائمی بروز می‌کند گفت: در بعضی موارد کاملا بی‌علامت است که البته نباید این را به فال‌نیک گرفت چون ممکن است در چند ساعت بعد علائم بروز کنند. و در بعضی موارد تهوع، استفراغ، خواب‌آلودگی یا کاهش سطح هوشیاری، عوارض قلبی و عروقی و کاهش سطح قندخون و یا آسیب شدید به ارگان‌ها است که ممکن است منجر به مرگ شود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: مسمومیت ، کودک ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار