واحدهای گروه‌های غذایی را بشناسید

لذت خوردن غذا از نظر فیزیکی برای بدن مفید است زیرا از طریق سیستم‌های عصبی، ‌ هورمونی و ایمنی تغییرات مهمی ایجاد می‌کند که برای ارتقای سلامت مفید خواهد بود.

 زهرا اکبری کار‌شناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بدن ما در سن و هر شرایطی که باشیم نیازهای خاصی دارد یعنی ما باید میزان معینی انرژی، پروتیئن، کربوهیدرات، چربی و ریزمغذی‌ها (مواد معدنی و ویتامین‌ها) مصرف کنیم. 

وی ادامه داد: از گروه نان و غلات که بزرگ‌ترین نیاز بدن را تشکیل می‌دهد باید روزانه به میزان ۶ تا ۱۱واحد مصرف کنیم. یک واحد از گروه نان
 (هر واحد حاوی ۸۰ کالری است) شامل یک برش نان (مثل تافتون، سنگک، بربری) به اندازه کف دست (۳۰ گرم) یا یک دوم لیوان برنج پخته یا ماکارونی پخته یا سه چهارم لیوان از غلات آماده است. 

اکبری افزود: از مواد غذایی گروه سبزی باید روزانه ۳ تا ۵ واحد و از گروه‌ میوه روزانه ۲ تا ۴ واحد باید مصرف شود. یک واحد از گروه سبزی (هر واحد حاوی ۲۵ کالری است) شامل یک لیوان سبزی خام خورد شده، یک لیوان سالاد، یک دوم لیوان سبزی پخته است. یک واحد از گروه میوه (هر واحد حاوی ۶۰ کالری است) شامل یک عدد میوه متوسط مثل یک سیب متوسط، سه چهارم لیوان آب میوه یا یک چهارم لیوان خشکبار است. 

وی با ذکر اینکه در رده بعدی گروه گوشت و گروه لبنیات واقع است و میزان مصرف هر یک از گروه‌ها باید روزانه ۲ تا ۳ واحد باشد، تصریح کرد: یک واحد از گوشت (هر واحد حاوی ۵۵ تا ۱۰۰کالری است) شامل ۶۰ گرم گوشت یا یک تخم یا یک دوم لیوان حبوبات پخته تا یک چهارم لیوان از انواع مغز‌ها می‌باشد و یک واحد از گروه شیر یا یک لیوان ماست ۲ لیوان دوغ و ۳۰ تا ۴۵ گرم پنیر است. 

این کار‌شناس در پایان اظهار داشت: چربی‌ها و شیرینی‌ها کمترین نیاز بدن را تشکیل می‌دهند و باید آنها را به مقدار کم مصرف کرد. یک واحد گروه چربی (هر واحد حاوی ۴۵ کالری است) شامل یک قاشق مربا خوری از انواع چربی‌ها و روغن‌ها است. 

یک واحد گروه‌ قند‌ها (هر واحد حاوی ۲۰ کالری است) شامل یک قاشق مربا خوری شکر، مربا یا عسل یا دو حبه قند کوچک می‌باشد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار