مدیر امور بین الملل وزارت نفت:

هنوز مذاکره برای "صادرات گاز" به اروپا جدی نیست/آغاز صادرات گاز ایران به عراق از سال ٩٤

ماجدی گفت: با توجه به تحریم های موجود، هنوز هیچ مذاکره ای برای صادرات گاز ایران به اروپا جدی نیست اما می توان امید داشت به واسطه تحولات آتی در سطح جهان، زمینه برای تحقق این امر فراهم شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی ماجدی مدیر امور بین الملل وزارت نفت در نشست خبری در خصوص توافقات ژنو و لغو تحریم صادراتی پتروشیمی  اظهار داشت: در حال حاضر صادرات محصولات پتروشیمی آزاد شده و هم به لحاظ بیمه ای مشکلی وجود ندارد ضمن اینکه براساس توافقنامه ژنو در زمینه دریافت و پرداخت وجوه محصولات صادراتی نیز مشکلی وجود ندارد.
 
وی افزود: برخی از بانک ها تمایل به همکاری در این زمینه ندارند که مراتب آن به وزارت خارجه اعلام شده است. 

وی در خصوص نحوه ادامه فعالیت شرکت CNPCI در میدان مشترک آزادگان شمالی گفت: اگرچه این شرکت از توسعه میدان آزادگان جنوبی کنار گذاشته شده است، اما قول مساعد برای شتاب بخشی توسعه در میدان آزادگان شمالی داده است و به این ترتیب مقرر شده فعالیت خود را در آزادگان شمالی ادامه دهد.

وی در رابطه با صادرات گاز به اروپا اظهار داشت: با توجه به تحریم های موجود، هنوز هیچ مذاکره ای برای صادرات گاز ایران به اروپا جدی نیست اما می توان امید داشت به واسطه تحولات آتی در سطح جهان، زمینه برای تحقق این امر فراهم شود.

ماجدی تاکید کرد: با توجه به تحریم های موجود، هنوز هیچ مذاکره ای برای صادرات گاز ایران به اروپا جدی نیست اما می توان امید داشت به واسطه تحولات آتی در سطح جهان، زمینه برای تحقق این امر فراهم شود.
 
وی با تاکید بر اینکه ایران از متنوع سازی مقاصد صادراتی ایران استقبال می کنیم، تصریح کرد: صادرات گاز ایران به اروپا، منافع متقابلی برای دو طرف در بر خواهد داشت.
 
معاون امور بین الملل وزیر نفت با اشاره به نشست مشترک اخیر خود با رئیس کمیسیون امور مالی سنای فرانسه اظهار داشت: قطعا این تعاملها می تواند در بلندمدت به افزایش سطح همکاریهای دو طرف منجر شود.

وی به تشریح روش های صادرات گاز ایران به اروپا پرداخت و گفت: امکان صادرات گاز ایران از مسیر ترکیه وجود دارد و در عین حال احیای قرارداد ایران و عراق و سوریه برای ارسال گاز از طریق عراق، سوریه و لبنان به عنوان گزینه دیگر در این زمینه مطرح است.
 
ماجدی، ارسال گاز از مسیر ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه را به عنوان مسیر سوم انتقال گاز ایران به اروپا مورد اشاره قرار داد و افزود: به نظر می رسد بهترین و منطقی ترین راه، ارسال گاز از طریق خاک ترکیه باشد.
 
وی تصریح کرد: در خصوص صادرات گاز ایران به اروپا، مذاکراتی با ترکیه داشته ایم و این آمادگی وجود دارد که با احداث ٦٤٠ کیلومتر خط لوله جدید، ظرفیت صادرات گاز ایران تا مرز ترکیه به ٢ برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد و به این ترتیب، امکان صادرات بخشی از این گاز به اروپا وجود دارد.
 
ماجدی در تشریح روشهای تامین گاز مورد نیاز اروپا گفت: اروپا می تواند گاز مورد نیاز خود را صرفا از طریق روسیه و یا به صورت LNG از طریق کشورهایی مانند قطر تامین کند.
 
وی با بیان این که عملیاتی شدن صادرات گاز ایران به اروپا و میزان صادرات، بستگی مستقیم به مذاکرات و میزان تقاضای گاز دارد، ادامه داد: معمولا حداقل میزان صادرات گاز چهار میلیون مترمکعب است و بسته به نیاز طرف تقاضا، میزان دقیق صادرات مشخص خواهد شد.
 
ماجدی تاکید کرد: آنچه مسلم است صادرات گاز ایران به اروپا، معامله ای برد-برد برای طرفین است.
 
** مذاکره با روسیه همچنان ادامه دارد
 
معاون امور بین الملل وزیر نفت در خصوص مذاکرات تهاتر نفت و کالا با روسیه عنوان کرد: این مذاکرات ادامه دارد اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.
 
** آغاز صادرات گاز ایران به عراق در بهار آینده
 
معاون امور بین الملل وزارت نفت گفت: صادرات نخستین محموله گاز ایران به عراق (بغداد) با ظرفیت ٥ تا ٧ میلیون مترمکعب در بهار سال ٩٤ آغاز خواهد شد.
 
ماجدی تصریح کرد: ایران آماده است بهار سال آینده با تکمیل خط لوله در دو کشور ایران و عراق، صادرات گاز به این کشور همسایه را با ظرفیت حداقل ٥ میلیون مترمکعب آغاز کند.
 
وی با اعلام این که توافق های ابتدایی برای صادرات گاز از طریق بصره نیز انجام شده است، گفت: در سفر اخیر مقام های عراقی به ایران، این کشور درخواست خود را برای افزایش ظرفیت واردات گاز از ایران را اعلام و توافق های ابتدایی در این خصوص انجام شد.
 
ماجدی افزود: توافق های کلی برای صادرات گاز به بصره انجام شده و در دیدارهای آینده جزئیات آن مشخص خواهد شد.
 
وی پیشتر در نشستی مشترک با هیئتی از سنای فرانسه، از اعلام آمادگی ایران برای صادرات گاز به اروپا خبر داده و اعلام کرده بود: در صورت فراهم بودن شرایط، این امر دست یافتنی است.
 
آغاز صادرات گاز ایران به عراق از سال ٩٤
 
وی ادامه داد: بخش عمده خط لوله صادراتی تهران به بغداد احداث شده است و صادرات گاز ایران به عراق، حداکثر از ابتدای سال ٩٤ آغاز می شود.
 
ماجدی یادآور شد: صادرات گاز ایران به بصره، هنوز وارد مرحله اجرایی نشده است.

** صادرات گاز به عمان


وی در رابطه با صادرات گاز به عمان گفت: در چارچوب کلی ایران وعمان کلیات مشخص شده و مذاکرات ادامع دارد قاعدتا زمان بر است انچه که لازم به ذکر است پیش بینی می شود امکان صادرات گاز به عمان  به وجود آمده که ایران در بازار داخلی عمان ذی نفع باشد
 
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از صبح دیروز (١٦ اردیبهشت ماه) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرده است و ١٩ اردیبهشت ماه به کار خود خاتمه می دهد.

این خبر در حال تکمیل است

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار