سودانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مجلس از وزارت نفت بخواهد تا واردات و تولیدات نفتی بر اساس استانداردهای بین‌المللی باشد

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: مجلس می‌تواند از وزارت نفت شفافیت بخواهد، چراکه این وزارتخانه موظف است به تولید بنزین مطابق استانداردهای بین‌المللی که فاقد آلایندگی باشد، اقدام کند، از این رو این امکان وجود دارد که خانه ملت در قالب طرحی از وزارت نفت بخواهد که واردات و تولیداتش براساس استانداردهای بین‌المللی باشد.

ناصر سودانی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش بنزین‌‌های وارداتی در کشور در جهت کاهش آلایندگی هوا، اظهار داشت: اساسا چند عامل و مولفه در خصوص کاهش مصرف بنزین که امری بایسته است باید انجام گیرد.

وی ادامه داد: اولین موضوع اینکه ما بتوانیم از قاچاق بنزین جلوگیری به عمل آوریم چراکه روزانه میلیون‌ها لیتر بنزین از خارج از کشور از مرزهای شرقی- غربی- جنوبی و حتی شمالی قاچاق می‌شود.

سودانی دومین مسئله را جایگزینی CNG به جای بنزین و افزایش روبه رشد آن برشمرد و افزود: مسئله سوم، رعایت برخی از استانداردهای جهانی در صنعت خودروسازی است؛ خودروهای ما باید به شکلی ساخته شوند که کمترین کاهش مصرف را داشته و با استاندارد جهانی مطابقت و سازگاری داشته باشد.

نماینده مردم اهواز در مجلس، در دیگر عوامل موثر در افزایش آلاینده‌های هوا اظهار داشت: مسئله گره‌های کور ترافیکی، عدم استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین از دیگر عوامل موثر در افزایش آلایندگی هوا است.

سودانی ادامه داد: باید ضمن فرهنگ‌سازی در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، گام‌های بلندتری در این جهت در کلانشهرها و بسط و گسترش قطار شهری، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های مسافرکشی برداریم.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: باید از مسافرت‌های غیرضروری درون شهری جلوگیری شود با ایجاد بعضی از تسهیلات، مصرف بی‌رویه سوخت را تضعیف کنیم.

سودانی پیرامون تولیدات داخلی بنزین، اظهار داشت: باید ضمن تجهیز پالایشگاه‌های نفتی‌ کشور به توسعه آنها و همچنین به احداث پالایشگا‌ه‌های جدید اقدام کنیم، البته پروژه‌های خلیج فارس، پالایشگاه‌ آبادان و شازند اراک و سایر مناطق را توسعه دهیم و از سوی دیگر به راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدیدی که جز مصوبات دولت قبلی است اقدام کنیم.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: باید بتوانیم سازوکارهایی بیندیشیم تا از اتلاف بنزین در جایگاه‌ها که از مراحل تولید تا انتقال و مصرف، جلوگیری کنیم، همچنین در تولید بنزین از پتروشیمی‌ها گام‌هایی برداشته شود.

سودانی تصریح کرد: در حال حاضر بنزین تولید شده توسط کارخانه‌های پتروشیمی همچون بنزین وارداتی در کشور مورد اتهام است.

وی افزود: مشاهده می‌کنیم که جامعه در حال حاضر در یک تناقض آشکار قرار گرفته‌، چراکه گاهی نوک اتهام به سمت بنزین وارداتی و گاهی به سمت بنزین تولید شده توسط پتروشیمی‌ها نشانه می‌رود و این امر موجب شده تا مردم در یک سردرگمی قرار گیرند.

سودانی ادامه داد: باید بنزین یورو 4 و 5 را افزایش دهیم و مردم را به استفاده از CNG، کاهش مصرف و استفاده از تکنولو‍ژی برتر در جهت  بازیافت بنزین مصرف شده تشویق کنیم، چراکه تکنولوژی این امکان را دارد که بنزین مصرف شده به جای تبدیل به گاز مجددا به بنزین بازیافت شود؛ این یکی از راهکارهای جدیدی است که باید  روی آن متمرکز شویم.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه این امر از یک سو موجب کاهش آلایندگی‌های هوا و از سوی دیگر حفظ سرمایه‌های ملی می‌شود، خاطرنشان کرد: باید این تکنولوژی نوین را در پژوهش‌های خود به کرسی عمل بنشانیم.

سودانی در پایان تاکید کرد: مجلس می‌تواند از وزارت نفت شفافیت بخواهد، چراکه این وزارتخانه موظف است به تولید بنزین مطابق استانداردهای بین‌المللی که فاقد آلایندگی باشد، اقدام کند، از این رو این امکان وجود دارد که خانه ملت در قالب طرحی از وزارت نفت بخواهد که واردات و تولیداتش براساس استانداردهای بین‌المللی باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار