رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

تنها ماده‌ای که در زمان تحریم کشورهای غربی وارد ایران می‌کردند

ندافی با بیان اینکه در طی دو سال اخیر ما توسط کشورهای غربی از هر لحاظ در تحریم بودیم، گفت: در این اوضاع شاهد راه اندازی کارخانه‌های تولید مواد دخانی با سرمایه گذاری کشورهای غربی بوده‌ایم.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت امروز ۱۰ خرداد در همایش هفته دخانیات گفت: تحقیقی در مورد میزان مصرف دخانیات در ۳ کشور مصر، پاکستان و ایران انجام شده که نتایج این تحقیقات حاکی از این است که اگر روند مصرف دخانیات به همین منوال در ایران ادامه داشته باشد ایران، پاکستان و مصر تا ۴۰ سال آینده بیشترین مصرف دخانیات را خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم ۵۰ درصد مالیات بر دخانیات را افزایش دهیم سه و نیم میلیون نفر از کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند ترک می‌کنند و 1.9 میلیارد دلار به درآمد کشورهای منطقه اضافه می‌شود، افزود: طبق آمار مصرف سیگار در سال ۸۸در جمعیت گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال 10.82 بوده که در سال ۹۰، 10 درصد کاهش یافته است که در مقابل این کاهش مصرف قلیان جای آن را گرفته است به طوریکه طبق آمار سال ۹۰ مصرف قلیان در مردان 4.7 و در زنان 2.41 و در جمعیت مورد مطالعه به 3.52 رسیده است. 

ندافی ادامه داد: در سالهای اخیر که کشورهای غربی ما را از هر لحاظ تحریم کرده بودند چند کارخانه مواد دخانی با سرمایه گذاری کشورهای غربی در کشور ایجاد شده‌اند. 

ندافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرکت دخانیات خصوصی شده و بخش حاکمیت آن در وزارت صنایع مستقر شده است، عنوان کرد: ما از وزارت صنایع خواسته‌ایم که کنترل روی رشد فزاینده تولیدات مواد دخانی داشته باشند، باید توجه داشت بطوریکه ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی در اولین جلسه ستاد کشوری تصویب شده بود، وزارت صنایع باید براساس ضوابط به مکان‌هایی که اجازه عرضه دخانیات می‌دهد، مجوز بدهد تا با عوامل غیر مجاز برخورد شود که هنوز این امر اتفاق نیفتاده. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در چند سال اخیر یک جنگ آیین نامه‌ای با عرضه قلیان در قهوه خانه و رستوران‌ها داشتیم که خوشبختانه در تمام این موارد توفیق با ما بوده است. 

وی ادامه داد: خوشبختانه جرائم مالی عرضه قلیان 4.2 افزایش داشته که تا حدودی بازدارنده بوده است. 

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال جاری در نظر داریم که به کسانی که در بخش خصوصی مشاوره ترک دخانیات راه اندازی می‌کنند، تسهیلات دهیم گفت: در حال حاضر ۴ تصویر هشدار دهنده روی سیگار نصب کرده‌ایم اما شرکت‌های دخانی بالایی که با شرکت‌های تصویر ساز دارند مانع از الصاق تصویرهای هشدار دهنده ترسناک و اثر گذار می‌شوند. 



انتهای پیام/
برچسب ها: سیگار ، مالیات ، دخانیات ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار