بلایی که استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ بر سر شما می آورد

استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها منجر به مقاوم شدن باکتری‌ها و کاهش اثر آنها در درمان عفونت می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگارانلاغ-افراط در استفاده از آنتی بیوتیک، باعث شده است که باکتری‌ها در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شوند و در نتیجه تأثیر آنتی بیوتیک‌ها در درمان عفونت به شدت کاهش یافته است.

 

هر سال باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک، بیش از 25 هزار نفر در اروپا را از پا در می‌آورند؛ اغلب این باکتری‌های مقاوم درون بیمارستان‌ها رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند؛ پزشکان نگرانند که هیچ درمانی برای این باکتری‌ها وجود نداشته باشد.

 

گروه پژوهشی در دانشگاه آنتورپ بلژیک، به سرپرستی پرفسور گوسنز دست به تحقیقات جدیدی برای بررسی مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها زده است.

پرفسور«گوسنز» میکروبیولوژیست از دانشگاه آنتورپ گفت: باکتری موجود هوشمندی است، چون می‌تواند راه محافظت از خودش در برابر آنتی بیوتیک را پیدا کند.

 

اما باکتری چگونه در برابر آنتی بیوتیک مقاومت می‌کند؟ برای مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک، باکتری در وهله اول می‌تواند ظاهر خود را تغییر دهد.

دارو طوری ساخته می‌شود که محل ورود خاصی را تشخیص دهد و وقتی ظاهر باکتری تغییر کند، دارو نمی‌تواند این محل را پیدا کند و در نتیجه باکتری را به حال خود می‌گذارد.

 

راهکار دوم باکتری این است که اصلاً به آنتی بیوتیک اجازه ورود نمی‌دهد؛ راه سوم این است که باکتری دارو را می‌بلعد، و بعد دفع می‌کند.

بالاخره باکتری به آنتی‌بیوتیک اجازه می‌دهد درون غشا رخنه کند و بعد با آنزیم‌هایی که می‌سازد، آنتی بیوتیک را بی اثر می‌کند.

 

بر اساس گزارش منتشر شده در شبکه خبری یورونیوز،‌ با درک بهتر از فرآیندهای مقاومت باکتری خواهیم توانست داروهای جدید و کارآمدتری بیابیم.

به تازگی این پژوهش‌ها منجر به پیشرفت عمده‌ای در مبارزه با باکتری سل مقاوم در برابر چندین آنتی بیوتیک شده است.

 

باکتری عامل این بیماری که از راه هوا منتشر می‌شوند، با گذشت زمان مقاوم شده‌اند و در بعضی موارد، درمانی برای آنها وجود ندارد.

اخیراً آزمایشگاهی در بلژیک ماده‌ای یافته است که برای درمان سل مقاوم بسیار نویدبخش است.

 

«ژروم گیه مون» و «کوئن آندریز» دو پژوهشگری هستند که این کشف حاصل کار آنهاست.

برای رسیدن به این ماده آنها هزاران ماده شیمیایی را با هم ترکیب کردند و هر ترکیب را بارها و بارها آزمودند.

 

استقامت و پشتکار آنها پس از سال‌ها نتیجه داد و نتیجه‌اش ترکیب شیمیایی جدیدی بود موسوم به «بداکیلین» (Bedaquiline) بود.

منبع: جام نیوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.