انزوای سیاسی اسرائیل علت حمله‌های اخیر است

برقراری آشتی میان فتح و حماس و تشکیل دولت ملی در فلسطین، انزوای سیاسی و شکست سیاسی اسرائیل است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،اگرچه که حمله‌های نظامی رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی و غیرنظامیان سابقه‌ای دیرینه دارد اما کشتار اخیر رژیم صهیونیستی در غزه برای هر ناظری شگفت‌آور است.

بر اساس آمارهای موجود بیش از 70 درصد کشته‌شدگان در این حمله‌ها غیرنظامیان هستند و این موضوع غیرانسانی بودن ماهیت رژیم صهیونیستی را به اثبات می‌رساند.

«حسن هانی زاده» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا ، حمله اخیر صهیونیست‌ها به غزه و عواقب آن را مورد موشکافی قرار دارد است.

 علت حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در مقطع زمانی کنونی چیست؟ چه عوامل و اتفاقاتی دست‌به‌دست هم داده است تا اسرائیل چاره‌ای جز حمله هوایی و موشکی به مردم غزه نداشته باشد؟

درواقع رخ‌دادهای اخیر منطقه از حمله‌های داعش تا حمله به مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی و پیش از آن کشته شدن سه یهودی شهرک‌نشین، چیزی نیست جز شکست سیاست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه که طبق معمول این رژیم در چنین شرایطی دست به حمله نظامی می‌زند تا از بار فشار افکار عمومی داخلی علیه خود بکاهد.

برقراری آشتی میان فتح و حماس و تشکیل دولت ملی در فلسطین، انزوای سیاسی و شکست سیاسی اسرائیل است و ناکامی این رژیم در جلوگیری از گیری از آشتی ملی و برهم زدن آن نیز مجدداً رژیم صهیونیستی را با شکست مواجه کرد و درنتیجه کشته شدن 3 یهودی شهرک‌نشین تنها بهانه‌ای بود تا حمله نظامی را برای جیران شکست سیاسی آغاز کند.

اما درعین‌حال در جریان این حمله یک سری معادلات در عرصه نظامی و میدانی دیده می‌شود که بسیار درخور توجه است؛ علی‌رغم برخورداری اسرائیل از چندین دستگاه امنیتی و اطلاعاتی از قبیل اگرانت، شاباک و موساد، نتوانست توانمندی‌های نظامی و امنیتی حماس را به‌خوبی ارزیابی کند و به همین دلیل به نتایج مطلوب خود در حمله نظامی نرسیده است.

به همین دلیل است که در جریان حمله نیروهای مقاومت اسلامی، حماس استراتژی «توازن وحشت» را پیش‌گرفته است و با تشکیل یک اتاق جنگ مشترک با سایر گروه‌های فلسطینی به‌صورت هماهنگ عمل می‌کند.

پرواز جنگنده‌هایی چون R170، N75، سجیل و... توازن قوا را در این جنگ به نفع حماس تغییر داده است و برآیند گزارش‌ها نیز حکایت از این تغییر دارد و سایر گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که تاکنون 3 میلیون یهودی در پناهگاه‌ها به سر می‌برند و فرودگاه بن گوریون نیز پروازهای خود را متوقف کرده است. از سوی دیگر مراکز اقتصادی رژیم صهیونیستی نیز به دلیل حمله‌های موشکی حماس تعطیل‌شده است و روزانه 3 میلیارد دلار خسارت اقتصادی به اسرائیل تحمیل می‌کند و ادامه این روند بیش از همه‌چیز ضرر بیشتر اسرائیل را به همراه خواهد داشت.

درنتیجه اگرچه که رژیم صهیونیستی به کشتار خود ادامه می‌دهد اما به لحاظ نظامی ابتکار عمل به دست حماس است و مواردی چون حمله موشکی به دیمونا و پرواز هواپیماها بر فراز وزارت جنگ اسرائیل ازجمله برگ‌های برنده حماس است.

 برخی از تحلیل گران معتقدند هم‌زمانی حمله‌های رژیم صهیونیستی با بازی‌های جام جهانی فوتبال ارتباط معناداری دارد! به نظر شما آیا ارتباطی میان این دو پدیده وجود دارد؟

به نظر نمی‌آید که ارتباط خاصی میان آن‌ها وجود داشته باشد و باوجود اتمام مسابقات همچنان حمله‌ها ادامه دارد اما به هر ترتیب افکار عمومی جهانی بیشتر از همه‌چیز متوجه این مسابقات بوده است و اسرائیل نیز از این فرصت به‌خوبی استفاده کرده است.

 همان‌طور که اشاره کردید، ادامه روند آشتی ملی در فلسطین یکی از دلایل خشم رژیم صهیونیستی بوده است. آیا روند آشتی ادامه‌دار خواهد بود یا آینده‌ای متزلزل دارد؟

نشانه‌ها می‌گوید که این روند ادامه خواهد داشت و همه گروهای فلسطینی با تشکیل یک جبهه مشترک می‌توانند رژیم صهیونیستی را دچار فرسایش کنند و کار را به‌جایی برسانند که اسرائیل چاره‌ای جز تسلیم در برابر مقاومت نداشته باشد.

 تشکیلات خودگردان چه عملکردی در این شرایط از خود نشان داده است؟ آیا همچنان در توهم مذاکرات صلح با اسرائیل به سر می‌برد یا تصمیم جدیدی اتخاذ کرده است؟

اظهارنظرهای جدید محمود عباس امیدوارکننده است و تحرک‌های سیاسی تشکیلات می‌تواند به‌عنوان بازوی سیاسی مقاومت اسلامی عمل کند و درواقع می‌توان گفت که در شرایط کنونی تشکیلات خودگردان به وزارت خارجه حماس تبدیل‌شده است و با هماهنگی بیشتر در یک جبهه با حماس قرار دارد.

ضمن اینکه تشکیلات خودگردان از سازمان ملل متحد تقاضای اعزام ناظر کرده است که این اقدام مثبتی تلقی می‌گردد.

 آیا دولت‌های اسلامی و به‌خصوص دولت‌هایی که از پس موج بیداری اسلامی به‌تازگی تشکیل شده‌اند، عملکرد قانع‌کننده‌ای برای ملت خود در این حوادث داشته‌اند؟

متأسفانه دولت‌های اسلامی و عربی هیچ اقدام خاصی نداشتند و اتحادیه عرب باوجودآنکه در قاهره تشکیل جلسه داده است اما هیچ تصمیمی برای حمایت از غزه نداشته و شورای امنیت سازمان ملل نیز تنها از دو طرف تقاضای آتش‌بس کرده است.

اما درعین‌حال این ملت‌ها هستند که با برگزاری تظاهرات گسترده نسبت به حمله‌های نظامی علیه مردم غزه معترض بوده‌اند و به وظیفه انسانی و دینی خود عمل کرده‌اند.

 آینده این اتفاقات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اسرائیل تا چه زمانی به حمله‌های موشکی ادامه خواهد داد؟ آیا حمله زمینی در چنین شرایطی به سود ارتش اسرائیل است؟

این حمله‌های موشکی تا زمانی ادامه خواهد داشت که رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت اسلامی تسلیم شود و باید دقت داشت که بمباران موشکی دستاورد نظامی به‌حساب نمی‌آید و لذا تا مدت طولانی ادامه نخواهد داشت.

در رابطه با حمله زمینی نیز ژنرال‌های ارتش اسرائیل با تردید به آن نگاه می‌کنند و می‌ترسند تا در باتلاق بیشتری گیر کنند.

برچسب ها: انزوا ، سیاسی ، اسراییل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.