معاون تحقیقات و فناوری اطلاعات علوم پزشکی بقیه الله خبر داد

تشخیص "سرطان خون" ظرف 2 دقیقه/ ایران سومین تشخیص دهنده فوری سرطان در جهان شد

پروژه مشترک 20 میلیونی دو دانشگاه برجسته کشور منجر به راه اندازی سومین دستگاه فوق پیشرفته در تشخیص سرطان خود در کوتاه ترین زمان ممکن در سطح جهان شد.

مرتضی ایزدی، معاون تحقیقات فناوری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و دانشگاه تهران در قالب یک پروژه‌ی مشترک و با هزینه‌ تمام شده نزدیک به 20 میلیون تومان، سومین دستگاه پیشرفته تشخیص سرطان خود را به زودی و طی چند ماهه آینده به بهره برداری می‌رساند،‌ که ظرف 2 دقیقه یا کمتر وجود سلول‌های سرطانی در خود و حتی میزان پیشرفت آن را نیز تشخیص می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از این تشخیص سرطان خون مستلزم انجام آزمایش‌های مختلف و نیز صرف زمان زیادی بوده، تاکید کرد: این دستگاه با 3 قالب،‌ یک دوربین میکروسکوپی فوق پیشرفته، سخت افزاری پیچیده و صفحه‌ای مانیتورینگ بلافاصله پس از قرارگیری خون در لام آزمایشگاهی بر اساس داده‌های اطلاعاتی کاملا دقیق و بروز، بلافاصله مشخص می‌شود که آیا فرد مبتلا به سرطان خون است یا خیر. این در حالی است که پیش از این برای تشخیص این بیماری، یک آنکولوژیست حاذق باید چندین مرحله‌ی مختلف در 2 الی 3 لام آزمایشگاهی مختلف خود را دقیقا آزمایش کرده تا نتیجه‌ی نهایی اعلام شود.

مرتضی ایزدی در ادامه گفت: پیش از این چنین تکنولوژی و فناوری فقط در دانشگاه ام آی تی و دانشگاهی در سنگاپور بوده است که هزینه‌های خرید این دستگاه نیز بسیار سنگین بوده،‌ در حالیکه با دستیابی ایران به این تکنولوژی به زودی این دستگاه در صورت نیاز بیمارستان‌ها و هماهنگی با "وزارت بهداشت" در اختیار همه بیمارستا‌ن‌های کشور قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار