در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

متقی: غزه نیازمند امنیت، قدرت و مقاومت است/ سیدافقهی: در جنگ اسرائیل علیه غزه تابوی رسانه‌ها شکست

یک استاد روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه، غزه نیازمند امنیت، قدرت و مقاومت است گفت: اسرائیل می‌خواهد با نابود کردن موشک‌های حماس و قدرت بازدارندگی آن، سیاست امنیت محور داشته باشد از این رو جامعه را برای جنگ تهییج می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  باشگاه خبرنگاران، پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی بر ضد مردم غزه شب گذشته (5 مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سیدابراهیم متقی" استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و "سیدهادی سیدافقهی" کارشناس ارشد امور غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

متقی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه، چرا میان افکار عمومی و مقامات رسمی بر سر مسئله فلسطین انشقاق به وجود آمده است، گفت: بحران غزه دارای ریشه‌های تاریخی و اجتماعی است.
 
متقی با اشاره به اینکه امنیت مهمترین مسئله در ارتباط با ساکنان غزه است، افزود: زندگی در فضای امنیت فلسطینی‌ها را نیازمند قدرتمند شدن می‌کند.  
 
** غزه نیازمند امنیت، قدرت و مقاومت است
 
وی با تاکید بر اینکه غزه نیازمند امنیت، قدرت و مقاومت است، بیان کرد: آیا اسراییلی‌ها قطعنامه 242 و 338 را مورد پذیرش قرار خواهند داد؟ آیا سرزمین‌های اشغالی را رها خواهند کرد یا اینکه به ادامه شهرک سازی خواهند پرداخت.
 
 این استاد روابط بین‌الملل با بیان اینکه، بسیاری از مراکز مطالعاتی آمریکا دارای نگاه همکاری‌های دیپلماتیک برای ایجاد فضای صلح آمیز هستند، اظهار داشت: جامعه جهانی همواره با این پرسش مواجه است که چگونه می‌توان فضایی را به وجود آورد تا اسراییل از سوی مقاومت به رسمیت شناخته شود؟
 
وی با اشاره به اینکه، اگر دولت فلسطین دارای جایگاه محوری باشد در این صورت، ثبات و تعادل به وجود خواهد آمد، ادامه داد: در کتاب سیاست خارجی آمریکا و اسراییل که از سوی دو نظریه پرداز روابط بین‌الملل نوشته شده بحث بر این است که اسراییل منافع ملی آمریکا را گروگان گرفته است.

این استاد روابط بین‌الملل، با اشاره به اینکه طرح جان کری در ارتباط با مسئله آتش‌بس در وضعیت ابهام قرار دارد، خاطرنشان کرد: افکار عمومی بر علیه اسراییل گسترش پیدا کرده است.
 
متقی با بیان اینکه امروزه فضا به حوزه‌های اجتماعی و نظریه‌پردازی منتقل داده شده است، گفت: اگر به مقالاتی که در سایت‌های دانشگاهی نوشته شده مراجعه کنیم مشاهده خواهیم کرد که رفتار بد اسراییل مورد نقد قرار گرفته شده است.  
 
وی با اشاره به اینکه اسراییل آمبولانس‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی را مورد هدف خود قرار داده است، افزود: امروزه فضای ارتباطی به گونه‌ای است که نخبگان کشورهای مختلف مجبور می‌شود تا به فضای اجتماعی توجه کنند.
 
وی گفت: کسانی که آثار و نوشته‌های آن‌ها به عنوان متون کلاسیک روابط بین‌الملل در خود دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌شود به شدت مخالف گسترش وسعت جنگ بودند و بحث آنها هم معطوف به گسترش‌گرایی، خشونت و سرکوب اسرائیل بوده است.
 
متقی افزود: نظریه پردازان معتقدند که این تفکر آمریکا را درگیر بحران می‌کند.
 
 این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، با بیان اینکه اسراییل درصدد است تا سیاست امنیت محور داشته باشد، ادامه داد: این پرسش همواره مطرح است که اسراییل در پایان این منازعه چه نتایجی را به دست خواهد آورد.  
 
 **نتانیاهو این جنگ را به ساختار سیاسی آمریکا تحمیل کرد

متقی با بیان اینکه نتانیاهو این جنگ را به ساختار سیاسی آمریکا تحمیل کرده است، گفت: علت آن هم مسائل مربوط به عبور از فضای اجتماعی و انتقادی است که در خود اسرائیل وجود دارد و علاوه بر آن اسرائیل می‌خواهد با نابود کردن ‌موشک‌های حماس و قدرت بازدارندگی آن، سیاست امنیت محور داشته باشد از این رو جامعه را برای جنگ تهییج کرد.
 
متقی گفت: اختلاف نتانیاهو و جان کری نشان می‌دهد که حتی آن کشورها هم باید تجدید نظرهایی را انجام دهند، هر چند که آنقدر گروه‌های اسرائیل محور در آمریکا، فرانسه و آلمان قدرتمند هستند که این امر با تاخیر یا در یک وضعیت کنترل شده حاصل می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه فلسطینی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید به مقاومت بپردازند، تصریح کرد: در جنگ سال 2008، 720 نفر از فلسطینی‌ها در غزه به شهادت رسیدند اما اکنون شاهد شهادت بیش از 1100 نفر هستیم یعنی 50 درصد بیشتر از جنگ 22 روزه شهید دارند.
 
** درجنگ 22 روزه 900 نوزاد در غزه متولد شدند
 
این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه درجنگ22 روزه 900 نوزاد در غزه متولد شدند، افزود: 50 درصد جمعیت این منطقه از جغرافیا زیر 18 سال است.
 
** اندیشه مقاومت در هر جنگ باز تولید می‌شود
 
متقی با اشاره به تشدید زاد و ولد در فلسطین اظهار داشت: اندیشه مقاومت در هر جنگ تراژدیک باز تولید می‌شود.
 
وی با بیان اینکه، در آینده محاکمه وجدانی در فضای ایده آلیستی به وجود خواهد آمد، گفت: درآینده بحث های مرتبط با جنایت بر علیه بشریت و نادیده گرفتن حقوق شهروندان عادی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
 
این استاد روابط بین‌الملل ، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا در نشست و برخاست‌های دیپلماتیک حقوق ملت فلسطین لحاظ نمی‌شود، ادامه داد: در داخل خاک اسراییل تظاهرات برای متوقف شدن جنگ صورت گرفته است.
 
متقی با اشاره به اینکه در داخل اسرائیل رویکردهای متفاوتی وجود دارد، اضافه کرد: در طرح خاورمیانه جدید اسراییل این موضوع مطرح است که باید از مزیت نسبی اقتصادی  را در کشورهای منطقه به وجود آورد.
 
وی با اشاره به کنفرانس‌های مادرید در سال 1991، اسلو در سال 1993 و اسلو دو در سال 1995 افزود: در آن سالها بود که گروه‌های راست افراطی در اسراییل ظهور یافتند.
 
این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه در سال 2012 محمود عباس بحث مربوط به دولت فلسطین را به وجود آور،د گفت: این طرح مورد واکنش نتانیاهو قرار گرفت.
 
متقی اقدام اسراییل برضد ملت فلسطین را مبتنی بر شدت عمل دانست و افزود: عرصه جنگ غزه نماد رویاروی قدرت اسراییل و مقاومت است.
 
سیدهادی سیدافقهی کارشناس ارشد امور غرب آسیا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چگونه می‌توان بر افکار عمومی جهان تاثیر گذاشت گفت: تاکنون عکس‌العمل فلسطینی‌ها و مقاومت در برابر تهاجم رژیم صهیونیستی مبنی بر تلاش برای حفاظت از محیط پیرامونی بوده است.
 
افقهی ادامه داد: اینک استفاده از روش‌های جنگ الکترونیک، غواصی و دریا به ساحل و افزایش برد و دقت موشک‌ها را شاهد هستیم.
 
** در این جنگ تابوی انحصار رسانه شکست

وی با اشاره به اینکه، پرتاب موشک به طرف فرودگاه بن گوریون موجب شد تا خیلی از پروازهای آن لغو شود، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به کمک غول رسانه‌ای تلاش کرده بود که خود را مورد تهدید و مظلوم نشان دهد ولی در این جنگ تابوی انحصار رسانه شکست و اخبار آن درز کرد.
 
این کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه شبکه الجزیره نقش شبکه العبریه را بازی می‌کند، اظهار کرد: مردم جهان به ویژه اروپا واکنش نشان دادند و در آمریکای لاتین هم شاهد تظاهرات بودیم.
 
سیدافقهی با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها از سر تا به پا مجهز به تجهیزات جنگی هستند، افزود: این در حالی است که رزمندگان فلسطینی با حداقل امکانات می‌جنگند.
 
وی با بیان اینکه ابتکار عمل اکنون به دست مقاومت است، اظهار داشت: 18 گروه در فلسطین در حال جنگ با رژیم صهیونیستی هستند.
 
این کارشناس ارشد امورغرب آسیا با بیان اینکه مردم خاورمیانه از مسایل بسیاری آگاه هستند، افزود: باید از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کرد.
 
سیدافقهی با اشاره به اینکه، محمود عباس می‌تواند از تمام ظرفیت‌های قانونی، حقوقی و بین‌المللی استفاده کند، افزود: باید پرونده‌ها بر علیه رژیم صهیونیستی باز شود که در بعد سیاسی تحرکات خوبی با محوریت جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.
 
سید افقهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه توازن قدرت در آینده به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد، گفت: مقاومت باید به امکانات ذاتی خود متکی باشد و هیچ چشم‌داشتی به کمک سایر کشورها نباید داشته باشد.  
 
وی با اشاره به اینکه امارات نقش پلیس بد را ایفا می‌کند، خاطر نشان کرد: ضربات جبران ناپذیر فریاد جریان‌های راست اسرائیل را درآورده است.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه مقاومت باید به شیوه‌های نبرد خود ادامه دهد، افزود: باید محیطی امن، استوار و شاداب برای بالندگی مقاومت به وجود آید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار