تولید برق از گرمای موتور اتومبیل

شرکت جی‌ام‌زی انرژی با حمایت مالی یک و نیم میلیون دلاری از سوی دولت آمریکا به دنبال ساخت مبدل ترموالکتریکی برای خودروهای نظامی است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ شرکت جی‌ام‌زی انرژی با حمایت مالی یک و نیم میلیون دلاری از سوی دولت آمریکا به دنبال ساخت مبدل ترموالکتریکی برای خودروهای نظامی است.

این شرکت اخیراً مبدل 200 واتی را با استفاده از فناوری‌ نانو تولید کرده است. این مبدل با تبدیل گرمای موتور به الکتریسیته، می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد.

جی‌ام‌زی انرژی (GMZ Energy) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه ساخت مولد ترموالکتریک با دمای بالا مبتنی بر فناوری‌ نانو است. این شرکت اخیراً اعلام کرده است که موفق به ساخت مولدی شده که قادر به گیراندازی گرمای تولید شده در خودروها شده‌ است. مولد جدید این شرکت قادر به تولید 200 وات انرژی است. شرکت جی‌ام‌زی انرژی این دستگاه را در قالب برنامه تحقیقاتی دولتی موسوم به TARDEC TEG که توسط مرکز تحقیقات خودروی ارتش آمریکا حمایت شده تولید کرده است.

هدف از این برنامه، ساخت مبدل انرژی است که بتواند گرمای هدر رفته را به انرژی الکتریکی تبدیل کند تا به وسیله‌ی آن، کارایی سوخت مصرفی افزایش یابد. همچنین این پروژه قصد دارد تا گرمای تولید شده توسط موتور را کاهش داده و صدای موتور را نیز به حداقل برساند. در کنار این، مقدار خروجی اگزوز نیز کاهش می‌یابد. در این مبدل از هیچ قطعه مکانیکی استفاده نشده‌ است.

بنابراین، این مبدل بدون ایجاد صدا برای مصارف نظامی ایده‌آل است. همچنین عملکرد مکانیکی آن قابل اعتمادتر می‌شود. از آنجایی که هزینه مصرف سوخت برای خودروهای نظامی بالاست، دولت آمریکا از پروژه‌هایی که موجب کاهش این مصرف شوند استقبال می‌کند.

چرلی دیوگوید مدیر عامل شرکت جی‌ام‌زی انرژی می‌گوید: «ما از این که موفق به ساخت این مبدل 200 واتی شدیم بسیار خوشحالیم. این پروژه یک گام بزرگ به سوی بهبود مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در خودروهای نظامی و غیرنظامی در دنیا است.

این شرکت با دریافت حمایت مالی 1.5 میلیون دلاری درصدد ساخت مبدل 1000 واتی است که این مبدل 200 واتی نیز بخشی از این پروژه بزرگ محسوب می‌شود. با ترکیب چند مبدل 200 واتی می‌توان یک قطعه 1000 واتی تولید و روی موتورهای دیزل نصب کرد. با این کار انرژی حرارتی تولید شده توسط موتور به انرژی قابل استفاده در خودرو تبدیل می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۲۴ ۱۱ تير ۱۳۹۷
سلام
من مخترع نوعی جاذب حرارت القایی هستم که مشابه داخلی و خارجی ندارد و از گرمای پرت خودرو برای تولید آب گرم مورد نیاز در مواقع اضطراری یا زلزله زدگان یا مناطق جنگی یا جهت استفاده عشایر و . . . استفاده می کند و در آزمایش عملی نمونه ای که برای خودروی تیبا ساخته شده است با دور موتور ۱۵۰۰ مقدار ۵۰ لیتر آب را طی زمان ۷ دقیقه از ۲۳ درجه به ۴۳ درجه رساند .
به سازمانها و مراکز و . . . که با امور زلزله و بلایای طبیعی و . . . در ارتباط هستند درخواست دادم ولی هیچکدام جوابی ندادند .
اگر همین سیستم را یک خارجی ساخته بود و یک اسم خارجی مخفف هم روی آن می گذاشت می شد طلا و چه به به و چه چهی راه می افتاد . . .
مهندس شمس
Iran (Islamic Republic of)
هادی بهاری
۲۰:۵۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
بوسیله حرارتی که در نانواییها برای تولید نان هدر میرود، میشود برق تولید کرد و به مغازه های مجاور فروخت.
آخرین اخبار