سیاست ناپایدار آمریکایی‌ها در برابر داعش؛

تروریست‌های داعش و اهتزاز پرچم برفراز کاخ سفید / آیا بشار هم به اندازه داعش خطرناک است؟!

برخورد متناقض آمریکا با تروریست‌های تکفیری بعثی در عراق و سوریه، رفتارهای دوگانه این کشور را با توجه به منافع ملی خود بار دیگر هویدا می‌سازد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ، "مكس آبرامز"، استاد دانشگاه نورث ايسترن آمريكا به شبكه خبرى راشا تودى گفته اگر ايالات متحده به دنبال ضربه زدن به داعش است، بايد علاوه بر عراق در سوريه نيز تروريست ها را مورد حمله قرار دهد.   


به گفته آبرامز، داعش نه تنها به طرز وحشيانه دست به كشتار غيرنظاميان مى زند بلكه بر خلاف بشار اسد، تهديدى مستقيم براى ايالات متحد به شمار مى آيد. 

راشا تودى گزارش داد: چاك هيگل، وزير دفاع آمريكا، در يك سخنرانى گفته بود كه تنها در صورتى به مواضع داعش حمله خواهيم كرد كه مسئله سوريه حل شده باشد، نظر شما درباره اين مسئله چيست؟   

مكس آبرامز میگوید: تناقضى شديد در سیاست ایالات متحده در برابر داعش وجود دارد. از یک طرف، ایالات متحد از هشتم اوت وارد درگيرى نظامى با داعش شده و علاوه بر حملات هوایی برخی از سلاح های سبک را نيز در اختيار کردها و نیروهای فدرال عراق گذاشته است.

تناقض بعدى اين است كه اكثر ستيزه جويان داعش حتى در عراق مستقر نيستند. آنها در سوريه اند و تا به اينجا ايالات متحد براى مبارزه با رشد داعش در سوريه هيچ اقدامى صورت نداده است. به گمان مردم بيش از پيش به اين نتيجه خواهند رسيد كه سياست ايالت متحد در قبال داعش ناپايدار است.

داعش روز به روز قدرتمندتر مى شود. اين ادعا وجود دارد كه بازيگران محلى، گروه هاى پارتيزان و ساير گروه هاى شبه نظامى، دولت عراق و حتى كردها بدون مداخله نظامى آمريكا قادر به متوقف كردن داعش نيستند. من انتظار دارم اتفاقى كه در عراق شاهدش هستيم در سوريه نيز رخ دهد.  


خبرنگار راشا تودى در ادامه پرسید: آيا داعش علاوه بر سوريه و عراق تهديدى براى ساير كشورها نيز به حساب مى آيد؟

مكس آبرامز ادامه میدهد: فكر مى كنم طى دو سال گذشته، ما  شاهد قدرت گرفتن داعش از جانب در سوريه و عراق بوده ايم. و به نظر مى رسيد كه شايد داعش عمدتا يك تهديد منطقه اى باشد. که شاید تنها رفتار اين گروه از جمله قتل افراد غیر نظامی، گردن زدن و غيره،  سزاوار سرزنش باشد. اما شايد اين گروه تهديدى براى ايالات متحد به شمار نمى آمد. شايد خطر تنها متوجه عراق، سوريه، اردن و احتمالا عربستان سعودى بود و به نظر غرب در معرض تهديد قابل توجهى نبود.  


به گمان من در یکی دو ماه گذشته و هنگامی که داعش قوی و قویتر می شد، واقعا مسایل شروع به تغییر کردند. و سپس آمریکا شروع می کند به حمایت از سطوح بالاتر مداخله نظامی در عراق علیه نیروهای داعش از نظر حملات هوایی، کمک کردن به کردها و یاری رساندن به نیروهای فدرال عراقی. سپس ما شاهد چرخشی دیگر هستیم و حالا داعش عملا به تهدید غرب پرداخته و قصد دارد پرچم خود را بر فراز کاخ سفید برافراشته کرده و آمریکایی ها را در همه جا یافته و بکشد. حالا هم سر بریدن های داعش که در تمامی رسانه ها بازتاب یافته است. و من فکر می کنم که مردم آمریکا اندک اندک از نوعی حالت کرختی خارج شده و به جدی بودن مسایل پی خواهند برد، چرا که این گروه قصد ترک کردن صحنه را ندارد.


اگر ایالات متحد قصد دارد قابلیت ها و توانایی های داعش را از بین ببرد باید نه تنها در عراق، بلکه در سوریه نیز دست به اقداماتی بزند.

در ابتدا به ظن آمریکایی ها اعمال بشار اسد از نظر رفتار انسان دوستانه، و نوع رفتار با مردم خود واقعا بد و سزاوار سرزنش بود. بنابراین اسد را انسان ترسناکی تصور می کردند. پس به طور طبیعی ما باید علیه او باشیم. در حال حاضر شاهدیم که در واقع داعش جایگزینی بسیار بد  است. داعش نه تنها غیرنظامیان را به طرز وحشیانه ای می کشد بلکه برخلاف اسد، آنها ایالات متحده را نیز مستقیما تهدید کرده اند. اسد هرگز قصد نداشته پرچم سوریه را در آمریکا برافرازد یا شهروندان آمریکایی را سر ببرد. فکر می کنم زمان آن رسیده آمریکایی ها مسئله را هضم کرده و برای نوعی ائتلاف استراتژیک با بشار اسد علیه داعش دست به اقدام فوری بزنند.   


بن رودز، مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری از احتمال گسترده‌ تر شدن دامنه حملات آمریکا علیه تروريست هاى داعش خبر داد و گفت برای انجام چنین عملیاتی آمریکا خود را به مرزها محدود نخواهد کرد.


در همین حال، سخنان رودز در گفته‌ هاى مارتین دمپسی، عالی مقام ترین ژنرال ارتش آمریکا هم تکرار شد. دمپسی تاکید کرده است که نمی توان به گروه داعش بدون ضربه زدن به پایگاه اصلی آنها در سوریه، لطمه اى جدی وارد کرد.

ژنرال دمپسی همچنین گفته: آیا مى توان آنها را بدون مورد توجه قرار دادن تشکیلات شان در سوریه شکست دهیم؟ پاسخ منفی است. ما باید آنها را در هر دو مرز مورد هدف قرار دهیم؛ منطقه ای که در حال حاضر، اصولا مرزی هم به معنای واقع در آن وجود ندارد.


در همین حال، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا هم از برنامه طولانی مدت پنتاگون برای مبارزه با گروه داعش خبر داده است.

او روز پنجشنبه تاکید کرد: داعش اکنون تهدید جدی محسوب می‌ شود. آنها بسیار فراتر از یک گروه تروریستی هستند. بسیار خوب تجهیز و حمایت می‌ شوند و هوشمندانه از تاکتیکهای جنگی استفاده می‌ کنند. آنها ورای همه گروه‌ های تروریستی هستند که تاکنون دیده‌ ایم. تهدید آنها فوری و گذرا نیست و برای همین هم اگر چه اکنون لطمه دیده‌ اند اما احتمالا دوباره خود را سازماندهی می‌ کنند و حملات جدیدی را ترتیب می‌ دهند. از این رو، ما باید برای مقابله با آنها یک برنامه طولانی مدت داشته باشیم.


در همین رابطه روزنامه انگلیسی گاردین می نویسد فشارهای جامعه جهانی به غرب برای رویارویی بیشتر با داعش افزایش یافته است. در صورتی که آنها بتوانند به دستاوردی جدید این بار در سوریه دست یابند، کشورهای غربی به شدت تحت فشار افکار عمومی برای رویارویی مستقیم با آنها قرار خواهند گرفت و این مساله شاید سبب شود تا اروپایی ها و امریکایی ها همکاری تازه ای را با دولت بشار اسد آغاز کنند.

به نوشته گاردین فشارها شاید سبب شود تا امریکایی ها فقط به حملات هوایی بسنده نکنند بلکه حمایت های تازه ای را از گروه های مسلح برای مقابله با داعش به عمل آورند که در این میان معادله آغاز همکاری جدید با حکومت بشار اسد و ارتش او نیز مطرح شده است. اگر چه iتا کنون کاخ سفید به طور رسمی مواضع خود را در قبال دخالت در سوریه بیان نداشته است اما احتمال این که مجبور شود در سوریه نیز همانند عراق دست به اقدامات نظامی علیه داعش بزند، وجود دارد.

منابع:
http://rt.com/op-edge/182172-us-isis-bad-alternative-assad/
http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/aug/22/bashar-al-assad-syria-james-foley-british-us-foreign-policy
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-28891325


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۱۴:۵۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
خود کرده را تدبیر نیست.حالا که عنصر جهش یافته ای مثل داعش از لابراتوار شما افسار پاره کرده چون منافع شما را دیگر تامین نمیکند قصد سرکوبش را دارید.تادیروز مبارزان دوستداشتنی شما بودند وامروز جنایتکارهستند؟ حال که به اینجا رسیده همان بهتر که عربستان را تصرف نماید وهمان بلایی که بر سر مردم مظلوم عراق وسوریه آوردند بر سر مفتیهای وهابی بیاورند همین وهابیان ملعونی که سفارش ساختش را به لابراتوارشماامریکاییها دادند.همه این موارد یک پاسخ را برای شما یانکیها دارد که شما مدیرجامعه جهانی نیستید کوچکتر از آنید که برای جهان تصمیم بگیرد شما ها از ریشه باطل هستید و مشمول این آیه اید :إِنَّ البَاطِلَ كَانَ زَهُوقاً
Iran (Islamic Republic of)
انصاری
۱۱:۱۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
سگی را که خودآمریکائیها وغربیها فربه کرده اند الان نگرانند که پاچه شان را بگیرد .این هم نوعی حماقت است که از بن لادن عبرت نگرفتند.
Iran (Islamic Republic of)
نبی
۱۰:۱۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
فعلا که شرخودشون به خودشون برگشته منتظر برگشت شرشون به عربستان هستیم به امید آنروز
آخرین اخبار