‌‌استاندار گیلان عنوان کرد

ضرر سیصد میلیارد ریالی خشک‌سالی به چایکاران/ سرنوشت سياه برگ‌های سبز چای

اميد چايکاران گيلانی برای پيش فروش برگ سبز چای در سال جاری تبديل به نااميدي شد. کاهش بارش ها و خشکسالی تابستانی درآمد کشاورزان چایکار گیلان را کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت ؛‌‌استاندار گیلان از کاهش درآمد چایکاران خبر داد.

محمد علی نجفی در مراسم معرفی فرماندار جدید لاهیجان گفت : کم آبی و بروز خشکسالی حدود 300 میلیارد ریال از درآمد چایکاران کاسته است.

استاندار با اشاره به حمایت های دولت از کشت و صنعت چای ، خواستار هرس ، به زراعی و به نژادی به موقع باغات چای شد و اظهار داشت: باغ هایی که هرس شده بود در شرایط کم آبی کمتر آسیب دیده است.

رییس سازمان چای کشور هم با اشاره به اینکه خسارت های ناشی از خشکسالی در دست بررسی است ، گفت: شرایط خشکسالی به وزارت جهاد کشاورزی ، صندوق بیمه ، مجمع نمایندگان گیلان و استانداری گیلان اعلام شده است تا برای حمایت از چایکاران به ویژه چایکارانی که زیر پوشش بیمه نیستند تصمیم گیری شود.

علی محرر از کاهش 22درصدی میزان برداشت برگ سبز چای در مقایسه با پارسال خبر داد و افزود: 62هزار و 81 تن برگ سبز چای از اردیبهشت ماه امسال تاکنون از چایکاران استان های گیلان و مازندران خریداری شده است.

علی محرر ارزش اقتصادی برگ سبز خریداری شده در فصل های بهار و تابستان امسال را 868 میلیارد و 752 میلیون و 572 هزار ریال ریال اعلام کرد و افزود: از این میزان چای خریداری شده 50 درصد درجه یک بوده است .

اما چایکاران گیلانی هم از زیان های ناشی از کم آبی و خشکسالی خبر می دهند و می گویند بیشتر باغ هایی که در دشت و آفتاب گیر هستند خشک و غیر قابل استفاده شده است .

یکی از پیشکسوتان کشت چای هم به خبرنگار ما گفت: با توجه به آسیب های ناشی از کم آبی امسال ، چایکاران در انتظار حمایت های صندوق بیمه محصولات کشاورزی و دولت هستند.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.